Czeski prywatny przewoźnik RegioJet ściąga z Niemiec piętrowe wagony Bombardiera, które przestały eksploatować Koleje Niemieckie. Docelowo mają kursować na jednej z regionalnych linii.
RegioJet przyzwyczaił nas już do zakupów używanego taboru znajdującego się w dobrym stanie technicznym. W ten sposób nabył niemieckie kuszetki i
komfortowe wagony z miejscami siedzącymi. Przewoźnik potrzebuje taboru nie tylko dla swoich komercyjnych połączeń krajowych i międzynarodowych (m.in. na Słowacje i
do Chorwacji), ale także dla zadań na liniach regionalnych, gdzie wygrywał przetargi na obsługę pociągów, zorganizowane przez lokalnych samorządowców. W tym celu kupuje m.in.
elektryczne zespoły trakcyjne z Pesy. Szuka także innych, niestandardowych rozwiązań, na liniach gdzie uzyskał zlecenia od czeskiego ministerstwa infrastruktury.
Jednym z nich jest zakup piętrowych wagonów produkcji Bombardiera, które zbudowano w połowie lat 90-tych, a które nie są już potrzebne DB, z uwagi na wymianę taboru na nowszy. RegioJet kupiło 14 takich pojazdów, które należą do poprzedniej generacji wagonów, które użytkują z powodzeniem m.in. Koleje Mazowieckie. Wagony, po odświeżeniu, mają być eksploatowane na linii Kolin – Melnik - Ústí nad Labem.
Dlaczego akurat pojazdy piętrowe mają pojawić się na linii? Czeskie ministerstwo wymaga dla niej taboru bez stopni wejściowych, a także klimatyzowanego. Piętrowe wagony – z wejściem na wysokości peronów – spełniają te oczekiwania.
Na linii Z Usti do Kolina RegioJet kursuje od grudnia 2021 roku, w efekcie wygranego przetargu organizowanego przez państwo. Obecnie kursują tu starsze lokomotywy serii 163, które prowadzą klasyczne wagony, które RJ także odkupił od DB.