NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Merchel: Cała Rail Baltica gotowa będzie do 2026 roku. Najtrudniejsze Trakiszki

| Martyn Janduła 05.07.2017 127

Merchel: Cała Rail Baltica gotowa będzie do 2026 roku. Najtrudniejsze Trakiszki
Warszawa Mokry Ługfot. Martyn Janduła
Rozpoczyna się kolejny etap prac, które mają przygotować obecne linie kolejowe do projektu Rail Baltica, czyli transeuropejskiego korytarza z Berlina przez Warszawę do Helsinek. Polskie Linie Kolejowe już podpisały umowę na wykonanie modernizacji kolejnego odcinka linii nr 6, zaś w kolejce pozostają jeszcze linie kolejowe nr 38, 41, 39 i 51. Pytamy Ireneusza Merchel, prezesa PKP PLK, o harmonogram prac.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację odcinak Sadowne – Czyżew. To już drugi etap modernizacji linii nr 6. Co z dalszymi odcinkami Rail Baltiki?

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK: Mamy już zakończone prace na odcinku z Rembertowa do Sadownego. Roboty zostały przez nas odebrane. Trwają jeszcze co prawda prace na dwóch obiektach mostowych, ale już z końcem tego roku, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, pojedziemy z docelową prędkością.

Teraz wchodzimy z robotami na odcinek Sadowne – Czyżew. Realizacja kontraktu przewidziana jest do września 2019 roku. Równocześnie do tych prac, prowadzić będziemy projektowanie odcinka Czyżew – Białystok. W przyszłym roku chcemy wyłonić w drodze przetargu wykonawcę tej trasy, żeby zakończyć prace na linii kolejowej nr 6 do Białegostoku do końca 2020 roku.

Kolejne prace wychodzą z Białegostoku i prowadzić będą do Ełku. Kiedy spodziewacie się prac na tym odcinku?

Tak, w późniejszych etapach prace obejmą linię nr 38 z Białegostoku do Ełku. W tej chwili chcemy zlecić kontrakt na zaprojektowanie prac. Dokumentacja powinna powstać do 2019 roku, tak żeby w 2020 roku wejść z pracami na ten odcinek.

Z czego finansowane będą prace do Ełku?

Odcinek do Ełku zostanie sfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko, natomiast finansowanie prac do Sadownego do Białegostoku odbywa się przy pomocy CEF-u.

W województwie warmińsko-mazurskim oraz – po części podlaskim – szykuje się trudny czas ze względu na liczne prace torowe. Czy jednak się mylę?

Zakładamy, że zanim rozpocznie się realizacja linii Białystok – Ełk, to do tego czasu skończymy modernizację linii Szczytno – Pisz – Ełk. Z kolei dopiero w 2020 roku wejdziemy z robotami i elektryfikacją na odcinek Korsze – Ełk, co pokryje się z pracami na trasie Ełk – Białystok. Jednak pamiętajmy, że wszystkie prace w swym zamyśle mają się komponować. Zaplanowaliśmy tak, żeby zamknięcia się na siebie nie zazębiały. Tak samo, jak obecnie w Warszawie, gdzie realizujemy projekt linii obwodowej. Będzie ona gotowa w całości do końca 2019 roku. Z kolei dopiero w 2020 roku wejdziemy z pracami na linię średnicową.

Jaka przyszłość czeka ostatni odcinek z Ełku do granicy polskiej?

Ostatni odcinek Rail Baltiki był przygotowywany z myślą o mniejszych parametrach – 120 km/h. Podobnie było z odcinkiem Ełk – Białystok, gdzie jednak dobudujemy drugi tor i chcemy uzyskać również prędkość 160 km/h. Podczas ubiegłorocznych zmian, postanowiliśmy podwyższyć również parametry na odcinku Ełk – Trakiszki, by uzyskać lepsze efekty.

Jakie wyzwania stoją teraz przed PLK w związku z ostatnim odcinkiem Rail Baltiki?

Geometria torów, nie pozwala w zasadzie uzyskania wyższych prędkości niż pomiędzy 70 a 120 km/h, budując w śladzie istniejącej linii. Trzeba zatem wykonać nowe studium wykonalności, które określi obszary inwestycji. Zadanie na pewno będzie się wiązało z wykupami gruntów, znaczną zmianą przebiegu osi toru. Będzie to najtrudniejszy odcinek i najbardziej kosztowny. Według szacunków, przystosowanie go do 160 km/h może kosztować nawet 2,5 mld zł. Ponadto, realizacja tego odcinka na pewno nie jest możliwa podczas tej perspektywy.

Z czego zatem finansowane będą te prace?

Liczymy, że odcinek ten powstanie za pieniądze unijne z kolejnej perspektywy. Również realizację całej Rail Baltiki Litwini, Łotysze czy Estończycy planują do roku 2025-26, co oznacza, że oni również liczą na pieniądze z nowej perspektywy. Dlatego według naszych założeń, po skończeniu opracowania studium wykonalności, realne rozpoczęcie prac na linii Ełk – Trakiszki mogłoby się zacząć w 2022 roku. Jako że inwestycja wiązać się będzie z budową 100 km torowisk w nowym zupełnie śladzie, to trzeba liczyć, że realizacja zajmie ok. 3 lata.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS