Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Niemcy chcą obniżyć stawki dostępu do torów aż o 98%

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Niemcy chcą obniżyć stawki dostępu do torów aż o 98%
Fot. Artur Bogdanowicz
Celem złagodzenia powstałych na skutek pandemii strat Kolei Niemieckich rząd federalny planuje nie tylko podniesienie kapitału własnego przewoźnika, ale i dofinansowanie stawek dostępu nawet o 98%, zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.

Jak poinformowało niemieckie ministerstwo transportu, rozporządzenie miałoby obowiązywać wstecz od marca 2020 aż do końca 2021 roku w ruchu towarowym i nawet kilka miesięcy dłużej w ruchu pasażerskim. Dotąd planowane było podniesienie kapitału własnego DB o 5 mld euro, ale natrafiło to na protesty konkurencyjnych przewoźników. Z obniżki stawek dostępu skorzystają zaś wszyscy przewoźnicy. Koszty obniżki stawek tylko za rok ubiegły to 1,1 mld euro.

Przewoźnicy popierają obniżkę


Europejskie Stowarzyszenie Przewoźników Towarowych ERFA zdecydowanie poparło propozycję rządu federalnego Niemiec, ale pod warunkiem przedłużenia istniejących europejskich ram prawnych umożliwiających państwom członkowskim znoszenie i obniżanie opłat za dostęp do infrastruktury. ERFA podkreśla, że takie środki pozostają najlepszym sposobem wsparcia branży kolejowych przewozów towarowych w okresie pandemii COVID-19 w sposób "sprawiedliwy, przejrzysty i niedyskryminujący". – Należy jednak zachować ostrożność, aby zagwarantować, że proponowane bezpośrednie wsparcie dla zasiedziałej spółki holdingowej nie spowoduje subsydiowania skrośnego lub innych działań – napisało stowarzyszenie.

ERFA zachęca państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, do takiego rodzaju wsparcia dla operatorów kolejowych przewozów towarowych. Zdaniem organizacji nie ma wątpliwości, że od początku 2020 r. sektor kolejowych przewozów towarowych działa w zupełnie innym otoczeniu gospodarczym, a państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę, że rynek kolejowych przewozów towarowych nie jest tak odporny na koszty, jak przed wybuchem pandemii. – Zdecydowanie popieramy drogę, którą postanowił obrać niemiecki rząd, aby wesprzeć cały sektor kolejowych przewozów towarowych. Jest to ważny krok, który musi stanowić podstawę wszystkich przyszłych działań wspierających. Jest to pozytywny sygnał dla wszystkich prywatnych i niezależnych operatorów, że środki wsparcia będą sprawiedliwe i dostępne w równym stopniu dla wszystkich operatorów kolejowych przewozów towarowych – powiedział prezes ERFA Dirk Stahl.

Gigantyczny plan inwestycyjny DB bez zmian

Bez zmian pozostaje plan dokapitalizowania DB o łącznie 11 mld euro pochodzących z pakietu klimatycznego z 2019 roku. Dodatkowo w latach 2020-2030 rocznie miliard euro przeznaczany ma być dodatkowo na rozwój infrastruktury. Kwoty te jednak wymagają jeszcze zgody unijnego urzędu ochrony konkurencji.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5