Spółka zarządzająca linią wąskotorową z Gryfic do Pogorzelicy nie zamierza podnosić dopuszczalnej prędkości kursowania pociągów. Tłumaczy to zabytkowym charakterem eksploatowanego taboru. Przewoźnik obsługuje kursy o charakterze turystycznym, które jednak są ważnym elementem lokalnego systemu transportowego.
Dzięki
kompleksowej rewitalizacji odcinka z Trzęsacza do Pogorzelicy Nadmorska Kolej Wąskotorowa eksploatuje tor o bodaj najlepszym stanie technicznym w kraju spośród wszystkich czynnych wąskotorówek. Samorządowy przewoźnik prowadzi tam w sezonie letnim codzienne kursy rozkładowe. Choć pociągi mają charakter turystyczny, są często wykorzystywane do sprawnego przemieszczania się pomiędzy sąsiadującymi ze sobą kurortami: Rewalem, Trzęsaczem czy Niechorzem.
Obecne prędkości odpowiadają możliwościom taboru
W tym roku Ministerstwo Infrastruktury wydało nowe rozporządzenie mające bardzo istotny wpływ na prędkości osiągane przez koleje wąskotorowe. Dotychczas możliwe było kursowanie pociągów nie szybciej niż 40 km/godz. Teraz zarządcy infrastruktury mogą, jeśli pozwala na to stan torów,
podnieść limit do 80 km/godz. Potencjalnie mogłoby to podnieść atrakcyjność Nadmorskiej KW jako środka transportu, a nie tylko obiektu turystycznego.
Wiemy już jednak, że możliwości te nie zostaną wykorzystane w praktyce. – Nie planujemy zmian w zakresie przyspieszenia ruchu – mówi bowiem Edyta Sobolak, prezes zarządu spółki Nadmorska Kolej Wąskotorowa. Tłumaczy, że wykorzystywane na trasie składy mają charakter zabytkowy i są technicznie przystosowane do rozwijania prędkości do 40 km/godz., a więc zgodnych z dopuszczalnymi do tego roku przez polskie prawo.
W rozkładzie są kursy jesienne i zimowe
– Ruch pociągów w sezonie 2025 odbywa się według dotychczasowego rozkładu jazdy – informuje nasza rozmówczyni. Oznacza to, że wąskotorowe pociągi z Gryfic i Trzęsacza do Pogorzelicy nie kursują już codziennie, ale w wybranych terminach można z nich skorzystać w każdym miesiącu. Większość połączeń jest wykonywana na newralgicznym odcinku z Trzęsacza do Pogorzelicy, ale każdorazowo oferowany jest poranny kurs wyjazdowy i wieczorny zjazdowy w pełnej relacji.
Nadmorska KW, która w strukturach PKP funkcjonowała jako Gryficka Kolej Dojazdowa, od 2002 r. pozostaje w rękach gminy Rewal. W 2013 r. zakończył się kompleksowy remont odcinka Trzęsacz – Pogorzelica. Od tamtej pory jego przejazd zajmuje ok. 30 minut, a pełną trasę z Gryfic można pokonać w niecałe dwie godziny.