Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polsko-litewska współpraca przy Rail Baltice

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
08-06-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polsko-litewska współpraca przy Rail Baltice
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Polskie i litewskie koleje zapewniają o współpracy przy realizacji projektu Rail Baltiki. Kolejnym etapem była wideokonferencja PKP Polskich Linii Kolejowych, LGI i RBRail.

Z inicjatywy litewskiego zarządcy sieci kolejowej Lietuvos Geležinkelių Infrastruktūra (LGI) zorganizowano wideokonferencję dotyczącą projektu Rail Baltica. Jak czytamy w notatce ze spotkania, uczestniczyli w nim: Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych , Karolis Sankovski, prezes LGI oraz Agnis Driksna - prezes spółki RBRail. Na spotkaniu zarządcy linii kolejowych omówili zakresy i zaawansowanie prac na odcinkach Rail Baltica. -  PKP Polskie Linie Kolejowe mogą podzielić się doświadczeniem z partnerami z Litwy i RBRail w zakresie przygotowywania i opracowania zamówień oraz w sprawach wymagań technicznych dla systemów energetyki i sterowania ruchem kolejowym. Wykonaliśmy już na terenie Polski prace na 1/3 długości linii. W najbliższym czasie przystępujemy do realizacji odcinka Czyżew – Białystok i stacji Ełk. Planujemy zakończenie budowy linii na terenie Polski i uzyskanie docelowych parametrów do 2027 roku – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.

Prace na Litwie


Spółka RBRail odpowiedzialna za budowę Rail Baltica na terenie państw bałtyckich planuje realizować inwestycję oddzielnie dla branż: torowej, energetycznej i sterowania ruchem kolejowym - szczegółowo pisaliśmy o tym tutaj. Jak podkreśla PKP PLK, dla zapewnienia sprawnej i bezpieczniej jazdy, systemy kolejowe po stronie polskiej i litewskiej muszą być ze sobą kompatybilne. Dzięki współpracy zarządców linii, przejazdy pociągów przez granicę polsko-litewską będą się odbywać w sposób płynny i niezakłócony. Przejście graniczne w Trakiszkach jest jedynym kolejowym przejściem granicznym na granicy polsko-litewskiej, a zatem jedynym łączącym sieć kolejową Litwy i pozostałej części Unii Europejskiej.

Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Stanisław Widtmann, Radca ds. transportu Ambasady Republiki Litewskiej, Litwa wdrożyła pierwszy etap projektu Rail Baltica w 2015 r. – europejska linia kolejowa została zbudowana od granicy polsko-litewskiej do dworca kolejowego w Kownie. Na tym etapie zainstalowano europejską, standardową kolej transgraniczną o długości 123 km, którą obecnie kursują regularne pociągi pasażerskie między Kownem a Białymstokiem. W przyszłości ten odcinek zostanie zmodernizowany, aby pociągi pasażerskie, jak na całej Rail Baltica, mogły jechać z maksymalną prędkością 249 km/h

.Jak czytamy, pomyślna realizacja projektu Rail Baltica na Litwie stała się ważnym impulsem do pojawienia się nowych parametrów kolejowych. Zostaną one wdrożone poprzez dalszą budowę linii kolejowej o europejskim standardzie z Kowna w kierunku Łotwy. Litwa zainicjowała także przygotowanie planów rozwoju infrastruktury inżynieryjnej komunikacji transportowej w poszczególnych węzłach i odcinkach Rail Baltica na terytorium kraju. Najważniejsze z nich to Kowno – Wilno i plany rozwoju infrastruktury od granicy polskiej do Kowna. Otrzymaliśmy również aktualny harmonogram prac na Litwie: 

Odcinek Kowno – litewsko-łotewska granica państwowa (2017–2025 r.)
  • Specjalny plan linii kolejowej o standardzie europejskim Kowno – litewsko-łotewska granica państwowa (zrealizowano).
  • Nabycie gruntów na potrzeby publiczne na odcinku od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej (ukończono w latach 2017–2019).
  • W 2019 r. spółka zależna RB Rail, autoryzowana przez AB Lietuvos Geležinkeliai i hiszpańską spółkę IDOM Consulting, Engineering, Architecture, podpisały dwie umowy dotyczące szczegółowych prac projektowych na odcinku od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej (w trakcie realizacji).
  • Wkrótce rozpoczną się przetargi na prace kontraktowe (2020–2021 r.).
  • Budowa kolei Rail Baltica, elektryfikacja, montaż infrastruktury (2021–2025 r.).

Kowno – Wilno (2019–2025 r. )
  • Studium wykonalności dotyczące rozwoju linii Rail Baltica Kowno – Wilno (ukończone w 2018 r.).
  • Przygotowywany jest specjalny plan, który określi optymalną trasę projektu linii kolejowej Rail Baltica Kowno – Wilno, przewiduje objęcie terenów niezbędnych do rozwoju infrastruktury inżynierii komunikacyjnej i warunki niezbędne dla zrównoważonego rozwoju tej infrastruktury (w trakcie realizacji).
  • Planowane procedury nabywania gruntów na potrzeby publiczne (2021–2023 r.).
  • Projektowanie linii Rail Baltica Kowno – Wilno (2021–2023 r.).
  • Prace budowlane linii Rail Baltica Kowno – Wilno (2024–2025 r.).

Polsko-litewska granica państwowa – Jiesia (Kowno) (2019–2025 r.)
  • Jesienią 2015 r. zakończono pierwszy etap prac budowlanych linii kolejowej Rail Baltica od granicy polsko-litewskiej do Kowna.
  • Kończy się przetarg na przygotowanie specjalnego planu, który określi optymalną trasę zmodernizowanej linii kolejowej Rail Baltica granica polsko-litewska – Jiesia, przewiduje się terytoria niezbędne do rozwoju infrastruktury inżynierii komunikacyjnej oraz warunki zrównoważonego rozwoju tej infrastruktury (w trakcie realizacji).
  • Planowane są procedury nabywania gruntów na potrzeby publiczne (2021–2023 r.).
  • Projektowanie (2021–2023 r.) i budowa linii Rail Baltica od polsko-litewskiej granicy państwowej do Jiesia (2024–2025 r.).

Prace w Polsce

Jak podkreśla PKP PLK, modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Budowa obejmuje ok. 350 km od Warszawy przez Sadowne – Czyżew – Białystok – Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą. To część korytarza transeuropejskiego, który łączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Rail Baltica stanowi priorytetowy projekt UE, który zakłada modernizację korytarza kolejowego łączącego Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinnem. Budowa nowoczesnej linii pozwoli na zwiększenie liczby połączeń, poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie komfortu podróży. Pasażerowie zyskają wyremontowane, komfortowe przystanki i stacje z wygodnymi oraz nowoczesnymi peronami, czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja poprawi też warunki przejazdu dla przewozów towarowych - podaje PKP PLK.

Z częściowych efektów inwestycji od 2017 r. można już korzystać na 66 kilometrach linii Warszawa – Sadowne Węgrowskie - wciąż jednak nie wprowadzono projektowanej prędkości 160 km/h. Na odcinku Sadowne Węgrowskie – Czyżew gotowe są już perony, tory, a szczególnie widoczną zmianą są dwa nowe mosty most na Bugu. Dzięki ich budowie zlikwidowano „wąskie gardło” ograniczające ruch pociągów, przez co przejazd odbywa się sprawniej i szybciej. W najbliższych miesiącach rozpoczną się prace na odcinku Czyżew-Białystok - zapewnia inwestor (trwa kolejny przetarg w tej sprawie). Kompleksowo zmodernizowane zostaną stacje w Czyżewie, Szepietowie, Łapach, Białymstoku i 15 pozostałych przystanków. Poziom bezpieczeństwa zwiększy 10 nowych mostów kolejowych, ponad 30 skrzyżowań dwupoziomowych i przejść podziemnych. W kolejnych latach prowadzone będą prace na odcinkach Rail Baltica z Białegostoku do Ełku i dalej do granicy państwa w Trakiszkach. Koncepcja linii Rail Baltica w Polsce, a także harmonogram prac zostały w ostatnim czasie w znacznym stopniu zmienione. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij