NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Przewoźnicy mają więcej wagonów pasażerskich. Po raz pierwszy od dekady

| Jakub Madrjas 22.07.2022 6,2k

Przewoźnicy mają więcej wagonów pasażerskich. Po raz pierwszy od dekady
zdjęcie ilustracyjneFot. Adam Kilian
W 2021 r. po raz pierwszy na przestrzeni ostatnich 10 lat, wzrosła liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej. W 2021 r. w porównaniu z rokiem 2020 zwiększyła się liczba zespołów trakcyjnych oraz lokomotyw będących w posiadaniu przewoźników pasażerskich - informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W 2021 r. odnotowano wzrost liczby pojazdów znajdujących się w dyspozycji przewoźników pasażerskich. Dotyczy to zarówno pojazdów trakcyjnych (np. elektryczne zespoły trakcyjne), jak i wagonów. Przewoźnicy kolejowi w mniejszym stopniu niż w połowie ubiegłej dekady decydują się na likwidację lub sprzedaż posiadanego taboru - podaje Urząd.

Więcej wagonów pasażerskich i wagony rowerowe KD

Na przestrzeni ostatnich 10 lat ogólna liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej stopniowo malała. W tym czasie zanotowano spadek o ponad 1 100 sztuk, z 3 339 wagonów w 2012 r., do 2 215 wagonów w 2020 r. Dopiero w 2021 r. liczba wagonów wzrosła do 2 224. Na koniec 2021 r. w dyspozycji przewoźników było 1 951 wagonów z miejscami do siedzenia oraz 190 z miejscami do leżenia (57 kuszetek i 133 wagony sypialne).

Struktura pojazdów doczepnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2020-2021
Jak podkreśla UTK, po raz pierwszy w zestawieniu pojawiły się wagony kryte (towarowe) budowy normalnej. Pięć sztuk pojazdów tego rodzaju zakupiły Koleje Dolnośląskie. Ten samorządowy przewoźnik, jako pierwszy w Polsce, wykorzystuje zmodernizowane wagony towarowe do przewozu rowerów.

Mniej lokomotyw

Jedynym rodzajem trakcyjnego taboru kolejowego w dyspozycji pasażerskich przewoźników kolejowych, którego liczba zmniejszyła się względem początku ubiegłej dekady, są lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Ma to zdaniem urzędu związek z coraz mniejszym wykorzystaniem składów wagonowych w codziennej obsłudze ruchu kolejowego. W 2012 r. przewoźnicy pasażerscy posiadali 557 lokomotyw (412 elektrycznych i 145 spalinowych). Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba lokomotyw spalinowych spadła z 145 w 2012 r. do 105 w 2020, a w 2021 r. wzrosła i osiągnęła poziom 129. Liczba lokomotyw elektrycznych spadła z 412 w 2012 r. do 313 w 2019 r., po czym w 2020 r. i 2021 r. wyniosła odpowiednio 343 i 342.

Przez ostatnie 10 lat liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oscylowała wokół 1 200 sztuk. W 2012 roku było to 1 216 EZT, a w 2021 r. 1 242 sztuki. Wzrosła natomiast liczba spalinowych zespołów trakcyjnych, ze 157 w 2012 r. do 246 w 2021 r.
Struktura pojazdów trakcyjnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2020-2021
Statystyki obejmują wszystkie pojazdy wskazane przez przewoźników kolejowych, zarówno kursujące w ramach rozkładu jazdy, jak i odstawione (np. z uwagi na awarie, nieaktualne przeglądy czy oczekiwanie na naprawę) - wyjaśnia UTK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5