NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Rozbiórka kujawskiej wąskotorówki: Ciąg dalszy kontrowersji

| Kasper Fiszer 26.09.2021 4,9k

Rozbiórka kujawskiej wąskotorówki: Ciąg dalszy kontrowersji
Pociąg na sieci dawnych Kujawskich KDfot. Młynarz / fotopolska.eu, ic. CC BY-SA 3.0
Jaki będzie dalszy ciąg budzącej kontrowersje sprawy rozbiórki torowiska wąskotorówki w Płowcach? PKP twierdzą, że uzyskały wszelkie niezbędne zgody, by fizycznie zlikwidować nieużywane torowisko. Spółka nie przystąpiła jednak do demontażu szyn ani nie zleciła go żadnemu podmiotowi zewnętrznemu, nie ona odpowiada więc za ewentualne zniszczenie zabytku.
Na naszych łamach opisywaliśmy już kontrowersje związane z rozbiórką torowiska dawnych Kujawskich Kolei Dojazdowych w Płowcach. Przeprowadziła ją gmina Radziejów, która buduje w śladzie wąskotorówki drogę pieszo-rowerową i argumentuje, że znacznie podniesie ona bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, którzy dotychczas musieli korzystać z zatłoczonej drogi krajowej. Linia była jednak wpisana do ewidencji zabytków, a na jej likwidację nie zgodził się konserwator zabytków. Po dokonaniu demontażu zgłosił on sprawę do prokuratury, ta jednak umorzyła postępowanie z uwagi na niską szkodliwość społeczną czynu; konserwator kontynuuje działania prawne.

PKP SA: Uzyskaliśmy niezbędne dokumenty, ale nie przystąpiliśmy do rozbiórki

Lokalny samorząd tłumaczył także, że na rozbiórkę zgodził się poprzedni właściciel infrastruktury pozostałej po kolei wąskotorowej, PKP SA. Ten miał zastrzec, że przekaże gminie nieruchomości, jeśli będą one wykorzystane na cele transportowe. Potwierdziła to PKP SA spółka, wskazując, że przekazanie w użytkowanie wieczyste nastąpiło w styczniu 2014 r. – Zastrzegliśmy przy tym w protokole, że przekazanie nie obejmowało fragmentu linii Dobre – Jerzmanowo oraz toru stacyjnego – stwierdza Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.

Stwierdza on, że po przekazaniu ok. 550-metrowego odcinka trasy gminie PKP SA wystąpiło o wszelkie niezbędne formalne zgody i podjęło wszystkie uzgodnienia potrzebne, by móc legalnie rozebrać torowisko. Przekonuje, że spółka otrzymała te dokumenty: pozytywną opinię konserwatora zabytków i zgodę wojewody kujawsko-pomorskiego. – Niemniej jednak nie przystąpiliśmy do fizycznej likwidacji torów, nie zleciliśmy tego żadnemu wykonawcy ani nie zezwoliliśmy na to samorządowi – podkreśla nasz rozmówca.

Stan torowiska był zły jeszcze przed powstaniem PKP SA

Dodajmy, że Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków potwierdził, że wydał opinię, zgodnie z którą rozbiórka linii miałaby być możliwa. Zdaniem WUOZ nie miała ona jednak charakteru zezwolenia, a jedynie wstępnego wskazania takiej możliwości, zatem korespondencji nie można uznać za uzgodnienie likwidacji. Wśród przyczyn dostrzegania przez wojewódzkiego konserwatora szans na uzgodnienie rozbiórki wskazał on przede wszystkim zły stan zachowania linii. Czy doprowadził do niego poprzedni właściciel? – Już w momencie przejmowania linii od likwidatora Dyrekcji Kolei Wąskotorowych przez PKP SA była ona w złym stanie technicznym – stwierdził przedstawiciel spółki.

W związku z tym, że PKP SA nie dokonały rozbiórki, zgodnie ze stanowiskiem spółki nie powinny one być zobowiązane do ewentualnego odtworzenia trasy. Do wydania postanowienia o konieczności przywrócenia poprzedniego stanu zabytku droga jest jednak bardzo daleka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5