23 kwietnia RBF zorganizuje seminarium poświęcone problematyce interoperacyjności i systemowi oceny zgodności w podsystemie Infrastruktura. - Nie sposób przecenić znaczenia wiedzy o nowych uregulowaniach obowiązujących na wszystkich etapach projektów inwestycyjnych od samego zamówienia przez prace projektowe, realizacje i oddanie do eksploatacji - uważa Piotr Faryna, dyrektor biura Railway Business Forum.
- RBF od kilku miesięcy zwraca uwagę środowiska na niezmiernie ważne sprawy związane z nowymi uregulowaniami i procedurami dotyczącymi zasad interoperacyjności. Zorganizowaliśmy już w marcu wspólnie z SIRTS konferencję, w trakcie której przekazane zostały informacje ogólne - uważa dyrektor Faryna.
- Kolejną porcję wiedzy można było zdobyć podczas warsztatów przygotowanych przez SIRTS przy wsparciu RBF. Tematyka ta jest jednak tak szeroka i tak ważna, że proces upowszechniania wiedzy o systemie oceny zgodności i nowych zasadach dopuszczeń do eksploatacji musi być kontynuowany. Obecnie w przygotowaniu są trzy seminaria dotyczące podsystemów: infrastruktura, energia i tabor - zaznacza szef biura RBF.
- Podczas tych seminariów będą przekazywane wiadomości o większym stopniu szczegółowości z uwzględnieniem wymogów zawartych w TSI oraz wskazaniem aktualnych procedur w zakresie tzw. trybów "interoperacyjnych" i "świadectwowych" - mówi Faryna.
- Pierwsze z tego cyklu seminarium odbędzie się już 23 kwietnia i obejmie swoim zakresem sprawy dotyczące podsystemu infrastruktura. Nie sposób przecenić znaczenia wiedzy o nowych uregulowaniach obowiązujących na wszystkich etapach projektów inwestycyjnych od samego zamówienia przez prace projektowe, realizacje i oddanie do eksploatacji - informuje Piotr Faryna.
- Niestety, wskutek różnych przyczyn, przede wszystkim stopnia trudności i skomplikowania tej materii, szczególnie w okresie przejściowym, znajomość tej problematyki jest niewystarczająca. Istnieją problemy interpretacyjne, wątpliwości co do zastosowania odpowiednich procedur, dokumentacji, roli notyfikowanych jednostek itp. Mamy nadzieje, że cykl seminariów wspomoże w jak największym stopniu podmioty aktywne na rynku w ich pracy i jak największa liczba specjalistów zapozna się z tą skomplikowaną materią - podkreśla szef biura Railway Business Forum.
Więcej informacji na temat seminarium - tutaj.
Program:
09:00
Rejestracja uczestników, poranna kawa
09:30
Powitanie, słowo wstępne
Piotr Faryna, Dyrektor Biura, Railway Business Forum
09:45
Nowe zasady przekazywania do eksploatacji podsystemów
Marek Pawlik, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju, PKP PLK
-
Podsystemy, składniki interoperacyjności, budowle, urządzenia, wyroby budowlane itp.;
-
Co podlega certyfikacji, kto jest upoważniony, jakie są relacje pomiędzy procesami oceny; podmioty zaangażowane w proces weryfikacji zgodności podsystemu;
-
Etapy weryfikacji zgodności
10:30
Wymagania techniczne dla podsystemu infrastruktura ujęte w TSI INF
Rafał Frączek, Dyrektor, Biuro Dróg Kolejowych, PKP Polskie Linie Kolejowe
-
Przegląd wymagań dla podsystemu zawartych w TSI Infrastruktura;
-
Struktura specyfikacji TSI, gdzie szukać jakich informacji w specyfikacji;
-
Omówienie parametrów bazowych podsystemu w oparciu o zapisy rozdziału czwartego TSI Infrastruktura
11:15
Wymagania techniczne dla podsystemu infrastruktura ujęte w innych TSI
Krzysztof Ochociński, Kierownik, Zakład Dróg Kolejowych i Przewozów, Instytut Kolejnictwa
-
TSI SRT - bezpieczeństwo w tunelach kolejowych;
-
TSI PRM – dostęp do transportu kolejowego dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych
11:45
Przerwa kawowa
12:00
Proces uzyskiwania konsensusu przy tworzeniu Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności
Marek Pawlik, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju, PKP Polskie Linie Kolejowe
-
Strony zaangażowane w tworzenie TSI – rola ERA i organizacji reprezentatywnych;
-
Standaryzacja wymagań i zasad weryfikacji czy wymagania są spełnione – rola
-
ESO (CEN/CENELEC/ETSI) oraz JPCR; konsultacje społeczne; konsultacje z użytkownikami
12:30
Odstępstwa od prawa europejskiego dla Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności
Marek Pawlik, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju, PKP Polskie Linie Kolejowe
-
Szczególne przypadki i derogacje; notyfikacja wymagań krajowych;
-
Strony zaangażowane w podejmowanie decyzji o derogacjach – rola UTK, rola ERA, rola RISC;
-
Projekty na zaawansowanym etapie realizacji;
-
Projekty modernizacyjne a projekty rewitalizacyjne;
13:00
Ocena zgodności składników interoperacyjności podsystemu infrastruktura; moduły oceny zgodności dla poszczególnych składników ujętych w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności dla podsystemu infrastruktura i uzupełniających specyfikacjach TSI (TSI SRT, TSI PRM)
Jerzy Cejmer, Instytut Kolejnictwa
13:45
Weryfikacja zgodności podsystemu infrastruktura
Wojciech Rzepka, Zastępca Dyrektora Biura Strategii i Ochrony Środowiska, PKP Polskie Linie Kolejowe
-
Weryfikacja zgodności na etapie projektowania, montażu, i prób końcowych;
-
Moduły weryfikacji zgodności podsystemu; zaangażowane strony;
-
Prace nad uwzględnieniem certyfikacji pod-dyrektywowej w dokumentach przetargowych Polskich Linii Kolejowych;
-
Zasady angażowania jednostek prowadzących certyfikację w projektach PKP PLK
14:30
Dyskusja na kanwie studium przypadków, pytania z sali
-
Marek Pawlik, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju, PKP Polskie Linie Kolejowe
-
Rafał Iwański, Stanowisko ds. Interoperacyjności Kolei, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
-
Janusz Szkopiński, Starszy Specjalista, Wydział ds. Interoperacyjności, Urząd Transportu Kolejowego
-
Rafał Frączek, Dyrektor, Biuro Dróg Kolejowych, PKP Polskie Linie Kolejowe
-
Krzysztof Ochociński, Kierownik, Zakład Dróg Kolejowych i Przewozów, Instytut Kolejnictwa
-
Wojciech Rzepka, Zastępca Dyrektora Biura Strategii i Ochrony Środowiska, PKP Polskie Linie Kolejowe
-
Jerzy Cejmer, Instytut Kolejnictwa
15:30
Lunch