NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rosja z Chińczykami zbuduje swoje KDP

| Witold Urbanowicz 07.08.2016 422

Rosja z Chińczykami zbuduje swoje KDP
Rosja będzie rozwijać swoją kolej z Chińskim kapitałemFot.: Jack No1, CCA-SA 3.0, wikimedia commons
Do 2021 r. powstać ma pierwsza trasa kolei dużych prędkości w Rosji – z Moskwy do Kazania. W ambitny projekt zaangażowani są – także finansowo – Chińczycy, co jest wyrazem reorientacji rosyjskiej polityki zagranicznej. Rozwój szybkich połączeń i KDP ma sprzyjać także budowaniu euroazjatyckich korytarzy transportowych.
Pierwsza rosyjska linia KDP – z Moskwy do Kazania – będzie liczyć 770 km i przechodzić przez siedem obwodów Rosyjskiej Federacji. Pociągi będą zatrzymywać się m.in. we Władimirze, Niżnim Nowogrodzie i Czeboksarach. Tym samym trasa będzie komunikować 30 milionów mieszkańców. Pociągi mają poruszać się z maksymalną prędkością 400 km/h. Całą trasę – do Kazania – pokonają w 3,5 godziny (w tej chwili czas przejazdu wynosi 11,5-13 h). Zgodnie z założeniami rocznie, w pierwszych latach funkcjonowania, korzystać ma z niej 10,5 mln pasażerów, przy czym w 2030 r. ma wzrosnąć do 17 milionów.

Z udziałem Chińczyków

Na udział w projekcie KDP liczyły bardzo zachodnie firmy. Zmieniająca się sytuacja polityczna i nałożone przez kraje zachodnie sankcje po aneksji przez Rosję Krymu oraz wojnie w Donbasie zmieniły sytuację. Moskwa otworzyła się na współpracę z Państwem Środka w tym zakresie. W zeszłym roku Ministerstwo Transportu Rosji, Rosyjskie Koleje (RŻD), Narodowa Komisja Rozwoju i Reform Chińskiej Republiki Ludowej oraz Chińskie Koleje (CR) podpisali memorandum dotyczące KDP – spraw inżynieryjnych, budowy i finansowania.

Strona chińska wyraziła wolę zainwestowania sporych sum na realizację trasy KDP. Na razie Chińczycy zapewnili ok. 400 mld rubli kredytu na trasę do Kazania. Projekt ma ostatecznie powstać w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego i w jego realizację ma zostać zaangażowany koncesjonariusz. Warunki planowanej koncesji w związku z realizacją tego projektu zostaną określone w umowie, którą jeszcze w tym roku podpiszą rządy Rosji i Chin.

Na trasie przewidziano szereg obiektów inżynieryjnych – m.in. kompleks dworcowy we Władimirze, skrzyżowanie z trasą drogową M7 i most nad Wołgą. Według wyliczeń, budowa KDP będzie wymagała 168 tys. ton szyn, 684 rozjazdów, 354 tys. ton metali i 1439 km kabli. W sumie wartość zamówień na różne produkty i materiały sięgać będzie 270 mld rubli.

Od czerwca 2015 r. trwają prace projektowe pierwszej linii Moskwa – Kazań, prowadzone przez rosyjsko-chińskie konsorcjum pod kierownictwem Mosgiprotransu i z udziałem firm Niżegorodmetroprojekt oraz CREEC. Mają się one zakończyć jeszcze w tym roku. Zgodnie z dekretem Rosyjskiej Federacji ze stycznia, linia KDP musi być uruchomiona w 2021 r., z jazdami próbnymi odbywającymi się od 2020 r.

Kolej przyspiesza


Linia Moskwa – Kazań wpisuje się w szerszy plan rozwoju połączeń dużych prędkości w Rosji. Biorąc pod uwagę rozmiar państwa i odległości między jego głównymi ośrodkami, zainteresowanie KDP nie dziwi. – Za jeden z najbardziej perspektywicznych kierunków uważam rozwój KDP. Mamy już uzgodnione parametry finansowania pierwszej trasy i z chińskimi partnerami planujemy zainwestować ponad 1 bilion rubli. Planujemy, że nowa magistrala zacznie funkcjonować już w 2020 r. i stanie się modelowym projektem rosyjsko-chińskiej współpracy w zakresie projektów transportowych i infrastrukturalnych – mówił podczas jednego z wystąpień Władimir Putin, prezydent Rosji.

Docelowo, do 2030 r., trasa KDP Moskwa – Kazań ma zostać wydłużona przez Nabiereżnyje Czelny do Jekaterynburga. Przewidziano też w tym okresie dwie inne trasy – tzn. Kolej Październikowa z Moskwy przez Twer do Sankt Petersburga (2,5 h w III etapie w latach 2025-2030) oraz Moskwa – Adler przez Woroneż, Rostów nad Donem, Krasnodar i Soczi (7,5 h w III etapie w latach 2025-2030).

Sieć KDP mają uzupełniać też szybkie pociągi tzw. międzyregionalne metra oraz nocna wersja – hotel na kołach, pokonująca 2,5 tys. km w ciągu jednej nocy, rozwijające prędkość do 200-250 km/h. W sumie w okresie do 2030 r. funkcjonować ma 13 linii o podwyższonej prędkości. Pomijając linie KDP, są to: Jekaterynburg – Czelabińsk, Tuła – Biełgorod, Nowosybirsk – Barnauł, Nowosybirsk – Kemerowo – Nowokuznieck z odnogą do Omska, Moskwa – Jarosław, Moskwa – Smoleńsk – Mińsk, Czeboksary – Samara z odnogą do Togliatti, Stawropol – Mineralnyje Wody, Jekaterynburg – Tiumeń oraz Jekaterynburg – Niżnij Tagił. W sumie mówi się o realizacji 4 tys. km nowych linii kolejowych. Po 2030 r. z większych linii przewiduje się realizację połączenia Perm – Ufa –Samara –Syzrań – Saratow – Wołgograd – Kranodar – Krym.

Moskwa już liczy zyski z tytułu realizacji KDP. Do budżetu w okresie do 2030 r. wpłynąć ma 3,5 biliona rubli, a skumulowany wzrost PKB, spotęgowany rozwojem aglomeracji, wyniesie 11,7 biliona rubli w latach 2019-2030. W sumie poprawione połączenia zapewnić mają 370 tys. miejsc pracy.

Cały artykuł przeczytasz w najnowszym, papierowym wydaniu miesięcznika Rynek Kolejowy
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Rosja (405)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Rosja (405)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5