Turecki producent taboru kolejowego Gökrail (Gök Yapı) poinformował o zakończeniu prac nad wagonami typu Eamnos, które zamówił Budimex. Będą one wykorzystywane do przewozu kruszywa.
Gökrail poinformował w mediach społecznościowych, że rozpoczyna wysyłkę otwartych wagonów typu Eamnos do Polski. Zostały one wyprodukowane dla Budimexu, jednej z czołowych firm infrastrukturalnych i budowlanych w Polsce. – Prosto z linii produkcyjnej w naszym zakładzie w Turcji, wagony są już gotowe do drogi w kierunku Europy i przygotowane do transportu naprawdę dużych ładunków – napisał producent.
W połowie maja pisaliśmy o tym, że Budimex zdecydował się na pozyskanie nowej lokomotywy liniowej i 40 wagonów do transportu kruszywa. Firma tłumaczyła wówczas, że nie ma ambicji zostawać pełnowymiarowym przewoźnikiem kolejowym i obsługiwać całości przewozów na własne potrzeby, ale nie chce być uzależniona tylko od zewnętrznych podmiotów bez możliwości płynnego reagowania na rynkowe zawirowania w zakresie tego transportu uzależnieni. – Chodzi nam przede wszystkim o zabezpieczenie pewności dostaw kruszyw na rynku krajowym –
podkreślał wówczas Dariusz Bac, dyrektor budownictwa kolejowego i elektroenergetycznego.
Sama firma nie powiedziała o tym wprost, ale jest to pokłosie decyzji węglowej sprzed kilku lat, która pozwoliła PKP Cargo na zrywanie umów przewozowych z innymi podmiotami na rzecz realizacji przewozów węgle kamiennego. Do dziś pozostaje ona brzemienna w skutki, a
w samych PKP Cargo nie dzieje się dobrze.
Na początku czerwca informowaliśmy, że Budimex odebrał od Newagu i certyfikował
nową lokomotywę Dragon 2. To pierwsza tego typu jednostka w zasobach sprzętowych Budimeksu i jedyna lokomotywa tego typu w zasobach firm budowlanych realizujących modernizację i budowę linii kolejowych. Obecnie najnowsza lokomotywa zbazowana jest na stacji Warszawa Zachodnia, gdzie Budimex prowadzi prace budowlane. Jest wykorzystywana m. in. do szkolenia.
Wyprodukowane w Turcji wagony pozwolą na realizację pomysłu prowadzenia samodzielnych przewozów i uruchomienia jednego wahadła kolejowego na własne potrzeby.
Budimex rocznie przeznacza ponad 100 mln zł na rozwój i modernizację sprzętu budowlanego, z czego 80 mln zł inwestuje w pojazdy i maszyny. Zaplecze firmy to ponad 300 jednostek sprzętowych budownictwa drogowego i kolejowego.