Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przetargi PLK za 6 miliardów. Lębork - Gdynia, Podłęże - Piekiełko. Co jeszcze?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
05-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przetargi PLK za 6 miliardów. Lębork - Gdynia, Podłęże - Piekiełko. Co jeszcze?
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
PKP Polskie Linie Kolejowe na początku września ogłosiły trzy duże przetargi związane z gruntowną modernizacją, bądź budową nowych linii kolejowych. Prace mogą kosztować nawet 6 miliardów złotych.

– Ogłosiliśmy przetarg na jeden z odcinków słynnego projektu „Podłęże-Piekiełko”. Dzięki tej inwestycji skrócimy przejazd pociągów z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na kolejne odcinki, w tym w okolicach Gdowa. Chcemy jednoznacznie uciąć wszelkie spekulacje – mamy zabezpieczone pieniądze, przystępujemy do działań. Ponadto ogłosiliśmy dwa przetargi na wielomiliardowe zadania na Pomorzu oraz Podkarpaciu – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Przetarg na gruntowną modernizację linii 202 od Lęborka do Gdyni Chyloni

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na realizację prac na trasie Gdynia – Lębork. Pierwotnie konkurs ofert miał być rozpisany w w drugim kwartale, a jeszcze kilka tygodni temu mówiono o kwartale czwartym, ostatecznie jednak udało się ogłoszenie przetargu trochę przyspieszyć. Pomimo tego zakończenie wszystkich prac na linii 202 w końcówce 2026 roku, na całym odcinku od Słupska do Gdyni wydaje się mało realne, pomimo tego, że prace na odcinku Słupsk - Lębork są od wielu miesięcy intensywnie prowadzone i tempo prac jest tu zadowalające, a na niektórych odcinkach położono już nawet fragmenty drugiego toru (obecnie do połowy grudnia linia od Lęborka do Słupska jest zamknięta, kursuje zastępcza komunikacja).

– W ramach inwestycji przebudujemy wszystkie przystanki i stacje na trasie: Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych. Zapewnione zostaną wygodne dojścia także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną także nowe przystanki o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego – podały PKP Polskie Linie Kolejowe w komunikacie.

Drugi tor między Lęborkiem a Wejherowem poskutkuje znacznie większą od obecnej przepustowością, która przyda się zwłaszcza w sezonie letnim. Z kolei na odcinku Rumia - Wejherowo pojawią się dwa dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego, co znacząco poprawi możliwości trasowania pociągów SKM. Prace obejmą również przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych na odcinku 55 km, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.

– Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń, skróci się czas podróży między miastami o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h, w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS – czytamy w piśmie PLK. Już teraz, z myślą o podniesieniu prędkości do 200 km/h zmienia się układ torów na modernizowanym już odcinku linii 202 od Lęborka do Słupska. Prostowane są tu łuki, zwłaszcza w okolicach Lęborka.

Szacowana wartość inwestycji to ponad 3 mld zł (byłoby znacznie taniej, gdyby projekt realizowano w pierwotnie założonych terminach). Zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

Budowa pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach „Podłęże-Piekiełko”

Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Dopiero co ogłoszony przetarg w tym zakresie szerzej opisujemy tutaj.

Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże-Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Szacowany koszt prac to ponad 2 mld zł netto, który sfinansowany będzie ze środków budżetowych.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane trwają już przy trzech fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Niestety problemy są na odcinku linii nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna, gdzie PLK wypowiedziały Strabagowi umowę i obecnie strony spierają się o kontrakt.

Modernizacja pierwszych fragmentów trasy zakończy się już w 2025 roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego dzięki nowej linii skróci się dla najszybszych pociągów nawet do 90 minut i tym samym pociągi w końcu będą stanowić szybszą alternatywę dla aut na tej trasie.

Nowe możliwości kolei regionalnej i dalekobieżnej w woj. świętokrzyskim i podkarpackim

PLK ogłosiły też przetarg na dużą przebudowę linii na pograniczu podkarpackiego i świętokrzyskiego. Chodzi o odcinki Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew.

Dzięki inwestycji wrócą pociągi pasażerskie na kolejne odcinki tras Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Nowy standard obsługi pasażerów zapewnią zmodernizowane stacje i przystanki: Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia. Ma też powstać 7 dodatkowych przystanków: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. Perony będą miały zgodną z TSI wysokość 76 cm. Oprócz nowych torów pojawi się także nowa sieć trakcyjna, przebudowie ulegną mosty, przejazdy kolejowo-drogowe i urządzenia srk.

– Podpisanie umowy z wykonawcą przewidujemy w II kwartale 2025 r., a zakończenie zadania w 2027 r. Zadanie na opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych o szacunkowej wartości ok. 900 mln zł zaplanowano do realizacji w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej – podała PLK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij