NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rail Baltiką do Trakiszek jednak szybciej. Aktualizacja studium

| Martyn Janduła 07.07.2017 4k

Rail Baltiką do Trakiszek jednak szybciej. Aktualizacja studium
TrakiszkiFot. Aphranius, CC BY-SA 3.0
Polskie Linie Kolejowe uruchomiły właśnie przetarg, w którym poszukują wykonawcy dla wykonania aktualizacji studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk – Trakiszki. Zarządca zmienił koncepcję dla prac na ostatnim odcinku Rail Baltiki. PLK chcą, by pociągi da samej granicy Polski z Litwą jechały co najmniej 160 km/h. To będzie wymagało jednak olbrzymich nakładów finansowych.
Opracowanie studium wykonalności dla projektu „Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki –Trakiszki – (granica państwa), etap II odcinek Ełk – Trakiszki (granica państwa)” to przedmiot obecnego zamówienia PKP Polskich Linii Kolejowych. Za 3,875 mln zł netto zarządca chce zaktualizować wcześniejsze studium, które wykonano w 2011 roku. W związku z brakiem wystarczających środków finansowych, PLK nie przystąpiły do realizacji dalszych etapów prac bezpośrednio po jego zakończeniu. Jak czytamy w dokumentacji, już w 2014 roku pojawiła się potrzeba aktualizacji opracowanej już dokumentacji przede wszystkim ze względu na zmianę w podejściu do realizacji planowanej inwestycji.

Korytarz paneuropejski

Linia kolejowa E75, jest częścią korytarza transportowego Morze Północne – Morze Bałtyckie, stanowiącego część sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Jest elementem ciągu komunikacyjnego Rail Baltica w zakresie powiązań regionalnych, międzyregionalnych i międzynarodowych. Stanowi priorytetowy projekt UE, który zakłada modernizację korytarza kolejowego łączącego Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinnem.

Wcześniejsze założenia dla odcinka Ełk – Trakiszki (granica państwa) nie spełniają już aktualnych założeń strategii w kontekście połączenia ze stroną litewską. Dlatego wykonawca będzie musiał wykonać dodatkowe analizy. Wykonawca zdefiniuje nowe warianty inwestycyjne, określi optymalny wariant inwestycyjny w zakresie realizacji projektu, a także stworzy model finansowania projektu i jego wpływu na sytuację finansową zamawiającego.

Trzy warianty inwestycji

Pod uwagę brane są teraz trzy warianty. Pierwszy z nich zakłada, że ostatni odcinek Rail Baltiki będzie dwutorowy i zelektryfikowany. Dokumentacja przedprojektowa będzie musiała założyć dobudowę drugiego toru szlakowego oraz zwiększenie prędkości maksymalnej do 160 km/h dla odcinka Ełk – łącznica omijająca Olecko – Cimochy oraz 120-140 km/h na dalszym odcinku. Wariant drugi zakłada zwiększenie tych prędkości do 160-200 km/h, przy założeniu częściowego wykorzystania istniejącego śladu na odcinku Ełk – łącznica omijająca Olecko. Ostatni wariant natomiast zakłada uzyskanie prędkości 230 km/h.

Oczywiście, we wszystkich przypadkach linia ma być dwutorowa i zeelektryfikowana. Dodatkowo zaplanowano także budowę linii łączącej linie nr 39 i 41, umożliwiającej przejazd bez zmiany czoła pociągu z pominięciem stacji Olecko oraz łącznicy pomiędzy liniami nr 39 i 51, umożliwiającej przejazd bez zmiany czoła pociągu z pominięciem stacji Suwałki.

Skomplikowany odcinek Rail Baltiki

Zakres zamówienia obejmuje połączenie kolejowe na odcinku: Ełk – Olecko – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), który tworzą odcinki jednotorowych linii kolejowych, nr 39 Olecko – Suwałki, nr 41 Ełk – Olecko – Gołdap, nr 51 Suwałki – Trakiszki – granica państwa wraz z łącznicami nr 517 Papiernia – Las Suwalski i nr 518. PODG Łęgówek – PODG Lesk. Niestety, zły stan techniczny infrastruktury oraz geometria linii nie pozwalają na prowadzenie pociągów z prędkością 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, przy nacisku na oś 221 kN. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, w rozmowie z Rynkiem Kolejowym, zapowiadał, że inwestycyjnie będzie to najtrudniejszy odcinek Rail Baltiki. Otrzymanie zakładanych założeń będzie wymagało wytyczenie linii w większości nowym szlakiem. Odcinek ten ma być także jedną z najdroższych inwestycji i kosztować ok. 2,5 mld zł. O całej rozmowie oraz terminie zakończenia inwestycji piszemy tutaj.

Wykonawca na zaktualizowanie studium wykonalności będzie miał maksymalnie 390 dni. Jednak punktowane będzie skrócenie terminu opracowania dokumentów (20%). PLK wezmą pod uwagę również doświadczenie personelu (20%) i oczywiście cenę (60%). Składanie ofert potrwa do 17 sierpnia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5