Problemy związane z interoperacyjnością, zmianą stanu prawnego w tej kwestii oraz jej praktyczny wymiar, mają ogromne znaczenie dla polskiej branży kolejowej. Wiedza ta wciąż wymaga stałej popularyzacji, a wielowymiarowość i skomplikowanie uregulowań w tej sferze stanowią wyzwanie dla środowiska kolejowego, bowiem dotyczą całej sieci kolejowej i niemal wszystkich podmiotów prowadzących działalność w sektorze transportu szynowego. 23 kwietnia w Instytucie Kolejnictwa odbędzie się seminarium dotyczące interoperacyjnego podsystemu Infrastruktura.
Od 28 stycznia 2012 r. w naszym kraju obowiązują przepisy wynikające z Dyrektywy 2008/57/WE. Zostały one zaimplementowane do naszego systemu prawnego w drodze zmiany do Ustawy o transporcie kolejowym. Bezpośrednim skutkiem obowiązywania tych dokumentów jest m.in. nowy sposób wprowadzania do eksploatacji budowli, urządzeń i pojazdów wykorzystywanych w kolejnictwie.
Jak dotąd, aby nowy produkt mógł trafić na polskie tory (lub w ich bezpośrednie otoczenie), firma która go wyprodukowała, musiała uzyskać od Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzję zezwalającą na jego użytkowanie w postaci np. świadectwa typu. Wraz z wprowadzeniem przez prawodawstwo unijne podziału systemu kolei na podsystemy strukturalne i funkcjonalne (w skład których wchodzą tzw. składniki interoperacyjności), które muszą być zgodne z zasadniczymi wymaganiami interoperacyjności określonych w TSI (technicznych wymaganiach interoperacyjności), sytuacja zmieniła się diametralnie.
Jak dotychczas, czynności związane z badaniem i dopuszczaniem do stosowania budowli, pojazdów i urzadzeń wykonywał Prezes Urzędu Transportu Kolejowego lub jednostki przez niego upoważnione. Od niedawna, według nowego prawa, zajmować tym będą notyfikowane jednostki certyfikujące i notyfikowane laboratoria. W ten sposób producent uzyskać może certyfikat zgodności dla składnika interoperacyjności. W przypadku całego podsystemu, takiego jak pojazd kolejowy czy np. inwestycja na odcinku linii kolejowej, konieczne jest przeprowadzenie badań i uzyskanie odpowiednich certyfikatów na wszystkich etapach wdrażania projektu, a dodatkowo Prezes Urzędu Transportu Kolejowego musi wydać zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji całego podsystemu.
Nowe uregulowania wynikające ze zmienionej ustawy o transporcie kolejowym, a także ustawy o systemie oceny zgodności (funkcjonuje ona od 2002 r., jednak dla kolejnictwa dopiero od niedawna na zasadach obligatoryjności) nie są jeszcze w środowisku kolejowym w pełni znane, a przecież od początku 2012 r. muszą być stosowane jako obowiązujące prawo.
23 kwietnia w Instytucie Kolejnictwa odbędzie się seminarium poświęcone podsystemowi Infrastruktura. Będzie ono pierwszym z trzech spotkań. Pozostałe dwa podejmą problematykę podsystemów Tabor i Energia. - Podczas tych seminariów będą przekazywane wiadomości o dużym stopniu szczegółowości z uwzględnieniem wymogów zawartych w TSI oraz wskazaniem aktualnych procedur w zakresie tzw. trybów "interoperacyjnych" i "świadectwowych" - mówi Piotr Faryna, dyrektor biura Railway Business Forum.
- Pierwsze z tego cyklu seminarium odbędzie się już 23 kwietnia i obejmie swoim zakresem sprawy dotyczące podsystemu infrastruktura. Nie sposób przecenić znaczenia wiedzy o nowych uregulowaniach obowiązujących na wszystkich etapach projektów inwestycyjnych od samego zamówienia przez prace projektowe, realizacje i oddanie do eksploatacji - informuje Piotr Faryna.
Więcej informacji na temat seminarium - tutaj.