NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Autobusy zamiast parowozów z Wolsztyna do Grodziska. Zbliża się remont

| Jakub Rösler 17.01.2022 5,2k

Autobusy zamiast parowozów z Wolsztyna do Grodziska. Zbliża się remont
fot. Jakub Rösler
Koleje Wielkopolskie poszukują przewoźnika, który będzie woził pasażerów autobusami z Wolsztyna do Grodziska Wielkopolskiego w czasie modernizacji linii kolejowej 357. W tym czasie nie pojadą po niej żadne pociągi, w tym parowozy. Liczba kursów nie ulegnie zmianie, wydłuży się natomiast czas jazdy.
Linia 357 na odcinku między Wolsztynem, a Drzymałowem będzie rewitalizowana. W związku z pracami, które spowodują całkowite wyłączenie szlaku z ruchu pociągów, Koleje Wielkopolskie (KW) poszukują przewoźnika, który w okresie od 13 marca do 5 listopada 2022 roku będzie świadczył usługi autobusowej komunikacji zastępczej pomiędzy Wolsztynem, a Grodziskiem Wielkopolskim. Na pozostałej części odcinka do Poznania, pociągi będą kursować normalnie. Połączenie Poznań – Wolsztyn będzie więc łączone, kolejowo-autobusowe.

Parowozy tylko do Leszna

W związku z remontem zapytaliśmy KW o to, czy na omawianym szlaku będą kursować parowozy, które realizują niektóre, weekendowe połączenia na tej trasie.

– W trakcie remontu linii 357, który planowany jest od połowy marca do listopada br. parowozy nie będą kursować do Poznania. Ostatni raz parowozy będą prowadzić pociągi do Poznania 12 marca, a następnie zostaną zawieszone do końca trwania remontu. Jednocześnie utrzymane zostaną kursy obsługiwane przez parowozy na linii 359 Wolsztyn – Leszno – poinformowała nas Beata Wagner, z Kolei Wielkopolskich.

Wagner dodała też, iż parowozy wrócą na ten szlak wraz z nowym, rocznym rozkładem jazdy 2022/2023.

Jakimi autobusami dojedziemy do Wolsztyna?

Koleje Wielkopolskie wymagają, by autobusy były sprawne i wyprodukowane nie wcześniej, niż w 2001 roku, a także spełniały normę emisji spalin Euro 3. Muszą posiadać sprawne ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej oraz układ chłodzenia przestrzeni pasażerskiej. Długość zamawianych pojazdów to maksymalnie 18 metrów. Autobusy muszą zabierać minimum 70 osób, z czego 40 na miejscach siedzących, a także być przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, dla których przewidziano miejsca z pasami bezpieczeństwa. Autobusy mają być także oznaczone naklejkami Kolei Wielkopolskich z przodu pojazdu.

Pojazdy będą kursować z przystanków omówionych w zamówieniu, w Wolsztynie będzie to nowe centrum przesiadkowe, natomiast w Grodzisku teren obok dworca kolejowego.

Opcja na zwiększenie lub zmniejszenie pracy eksploatacyjnej

W treści zamówienia możemy przeczytać, iż zamawiający przewidział także prawo opcji, które opiewa na możliwość zmiany godzin odjazdu autobusów, ich ilości, a także całej pracy eksploatacyjnej, jaką mają wykonać pojazdy zastępcze. Dopuszczono zlecenie części przewozów podwykonawcy. Oferty można składać do 28 stycznia 2022 roku, a o wyborze ma decydować tylko cena brutto, wskazana jako koszt realizacji całej usługi.

Tyle samo kursów, ale dłuższy czas podróży

Do zamówienia dołączono także oczekiwany rozkład jazdy, po przeanalizowaniu którego można stwierdzić, iż remont nie spowoduje na szczęście okrojenia liczby kursów między Poznaniem, a Wolsztynem. W dni robocze nadal będzie kursować 13 par pociągo-autobusów, lecz z powodu komunikacji zastępczej wydłuży się czas podróży. Z około półtorej godziny do około godziny i 50 minut.

Remont znacznie poprawi parametry linii

Remont linii pozwoli jednak osiągać przez pociągi pasażerskie prędkość 120 km/h, co jest znaczącą poprawą, ponieważ na omawianym odcinku prędkość szlakowa waha się od 40 do 80 km/h. Po remoncie pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, które kursują po tej trasie, pojadą szybciej, więc skróci się także czas całej podróży.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5