Partnerzy serwisu:
Nasze konferencje

Wszystko o interoperacyjności dla pomiotów infrastrukturalnych - seminarium RBF

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-04-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Problemy związane z interoperacyjnością, zmianą stanu prawnego w tej kwestii oraz jej praktyczny wymiar, mają ogromne znaczenie dla polskiej branży kolejowej. Wiedza ta wciąż wymaga stałej popularyzacji, a wielowymiarowość i skomplikowanie uregulowań w tej sferze  stanowią wyzwanie dla środowiska kolejowego, bowiem dotyczą  całej sieci kolejowej i niemal wszystkich  podmiotów prowadzących  działalność w sektorze transportu szynowego. 23 kwietnia w Instytucie Kolejnictwa odbędzie się seminarium dotyczące interoperacyjnego podsystemu Infrastruktura.

Od 28 stycznia 2012 r. w naszym kraju obowiązują przepisy wynikające z Dyrektywy 2008/57/WE. Zostały one zaimplementowane do naszego systemu prawnego w drodze zmiany do Ustawy o transporcie kolejowym. Bezpośrednim skutkiem obowiązywania tych dokumentów jest m.in. nowy sposób wprowadzania do eksploatacji budowli, urządzeń i pojazdów wykorzystywanych w kolejnictwie.

Jak dotąd, aby nowy produkt mógł trafić na polskie tory (lub w ich bezpośrednie otoczenie), firma która go wyprodukowała, musiała uzyskać od Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzję zezwalającą na jego użytkowanie  w postaci np.  świadectwa typu. Wraz z wprowadzeniem przez prawodawstwo unijne podziału systemu kolei na podsystemy strukturalne i funkcjonalne (w skład których wchodzą tzw. składniki interoperacyjności), które muszą być zgodne z zasadniczymi wymaganiami interoperacyjności określonych w TSI (technicznych wymaganiach interoperacyjności), sytuacja zmieniła się diametralnie.

Jak dotychczas, czynności związane z badaniem i dopuszczaniem do stosowania  budowli, pojazdów i urzadzeń wykonywał  Prezes Urzędu Transportu Kolejowego lub jednostki przez niego upoważnione. Od niedawna, według nowego prawa, zajmować tym będą notyfikowane jednostki certyfikujące i notyfikowane laboratoria. W ten sposób producent uzyskać może certyfikat zgodności dla składnika interoperacyjności. W przypadku całego podsystemu, takiego jak pojazd kolejowy czy np. inwestycja na odcinku linii kolejowej, konieczne jest przeprowadzenie badań i uzyskanie odpowiednich certyfikatów na wszystkich etapach wdrażania projektu, a dodatkowo Prezes Urzędu Transportu Kolejowego musi wydać zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji całego podsystemu.

Nowe uregulowania wynikające ze zmienionej ustawy o transporcie kolejowym, a także ustawy o systemie oceny zgodności (funkcjonuje ona od 2002 r., jednak dla kolejnictwa dopiero od niedawna na zasadach obligatoryjności) nie są jeszcze w środowisku kolejowym w pełni znane, a przecież od początku 2012 r. muszą być stosowane jako obowiązujące prawo.

23 kwietnia w Instytucie Kolejnictwa odbędzie się seminarium poświęcone podsystemowi Infrastruktura. Będzie ono pierwszym z trzech spotkań. Pozostałe dwa podejmą problematykę podsystemów Tabor i Energia. - Podczas tych seminariów będą przekazywane wiadomości o dużym stopniu szczegółowości z uwzględnieniem wymogów zawartych w TSI oraz wskazaniem aktualnych procedur w zakresie tzw. trybów "interoperacyjnych" i  "świadectwowych" - mówi Piotr Faryna, dyrektor biura Railway Business Forum.

- Pierwsze z tego cyklu seminarium odbędzie się już 23 kwietnia i obejmie swoim zakresem sprawy dotyczące  podsystemu infrastruktura. Nie sposób przecenić znaczenia wiedzy o nowych uregulowaniach obowiązujących na wszystkich etapach projektów inwestycyjnych od samego zamówienia przez prace projektowe, realizacje i oddanie do eksploatacji - informuje Piotr Faryna.

Więcej informacji na temat seminarium - tutaj.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podsystem Infrastruktura - interoperacyjne seminarium 23 kwietnia

Nasze konferencje

RBF: Seminarium o interoperacyjności - podsystem Infrastruktura

Nasze konferencje

Wszystko o interoperacyjności w infrastrukturze

Biznes

Wszystko o interoperacyjności w infrastrukturze

mg, Rynek Kolejowy 23 kwietnia 2012

Seminarium interoperacyjność w Podsystemie Tabor - 9-10 października

Nasze konferencje

Zobacz również:

Podsystem Infrastruktura - interoperacyjne seminarium 23 kwietnia

Nasze konferencje

RBF: Seminarium o interoperacyjności - podsystem Infrastruktura

Nasze konferencje

Wszystko o interoperacyjności w infrastrukturze

Biznes

Wszystko o interoperacyjności w infrastrukturze

mg, Rynek Kolejowy 23 kwietnia 2012

Seminarium interoperacyjność w Podsystemie Tabor - 9-10 października

Nasze konferencje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij