NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rozwiewamy wątpliwości dotyczące nowych zasad rezerwacji w PKP Intercity

| Kasper Fiszer 04.08.2021 13,8k

Rozwiewamy wątpliwości dotyczące nowych zasad rezerwacji w PKP Intercity
Pociąg spółki PKP Intercityfot. Wolinlbn, lic. CC BY-SA 3.0
Najważniejszy kolejowy przewoźnik dalekobieżny w kraju zmienił w ostatnim czasie część zasad dotyczących rezerwacji miejsc. Nowe reguły wywołały sporo wątpliwości. Rozwiewamy najważniejsze z nich.
Od około miesiąca obowiązują nowe zasady rezerwacji miejsc w pociągach spółki PKP Intercity. Po rozluźnieniu obostrzeń wprowadzonych na czas pandemii przewoźnik podzielił swoje kursy na dwie grupy: te obsługiwane jednostkami zespolonymi i te zestawiane z klasycznych wagonów. W elektrycznych i spalinowych zespołach trakcyjnych wciąż obowiązuje pełna rezerwacja miejsc i nie są sprzedawane bilety bez konkretnej miejscówki. Wybierając inne połączenie, możemy podróżować na stojąco, jeśli miejsca siedzące zostały już wyprzedane. Rodzi to jednak pewne wątpliwości.

Część autobusów zastępczych z pełną rezerwacją, część bez

W większości rozkładów jazdy nie znajdziemy oznaczeń, które wskazywałyby, jaki pojazd będzie wystawiony do obsługi konkretnego kursu. Jak więc zorientować się, jakie zasady obowiązują w wybranym przez nas pociągu? – Lista kursów objętych obowiązkową rezerwacją miejsc jest dostępna w witrynie intercity.pl na jednym z głównych miejsc strony głównej („kafelek” pod slajdami) – wskazuje Zespół Prasowy PKP Intercity. Co ważne, jeśli na danej trasie funkcjonuje komunikacja zastępcza, w autobusie obowiązują takie zasady, jak w pociągu, który zastępują.

Obwiązek posiadania miejscówki w składach objętych pełną rezerwacją dotyczy także podróżujących na podstawie biletów innego przewoźnika w przypadku uzgodnienia wzajemnego honorowania. Obecnie dotyczy to pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na obszarze aglomeracji łódzkiej oraz w Warszawie. W pierwszym z tych przypadków w kursach kategorii TLK i IC uznawane są także bilety miejskie. Korzystający z pociągu jak z komunikacji miejskiej muszą więc sprawdzać, czy nie potrzebują miejscówki, a jeśli tak, wciąż będą płacić za nią 1 zł.

Niepełnosprawni muszą znaleźć konduktora jeszcze na peronie

Pełna rezerwacja w części składów ma obowiązywać już niezależnie od rozwoju sytuacji pandemicznej. – Zasady obowiązujące w elektrycznych zespołach trakcyjnych nie są przejściowe – potwierdza przewoźnik. Oznacza to nie tylko dalsze pobieranie dopłaty 1 zł za miejscówkę w przypadku jej dokupywania do biletów wieloprzejazdowych, ale i zmianę zasad odprawy osób z niepełnosprawnościami względem stanu sprzed pandemii. Jak zapewnia Zespół Prasowy PKP IC, mogą one kupić bilet u konduktora bez dopłaty za wydanie go w pociągu, ale w przypadku pociągów objętych rezerwacją muszą zgłosić taki zamiar jeszcze na peronie. Obsługa wystawi bilet tylko w przypadku pozostawania w składzie wolnych miejsc.

Co ważne, decydujący o zasadach jest nie rodzaj taboru, jaki wyjeżdża danego dnia w trasę, ale wykaz pociągów objętych rezerwacją. Jeśli więc skład zespolony jest zastępowany w sytuacji awaryjnej klasycznym, nadal konieczne jest wcześniejsze zakupienie miejscówki. Jeśli zaś dany pociąg nie jest objęty obowiązkową rezerwacją, w przypadku braku wolnych miejsc podróżny nie musi dopłacać 1 zł do miejscówki, jeśli korzysta z biletu sieciowego. – Nie oferujemy płatnych miejscówek bez wskazania miejsca – usłyszeliśmy od służb prasowych spółki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45805)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (45805)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5