Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ruszyła przebudowa stacji Ełk

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
13-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ruszyła przebudowa stacji Ełk
Fot. Budimex
Budimex – generalny wykonawca modernizacji stacji Ełk- realizuje możliwe prace przed otrzymaniem pozwolenia na budowę. Rozpoczął prace rozbiórkowe wyprzedzająco - na zgłoszenie robót - w oczekiwaniu na dokument. Tym samym rozpoczęły się prace na stacji Ełk.

Jak informuje PKP PLK,  na stacji Ełk i Ełk Towarowy zdemontowano już ponad 6 km torów, 10 km sieci trakcyjnej i 70 stalowych konstrukcji wsporczych. Ciężki sprzęt przygotowuje miejsce pod budowę nowego układu torów. Na miejsce budowy przywieziono ponad 70 km szyn, 40 tys. podkładów i około 800 wagonów tłucznia. Obok pracujących maszyn rozkładowo kursują pociągi, a podróżni korzystają ze stacji.

W ramach inwestycji na stacji Ełk wszystkie perony zostaną podwyższone i poszerzone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei dzięki windom. Komunikację na stacji poprawi nowe dłuższe przejście pod torami. Będzie bezpieczny dostęp do kolei dla mieszkańców osiedla Zatorze.

– Unia Europejska wspiera poprzez program CEF modernizację Rail Baltica w Polsce. Prace kolejowe na terenie dworca w Ełku i projekt odcinka Ełk-Trakiszki są również współfinansowane z budżetu CEF odpowiednio około 116 mln EUR i ponad 36 mln EUR. Oznacza to dla tych inwestycji 85% wsparcia UE w całkowitych kosztach. Bardzo się cieszymy, że w Europejskim Roku Kolei postępują prace i projekty na odcinku Białystok-Ełk-Trakiszki Rail Baltica w Polsce. Postępy prac w terenie oznaczają, że program CEF zapewnia ich sprawną realizację. Rozwój kolei w Polsce przyczynia się do ekologizacji transportu – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

Modernizacja obejmie też przystanek Ełk Szyba Wschód, gdzie zaplanowano budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Przebudowywana jest stacja Ełk Towarowy, aby mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych, wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.

Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk.

Budimex: prace trwają

Na dzień dzisiejszy wykonawca:

- zdemontował blisko 10 km sieci trakcyjnej oraz 70 stalowych konstrukcji wsporczych sieci
- zdemontował 6,5 km torów z czego 2,930 na stacji Ełk (osobowy ) oraz 3,43 km torów na stacji Ełk Towarowy, łącznie wyciągną z gruntu ponad 9.000 szt. starych podkładów
- zdemontował 11 szt. rozjazdów.

Wykonawca pomimo niekorzystnych warunków atmosferycznych nie zwalnia tempa pracy i planuje dalsze prace rozbiórkowe

- 11 km torów oraz dokończenie kolejnych
- 23 rozjazdów
- 10 konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej

oraz segregacje i rozliczenie się z materiału rozbiórkowego

– Kontrakt jest realizowany w systemie Projektuj Buduj, gdzie po stronie Wykonawcy jest opracowanie Projektów Wykonawczych. Wykonawca przedłożył projekty Wykonawcze, które są w tym momencie sprawdzane i weryfikowane przez personel Nadzoru oraz Inwestora. W Ełku nie mamy jeszcze kalendarzowej zimy, a już w zeszłym tygodniu temperatury spadły do minus 12 stopni Celsjusza – mówi Mikołaj Waśniewski – Dyrektor Kontraktu z ramienia Budimeksu.

– Okres zimowy, który może spowolnić lub uniemożliwić wykonywanie części prac, będzie w 100% wykorzystany na przygotowanie wszelkich szczegółów prac w tym harmonogramu realizacyjnego oraz fazowania prac na cały okres dwóch lat trwania kontraktu, tak aby w momencie uzyskania przez PKP PLK Pozwolenia na Budowę i nastaniu sprzyjających warunkach atmosferycznych prace mogły ruszyć pełną w 100% – dodaje Mikołaj Waśniewski.

Umowę w systemie projektu i buduj na modernizację stacji Ełk podpisano 26 sierpnia 2021 roku. Termin realizacji zamówienia wynosi 28 miesięcy. Okres gwarancji wynosi 5 lat. Po stacji Czechowice Dziedzice i stacji Warszawa Zachodnia – węzeł Ełk jest kolejnym realizowanym przez Budimex SA. W tym roku Budimex zakończył modernizację linii kolejowej Warszawa – Lublin. Oprócz tych inwestycji firma realizuje także kontrakty kolejowe w Gdyni i na liniach E30 i E59 na Śląsku w województwie wielkopolskim.

Rail Baltica rozwija się dalej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 grudnia 2021 r. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk-Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.

Prace obejmą też Olecko. Mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Na stacji powstaną dwa nowe perony i przebudowany będzie układ torów. Przejście podziemne pod torami zapewni bezpieczny dostęp do kolei i komunikację pomiędzy sąsiadującymi częściami miasta. Przewiduje się budowę łącznicy Zatyki – Norki, umożliwiającej ruch pociągów na trasie Olecko-Suwałki bez konieczności zmiany czoła pociągu. Dokumentacja projektowa odcinka Ełk-Trakiszki ma być gotowa do grudnia 2023 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2024-2027.

Prace prowadzone są w ramach projektów:

„Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”, o wartości 587 mln zł;
„Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap II odcinek Ełk - Trakiszki (granica państwa)”. Wartość umowy na prace projektowe 58 mln zł.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie

Biznes

Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie

Łukasz Malinowski 17 października 2025

Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza

Biznes

Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza

Łukasz Malinowski 11 października 2025

Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy

Infrastruktura

Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy

Łukasz Malinowski 06 października 2025

Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK

Infrastruktura

Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK

Łukasz Malinowski 10 października 2025

Budimex wkrótce odbierze nowe wagony

Tabor i technika

Budimex wkrótce odbierze nowe wagony

Łukasz Malinowski 02 lipca 2025

Budimex pokazał nową lokomotywę!

Tabor i technika

Budimex pokazał nową lokomotywę!

Łukasz Malinowski 07 czerwca 2025

Zobacz również:

Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie

Biznes

Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie

Łukasz Malinowski 17 października 2025

Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza

Biznes

Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza

Łukasz Malinowski 11 października 2025

Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy

Infrastruktura

Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy

Łukasz Malinowski 06 października 2025

Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK

Infrastruktura

Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK

Łukasz Malinowski 10 października 2025

Budimex wkrótce odbierze nowe wagony

Tabor i technika

Budimex wkrótce odbierze nowe wagony

Łukasz Malinowski 02 lipca 2025

Budimex pokazał nową lokomotywę!

Tabor i technika

Budimex pokazał nową lokomotywę!

Łukasz Malinowski 07 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij