NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Prezes PLK: Pieniądze na modernizację linii 202 przesunięto na inne inwestycje

| Michał Szymajda 23.05.2019 8,1k

Prezes PLK: Pieniądze na modernizację linii 202 przesunięto na inne inwestycje
Linia kolejowa po modernizacji.Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Podczas rozmowy z dziennikarzem Radia Gdańsk prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przyznał, że modernizacji linii 202 od Gdyni Chyloni do Słupska nie uda się w pełni zrealizować do 2023 roku.
Ireneusz Merchel poinformował, że projektowanie modernizacji linii 202 trwa. Przyznał, że prace planistyczne i projektowe wykazały, że w przyszłości na 90% linii będzie możliwe osiągnięcie prędkości 200 km/h. Tyle dobrych wiadomości. Projektowanie tej linii jest bowiem opóźnione o pół roku w stosunku do pierwotnego planu. Dopiero, kiedy w II kwartale 2019 się zakończy, PLK zacznie poszukiwać wykonawcy modernizacji. Jest jednak potężne „ale”.

Pół miliarda złotych relokowano na inne inwestycje

Prezes zarządcy krajowej sieci kolejowej przyznał bowiem, że z przeznaczonych około 840 mln na ten projekt około pół miliarda przesunięto już na inne bardziej zaawansowane inwestycje. Chodzi o np. modernizację linii do portów, która okazała się znacznie droższa, niż pierwotnie zakładano. Obcięcie budżetu na magistralę nadmorską odbywa się pomimo tego, że na początku roku, zdając sobie sprawę z sytuacji na rynku budowlanym, rząd podniósł wartość Krajowego Programu Kolejowego z 66,4 do 69,6 miliardów.

– Kwota 310 mln, którą mamy, pozwala, by projekt rozpocząć (…). Możemy projektować, dokonywać ewentualnych wykupów gruntów i nawet zacząć prace na jakimś odcinku – powiedział w rozmowie z Przemysławem Wosiem prezes PLK. Wskazał, że rok 2024, jako termin realizacji inwestycji, jest realny. Choć nie wiadomo skąd PLK weźmie w końcu unijnej perspektywy ponad pół miliarda złotych na budowę 202.

"Modernizacja 202 i tak byłaby droższa"


– Wolę tę inwestycję dobrze przygotować, bo takie modernizacje robi się raz na kilkadziesiąt lat. Nie ma znaczenia, czy dziś mamy ponad 800 czy 300 milionów. To i tak będzie kosztowało więcej. Dziś koszt takiej modernizacji linii to między 7 a 10 milionów złotych za kilometr. Poszukamy pieniędzy i na pewno ta linia będzie modernizowana w najbliższych latach – ocenił  prezes PKP PLK.

Modernizacja linii 202 znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Wygląda na to, że to jedna z dwóch ważnych inwestycji znajdujących się na tej priorytetowej liście, obok modernizacji linii nr 8 od Skarżyska-Kamiennej przez Kielce do Kozłowa, która nie zostanie w pełni zrealizowana do 2023 roku.

Więcej na temat zagrożonej inwestycji na Pomorzu można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5