Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
30-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się dwa projekty nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Zakładają one m.in. możliwość czasowego obniżenia stawek dostępu do torów oraz zmiany w prawach pasażerów. Przepisy nie przyniosą jednak realnych zmian, bo chodzi o głównie dostosowanie polskich ustaw do prawa unijnego. 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod numerem UC133. Jak czytamy, chodzi o konieczność wdrożenia, w ramach komponentu E Zielona, inteligentna mobilność Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”, reformy zwiększającej konkurencyjność sektora kolejowego oraz dostępności transportowej, a także konieczność dostosowania polskich przepisów do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

– Unia Europejska wprowadza nową dyrektywę o prawach pasażerów i przepisy ustawy które się do niej odnoszą muszą być przeredagowane. Są to przepisy odwlekające wdrożenie niektórych praw, które dopuszczono także poprzednio albo wynegocjowano wyjątek – tłumaczy Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum. – Te odstępstwa zapewne są korzystne dla przewoźników i dla PLK, ale niekoniecznie korzystne dla pasażerów – zastrzega. O tym, dlaczego tak jest, pisaliśmy m.in. w tekście pt. "Nowe prawa pasażera przyjęte! Już za kilka lat... prawie nic się nie zmieni".

W nowelizacji wprowadzony ma być przepis umożlwiający rezygnację z niektórych opłat przewoźników dla PLK i ich refinansowanie w czasie stanów nadzwyczajnych, epidemii itd. – Walczymy o to od początku pandemii. Przy wzroście cen paliw i energii obniżenie stawek łagodziłoby pozycje kosztowe u przewoźników i zmniejszało ryzyko przerzucenia ich na pasażerów i klientów. Dla towarowych byłby to także dodatkowy bodziec do rywalizacji o towar z przewoźnikami drogowymi – mówi Adrian Furgalski.

Problem w tym, że obniżka stawek, o którą od lat apeluje branża, jest możliwa i w obecnej sytuacji prawnej. Obecnie jednak – po raz trzeci już – PKP PLK zapowiedziała projekt cennika, w którym stawki dostępu nie maleją, a rosną.
Kto wyrzuci awanturującego się pasażera z pociągu?

Drugi projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, pod numerem UD436, ma usprawnić inwestycje kolejowe poprzez uszczegółowienie kilku wymogów formalnych. Ciekawa będzie zmiana dotycząca tego, kto ma (i może) wyrzucić groźnego pasażera z pojazdu komunikacji publicznej.

Będą też zmiany umożliwiające PKP SA dokonywanie zamiany nieruchomości z jednostkami samorządu terytorialnego, państwowymi osobami prawnymi lub z państwowymi jednostkami organizacyjnymi. 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

UTK odrzucił projekt stawek SKM Trójmiasto

Prawo i polityka

UTK odrzucił projekt stawek SKM Trójmiasto

Jakub Madrjas 03 sierpnia 2022

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

UTK odrzucił projekt stawek SKM Trójmiasto

Prawo i polityka

UTK odrzucił projekt stawek SKM Trójmiasto

Jakub Madrjas 03 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5