Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nadmorska wąskotorówka nie przyspieszy mimo możliwości prawnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
05-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nadmorska wąskotorówka nie przyspieszy mimo możliwości prawnych
fot. Nadmorska Kolej Wąskotorowa
Spółka zarządzająca linią wąskotorową z Gryfic do Pogorzelicy nie zamierza podnosić dopuszczalnej prędkości kursowania pociągów. Tłumaczy to zabytkowym charakterem eksploatowanego taboru. Przewoźnik obsługuje kursy o charakterze turystycznym, które jednak są ważnym elementem lokalnego systemu transportowego.

Dzięki kompleksowej rewitalizacji odcinka z Trzęsacza do Pogorzelicy Nadmorska Kolej Wąskotorowa eksploatuje tor o bodaj najlepszym stanie technicznym w kraju spośród wszystkich czynnych wąskotorówek. Samorządowy przewoźnik prowadzi tam w sezonie letnim codzienne kursy rozkładowe. Choć pociągi mają charakter turystyczny, są często wykorzystywane do sprawnego przemieszczania się pomiędzy sąsiadującymi ze sobą kurortami: Rewalem, Trzęsaczem czy Niechorzem.

Obecne prędkości odpowiadają możliwościom taboru

W tym roku Ministerstwo Infrastruktury wydało nowe rozporządzenie mające bardzo istotny wpływ na prędkości osiągane przez koleje wąskotorowe. Dotychczas możliwe było kursowanie pociągów nie szybciej niż 40 km/godz. Teraz zarządcy infrastruktury mogą, jeśli pozwala na to stan torów, podnieść limit do 80 km/godz. Potencjalnie mogłoby to podnieść atrakcyjność Nadmorskiej KW jako środka transportu, a nie tylko obiektu turystycznego.

Wiemy już jednak, że możliwości te nie zostaną wykorzystane w praktyce. – Nie planujemy zmian w zakresie przyspieszenia ruchu – mówi bowiem Edyta Sobolak, prezes zarządu spółki Nadmorska Kolej Wąskotorowa. Tłumaczy, że wykorzystywane na trasie składy mają charakter zabytkowy i są technicznie przystosowane do rozwijania prędkości do 40 km/godz., a więc zgodnych z dopuszczalnymi do tego roku przez polskie prawo.

W rozkładzie są kursy jesienne i zimowe

– Ruch pociągów w sezonie 2025 odbywa się według dotychczasowego rozkładu jazdy – informuje nasza rozmówczyni. Oznacza to, że wąskotorowe pociągi z Gryfic i Trzęsacza do Pogorzelicy nie kursują już codziennie, ale w wybranych terminach można z nich skorzystać w każdym miesiącu. Większość połączeń jest wykonywana na newralgicznym odcinku z Trzęsacza do Pogorzelicy, ale każdorazowo oferowany jest poranny kurs wyjazdowy i wieczorny zjazdowy w pełnej relacji.

Nadmorska KW, która w strukturach PKP funkcjonowała jako Gryficka Kolej Dojazdowa, od 2002 r. pozostaje w rękach gminy Rewal. W 2013 r. zakończył się kompleksowy remont odcinka Trzęsacz – Pogorzelica. Od tamtej pory jego przejazd zajmuje ok. 30 minut, a pełną trasę z Gryfic można pokonać w niecałe dwie godziny.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szybkie pociągi Łódź – Białystok skrócone do Warszawy

Pasażer

Szybkie pociągi Łódź – Białystok skrócone do Warszawy

Kasper Fiszer 02 października 2025

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Infrastruktura

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Kasper Fiszer 05 października 2025

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Pasażer

Zobacz również:

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Infrastruktura

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 15 marca 2025

Rewal z umową na dworzec w Niechorzu i remont parowozu

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Szybkie pociągi Łódź – Białystok skrócone do Warszawy

Pasażer

Szybkie pociągi Łódź – Białystok skrócone do Warszawy

Kasper Fiszer 02 października 2025

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Infrastruktura

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Kasper Fiszer 05 października 2025

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Pasażer

Zobacz również:

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Infrastruktura

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 15 marca 2025

Rewal z umową na dworzec w Niechorzu i remont parowozu

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij