Mimo przyznania otwartego dostępu dla połączenia Wrocław – Warszawa przez Poznań Koleje Dolnośląskie raczej nie uruchomią tego pociągu, głównie z faktu, że w tej relacji przybywa połączeń innych przewoźników - RegioJet oraz PKP Intercity. KD skupiają się więc jak na razie na kontynuacji pociągu do Świnoujścia, na który właśnie otrzymały ponowną zgodę - do 2030 roku.
W maju tego roku Koleje Dolnośląskie
otrzymały zgodę na uruchomienie komercyjnych połączeń z Wrocławia do Warszawy przez Leszno, Poznań i Konin.
Przewoźnik chciał realizować przewozy codziennie i przez cały rok w liczbie jednej pary pociągów - wyjeżdżającej rano z Wrocławia i wracającej do stolicy Dolnego Śląska po godzinie 17.
KD nie pojedzie do Warszawy
Po otrzymaniu zgody spółka
zapowiadała, że połączenie mogłoby ruszyć od grudnia bieżącego roku, a więc od wejścia w życie nowego, rocznego rozkładu jazdy pociągów. Jego projekt został już opublikowany na Portalu Pasażera i próżno tam jednak szukać drugiego połączenia komercyjnego KD (poza wakacyjnym do i ze Świnoujścia). Czy oznacza to więc, że przewoźnik nie ruszy do Warszawy?
– Znacząco zwiększyła się liczba pociągów na trasie z Wrocławia do Warszawy od czasu, gdy występowaliśmy o otwarty dostęp. Dodatkowo Intercity zaczęło realizować jedno z połączeń właśnie na trasie Wrocław - Poznań - Warszawa. Tam też, na odcinku od Poznania wchodzi wkrótce Regiojet. Do tego dochodzi przebudowa linii średnicowej w Warszawie. Na daną chwilę mogę powiedzieć, że wszystko wskazuje na to, że w przeciwieństwie do chwili, gdy występowaliśmy o otwarty dostęp, teraz ten projekt coraz mniej się broni ekonomicznie. A też należy pamiętać, że połączenia z otwartego dostępu: czy to do Świnoujścia, czy do Warszawy, uruchamiamy bez wsparcia ze środków publicznych – mówi nam wiceprezes KD, Wojciech Zdanowski.
Wspomniana przez Zdanowskiego para połączeń
to EIC Lech, który zaczął kursować tą trasą w ubiegłym roku, a od grudnia PKP Intercity dokłada w tej relacji
drugie połączenie ekspresowe - EIC Viadrina. Ponadto w ostatnim czasie na trasę przez Poznań i Leszno przewoźnik tymczasowo (z powodu prac modernizacyjnych) “przerzucił” też kolejny ekspres, do tej pory jeżdżący inną trasą - przez Lubliniec i Częstochowę.
Do tego na odcinku od Poznania do Warszawy przybędą od grudnia dwie inne pary pociągów PKP Intercity - jedna do Berlina a druga w krótkiej relacji do i z Poznania, a
także… 6 par pociągów RegioJet.
Prywatny czeski operator otrzymał też kilka dni temu zgodę na uruchomienie następnych, 5 par pociągów z Warszawy do Wrocławia właśnie przez Poznań, tak więc od grudnia 2026 roku, w tej relacji będzie kursować 7 par pociągów - 5 RegioJet i 2 PKP Intercity.
Stąd też nie dziwi to, że KD raczej nie zdecydują się na uruchomienie swojego pociągu w tej relacji.
Będą kolejne wnioski
Wiceprezes przewoźnika przekazał nam także, że KD planują składać kolejne wnioski o otwarty dostęp, choć na razie nie chce zdradzać, w jakich kierunkach.
– Tak, planujemy składać kolejne wnioski, choć nie chcę powiedzieć dokładnie o kierunku, bo to zawsze wywołuje jakieś zamieszanie. Mamy tabor, którym także w weekendy musi jeździć i chcemy go tak wykorzystywać, więc będziemy starali się to robić. Na takie projekty często wpływ ma także infrastruktura, bo przypomnę, że przebudowa katowickiego węzła kolejowego sprawiła, że jak na razie nie jeździmy do Zakopanego, gdzie mieliśmy plany docierać. Ponadto swoją ofertę bardzo mocno rozwija też PKP Intercity – co bardzo się chwali, bo im więcej wszyscy przewoźnicy jeżdżą, tym coraz więcej osób korzysta z kolei - co też każe nam się zastanawiać nad kierunkami, gdzie chcielibyśmy jeździć – kończy Zdanowski.
Kontynuacja Świnoujścia
Jak na razie pewne więc jest tylko to, że jedynym komercyjnym pociągiem KD będzie wakacyjne połączenie do Świnoujścia. Przewoźnik otrzymał bowiem właśnie zgodę na kontynuację połączenia od 2026 do 2030 roku włącznie, w letnie weekendy.
Spółka będzie mogła uruchamiać po jednej parze połączeń w soboty i niedziele, z wyjazdem z Wrocławia o 6:36 i przyjazdem do Świnoujścia o 11:35. W przeciwnym kierunku pociąg wyruszy o 15:22, z przyjazdem do Wrocławia o 20:16. Po drodze pociąg zatrzyma się w Legnicy, Lubinie, Głogowie, Zielonej Górze, Szczecinie Dąbiu oraz w Międzyzdrojach. W 2028,29 oraz 30 roku KD mogą też uruchomić pociąg 15 sierpnia, w 2028 15 czerwca, natomiast w 2030 także 20 czerwca.
Pociąg KD ma być najszybszy w relacji z Wrocławia do Świnoujścia - o kilka minut szybszy niż np. nowy pociąg Merkury, uruchamiany przez PKP Intercity od tegorocznych wakacji.