NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Jest dofinansowanie dla przygotowania modernizacji linii nr 8 Skarżysko – Kielce – Kozłów

| inf. pras. oprac. jm 30.06.2020 35

Jest dofinansowanie dla przygotowania modernizacji linii nr 8 Skarżysko – Kielce – Kozłów
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z PKP PLK umowę o dofinansowanie inwestycji na linii nr 8. Kwota 18 mln zostanie przekazana na przygotowanie przez PLK dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych do modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów.
W 2019 roku podczas nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego znacznie zmniejszono środki na finansowanie prac na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów  – z 593,4 mln złotych do 20,8 mln złotych. Oznaczało to, że w obecnej perspektywie UE zostanie zrealizowana jedynie dokumentacja projektowa  przedsięwzięcia, przeciw czemu zaprotestował marszałek województwa. Jak informowaliśmy, niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększyły zakres prac do wykonania dla planowanej modernizacji.

Dziś (30 czerwca) podpisana została umowa na dofinansowanie prac przygotowawczych. Unijne dofinansowanie wyniesie prawie 18 mln zł. Główne prace związane z projektem to przygotowanie dokumentacji pozwalającej na pozyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, deklaracji organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, uzyskanie deklaracji organu właściwego za gospodarkę wodną, uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, uzyskanie pozwolenia wodno-prawnego, uzyskanie pozwoleń na budowę i wszczęcie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót budowlanych.

Jak informuje MFiPR, w efekcie wykonanych prac modernizacyjnych nastąpi skrócenie czasu jazdy, poprawa przepustowości linii, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń, zwiększenie dostępności transportu kolejowego, usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej, poprawa bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów, a także zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

– Dziś fundusze unijne dofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji. Ale korzyści z podpisywanej umowy można już krótko podsumować. Będzie szybciej, bezpieczniej i ekologicznej – podkreśla minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska – Jedynak cytowana w komunikacie. – Na rozwój transportu kolejowego w Polsce w tej perspektywie w POIiŚ przeznaczyliśmy blisko 22 mld złotych. Jest to około 18% dostępnych środków w programie. Podpisaliśmy już 70 umów o dofinansowanie inwestycji o łącznej wartości 34,6 mld złotych, z czego wkład UE to prawie 20 mld złotych – dodała. 

– Cieszę się, że polska kolej cały czas się rozwija. Podpisana dziś umowa to kluczowy moment dla każdej inwestycji. Dzięki dofinansowaniu unijnemu powstanie dokumentacja pozwalająca PKP PLK wybrać wykonawcę do modernizacji linii kolejowej łączącej Małopolskie i Świętokrzyskie. Dla pasażerów kolei oznacza to, że ich podróż już wkrótce stanie się bezpieczna i komfortowa – podkreśla w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Po raz kolejny decyzje podjęte w przeszłości przez Polaków, którzy w 2003 r. głosowali za przystąpieniem Polski do UE – wspólnoty wartości, prawa i rozwoju – wpływają na współczesność. Chodzi nie tylko o to, co zwykle dostrzegają urzędnicy i eksperci, czyli wynikające z obecności Polski w UE lepsze warunki prowadzenia biznesu i wzrost gospodarczy. Liczą się konkrety. Bo przecież umowa o dofinansowanie projektu „Prace na linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów – prace przygotowawcze” to konkret. Z ponad 27 mln zł kosztu projektów UE wydaje ponad 17,5 mln zł. To 65% całej sumy. Wkład budżetu państwa wyniósł 3 mln zł. Dziękujemy za to. Pamiętajmy o roli Unii w podnoszeniu jakości życia nas wszystkich jako obywateli Polski i Wspólnoty. Unia Europejska w działaniu – to nowe i wyremontowane szlaki kolejowe ułatwiające dojazd do pracy, szkoły czy wakacyjne wyjazdy – powiedział Dr Marek Prawda, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

W tej perspektywie UE w ramach umów zawartych przez CUPT przeznaczono na rozwój transportu kolejowego w województwach małopolskim i świętokrzyskim prawie 6 mld zł z trzech programów POIiŚ, CEF i POPW. W kolejnej perspektywie projekty kolejowe również mogą liczyć na priorytetowe wsparcie unijne jako bardziej ekologiczne, co jest ściśle powiązane z celami Unii Europejskiej – powiedziała p.o Dyrektora CUPT Joanna Lech.

Podpisana umowa i zapewnienie dofinansowania oznacza przygotowanie projektu atrakcyjnych i bardziej komfortowych podróży koleją na ważnej dla mieszkańców linii Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Pociągami będziemy podróżować sprawniej i wygodniej w obszarze regionu i w połączeniach dalekobieżnych m.in. do Krakowa i Warszawy. Pamiętamy o komforcie stacji i przystanków – będą dostępniejsze i przygotowane dla wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dofinansowany projekt:
  • „Prace na linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko-Kamienna - Kielce – Kozłów - prace przygotowawcze” nr POIS.05.01.00-00-0041/19
  • Beneficjent: PKP PLK S.A
  • Wartość ogółem: 27 796 137,78 zł
  • Wartość kwalifikowalna: 20 801 920,00 zł
  • Dofinansowanie UE: 17 681 632,00 zł
  • Budżet państwa: 3 120 288,00 zł

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5