NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

RegioJet: W sierpniu na Węgry, w grudniu do Polski

| Roman Czubiński 05.07.2020 251

RegioJet: W sierpniu na Węgry, w grudniu do Polski
fot. RegioJet
Największy prywatny przewoźnik kolejowy w Czechach jeszcze w tym roku zamierza znacznie rozszerzyć sieć połączeń. Na przełomie lipca i sierpnia mają zostać uruchomione pociągi Praga – Budapeszt. W grudniu natomiast zaplanowano debiut połączenia przez Kraków do granicy z Ukrainą – informuje portal zdopravy.cz.
Trwa omawianie szczegółowych warunków gwarantowanego przez państwo kredytu, który firma mogłaby zaciągnąć w ramach czeskiego programu ratowania gospodarki Covid Plus. Pozyskane w ten sposób środki mogłyby zostać przeznaczone – między innymi – na przyspieszenie zakupów taboru (w tym – pojazdów używanych). Jak twierdzi założyciel i dyrektor zarządzający Regio Jet Radim Jančura, bez takiej gwarancji ze strony państwa banki nie udzieliłyby pożyczki, a rozbudowa floty musiałaby zostać wstrzymana przez co najmniej dwa lata.

Dwa pociągi do Budapesztu dziennie


Właśnie wcześniejsze zakupy taboru (używanych wagonów sypialnych po Deutsche Bahn) umożliwiły tegoroczną ekspansję. Dzięki nim przewoźnik mógł uruchomić swoje pierwsze pociągi do Chorwacji (Rijeka) przez Węgry (Csorna koło Györ) i Słowenię (Lublana). Jak przyznaje Jančura, ich uruchomienie było reakcją na kryzys wywołany pandemią koronawirusa, a nie zaplanowanym wcześniej działaniem. – Mieliśmy puste pociągi. Zastanawialiśmy się, jak przyciągnąć pasażerów z powrotem. Było dla nas jasne, że musimy liczyć głównie na czeskich klientów – mówi cytowany przez zdopravy.cz szef RegioJet.

Połączenie do Budapesztu przez Wiedeń było natomiast planowane jeszcze przed pandemią. Obecnie przewoźnik kończy układanie cennika. RegioJet będzie uruchamiał w tej relacji dwie pary pociągów dziennie. Do stolicy Węgier (na dworce Kelönfeld i Déli) zostaną wydłużone dwa pociągi z Pragi: pierwszy i przedostatni w ciągu doby. Skład tego drugiego będzie nocował w Budapeszcie. Prywatny operator liczy na wykrojenie swojego kawałka z atrakcyjnego tortu przewozów między stolicami Austrii oraz Węgier.

Pociąg do Warszawy i Przemyśla wyruszy z Wiednia

Najważniejszy krok RegioJet zamierza jednak wykonać pod koniec roku. Mowa o wykorzystaniu wolnego dostępu do infrastruktury na odcinku Bohumin – Chałupki – Kraków – Przemyśl. Wniosek do UTK w tej sprawie został złożony w grudniu ubiegłego roku, a następnie – po pewnych poprawkach – w kwietniu. Od roku przewoźnik ma już polski certyfikat bezpieczeństwa i inne wymagane dokumenty.

Nocny pociąg kończący bieg w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej zaczynałby trasę w stolicy Austrii. Na przejściu granicznym w Bohuminie skład jadący z Wiednia przez Pragę byłby rozdzielany na dwie części: do Warszawy i Przemyśla. Ta druga byłaby na stacji końcowej skomunikowana ze składem kolei ukraińskich, który po szerokim torze zapewniałby podróż dalej na wschód.

Jak przypomina Jančura, o potencjale połączeń na Ukrainę świadczy fakt, że przed pandemią z Czech do Lwowa kursowało aż 20 autokarów dziennie. Konkurencją dla kolei mogą też być loty niskokosztowe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5