NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Projekt nowego cennika PLK zakłada podwyżkę stawek

| inf. pras oprac. JM 03.01.2022 2,5k

Projekt nowego cennika PLK zakłada podwyżkę stawek
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP PLK przedstawiły do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Zakładane są kilkuprocentowe podwyżki.
Nowy cennik ma zastąpić ten, który obowiązuje na sieci zarządcy od 2018 r. Jak podkreśla Urząd Transportu Kolejowego, po czterech latach zamrożonych opłat, PKP PLK przewiduje, że średnia stawka sieciowa wzrośnie o 3,22% (z 7,77 zł/pockm do 8,02 zł/pockm), bez zmian pozostanie poziom składnika stawki związanego z trakcją (0,22 zł/pockm) oraz wartość mark-upu (1,28 zł/pockm).

Zgodnie z założeniem PKP PLK, średnia stawka w przewozach pasażerskich może wzrosnąć o 4,75% (z 6,10 zł/pockm do 6,39 zł/pockm), a średnia stawka dla przewoźników towarowych może wzrosnąć o 3,75% (z 12,80 zł/pockm do 13,28 zł/pockm). PKP PLK przewiduje wzrost średniej stawki jednostkowej opłaty manewrowej o 3,3% (z 3,35 zł/pockm do 3,46 zł/pockm).

Próby podwyżek już były

Warto przypomnieć, że już w zeszłym roku PKP PLK pierwotnie przedstawiła do zatwierdzenia projekt, w którym stawka rosła średnio o 2,4%, a dla pociągów pasażerskich aż o 8,7%. Po protestach branży wniosek został wycofany, a stawki pozostały po raz kolejny bez zmian. Organizacje pracodawców podkreślały jednak, że stawki należy obniżać – co zresztą kilkukrotnie zapowiadało ministerstwo.

W tym samym czasie w wielu częściach Europy obniża się stawki dostępu do infrastruktury kolejowej. Zrobiły tak choćby Niemcy i Belgia.

UTK czeka na uwagi

Jak czytamy, zarządca opracował cennik z uwzględnieniem kosztów peronów i infrastruktury umożliwiającej pasażerom dotarcie do peronów, uwzględnił więc wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 10 lipca 2019 r. w sprawie C-210/18 WESTbahn Management GmbH przeciwko ÖBB-Infrastruktur AG dotyczący opłaty za korzystanie z peronów.

Projekt nowego cennika został opublikowany na stronie internetowej PKP PLK . Nowy cennik został wprowadzony jako zmiana nr 1 do Regulaminu sieci na rozkład jazdy pociągów 2022/2023. Prezes UTK, który weryfikuje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury, zaprasza teraz zainteresowanych aplikantów do opiniowania projektu cennika zarządcy infrastruktury.

UTK podkreśla, że projekt cennika zarządcy weryfikowany jest w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników. Prezes UTK może zatwierdzić projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej lub odmówić jego zatwierdzenia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5