Koleje Rosyjskie porozumiały się z Ural Locomotives w sprawie dostawy taboru dużych prędkości. 42 ezetymają rozwijać prędkość znacznie przekraczającą obecne możliwości rosyjskiej sieci kolejowej. Pierwszy z nich może wyruszyć na trasę z Moskwy do Petersburga najwcześniej za 5 lat – pisze na łamach „International Railway Journal” Oliver Cuenca.
Podpisana przed kilkoma dniami umowa przewiduje budowę serii elektrycznych zespołów trakcyjnych liczącej 42 egzemplarze. Pojazdy, oparte prawdopodobnie o technoogię dostarczoną przez Siemensa, mają rozwijać prędkość do 360 km/h. Przewoźnik zamierza wykorzystać je do obsługi flagowej trasy Moskwa – Sankt Petersburg (dotychczas obsługiwanej przez składy
Velaro Siemensa, znane w Rosji pod nazwą „Sapsan”). Obecnie linia nie jest jednak dostosowana do tak szybkiej jazdy – maksymalna prędkość wynosi na poszczególnych odcinkach od 200 do 250 km/h. Od wielu lat
rozważa się budowę nowej linii dużych prędkości do Sankt Petersburga lub
do Kazania.
Zaprojektowaniem nowej serii mają zająć się wspólnie specjaliści Kolei Rosyjskich oraz Siemensa. Pierwsza jednostka, w myśl umowy, ma zostać ukończona za trzy lata, a proces jej testów i certyfikacji – w roku 2025. Na razie rozpoczęła się budowa od podstaw obiektu, przeznaczonego do produkcji nowego typu taboru. Kilka miesięcy temu podpisano umowę z niemieckimi firmami Knorr-Bremse i Siemens na
pomoc w opracowaniu technologii szybkich pociągów.
Wartość zamówienia to 174,7 mld rubli (2,25 mld dolarów i ok. 89 mld zł). Według danych Grupy Sinara, większościowego udziałowca Ural Locomotives, nakłady inwestycyjne na opracowanie i wdrożenie produkcji mają wynosić od 10 do 12 mld rubli. Po zakończeniu dostaw całej serii przewiduje się kolejne zamówienia z rynku rosyjskiego na ezety dużych prędkości. Zapotrzebowanie na takie jednostki ma zostać oszacowane wspólnie przez producenta i zamawiającego. Docelowo udział komponentów produkowanych w Rosji ma sięgnąć 80%, choć nie wiadomo, czy uda się osiągnąć taki wskaźnik już w czasie realizacji pierwszego kontraktu.
Ural Locomotives to założona w 2010 r. spółka joint venture rosyjskiej grupy Sinara i Siemensa. Główny zakład UL mieści się w mieście Wierchniaja Pyszma w obwodzie swierdłowskim. Dotychczas produkowano w nim – między innymi – dwuczłonowe elektryczne lokomotywy towarowe 2ES10 „Granit”, jedne z najsilniejszych w Europie lokomotyw ośmioosiowych, oraz
również dwuczłonowe 2ES7. Ich głównym odbiorcą są Koleje Rosyjskie.