NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Niemcy chcą obniżyć stawki dostępu do torów aż o 98%

| Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 04.05.2021 64

Niemcy chcą obniżyć stawki dostępu do torów aż o 98%
Fot. Artur Bogdanowicz
Celem złagodzenia powstałych na skutek pandemii strat Kolei Niemieckich rząd federalny planuje nie tylko podniesienie kapitału własnego przewoźnika, ale i dofinansowanie stawek dostępu nawet o 98%, zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.
Jak poinformowało niemieckie ministerstwo transportu, rozporządzenie miałoby obowiązywać wstecz od marca 2020 aż do końca 2021 roku w ruchu towarowym i nawet kilka miesięcy dłużej w ruchu pasażerskim. Dotąd planowane było podniesienie kapitału własnego DB o 5 mld euro, ale natrafiło to na protesty konkurencyjnych przewoźników. Z obniżki stawek dostępu skorzystają zaś wszyscy przewoźnicy. Koszty obniżki stawek tylko za rok ubiegły to 1,1 mld euro.

Przewoźnicy popierają obniżkę


Europejskie Stowarzyszenie Przewoźników Towarowych ERFA zdecydowanie poparło propozycję rządu federalnego Niemiec, ale pod warunkiem przedłużenia istniejących europejskich ram prawnych umożliwiających państwom członkowskim znoszenie i obniżanie opłat za dostęp do infrastruktury. ERFA podkreśla, że takie środki pozostają najlepszym sposobem wsparcia branży kolejowych przewozów towarowych w okresie pandemii COVID-19 w sposób "sprawiedliwy, przejrzysty i niedyskryminujący". – Należy jednak zachować ostrożność, aby zagwarantować, że proponowane bezpośrednie wsparcie dla zasiedziałej spółki holdingowej nie spowoduje subsydiowania skrośnego lub innych działań – napisało stowarzyszenie.

ERFA zachęca państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, do takiego rodzaju wsparcia dla operatorów kolejowych przewozów towarowych. Zdaniem organizacji nie ma wątpliwości, że od początku 2020 r. sektor kolejowych przewozów towarowych działa w zupełnie innym otoczeniu gospodarczym, a państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę, że rynek kolejowych przewozów towarowych nie jest tak odporny na koszty, jak przed wybuchem pandemii. – Zdecydowanie popieramy drogę, którą postanowił obrać niemiecki rząd, aby wesprzeć cały sektor kolejowych przewozów towarowych. Jest to ważny krok, który musi stanowić podstawę wszystkich przyszłych działań wspierających. Jest to pozytywny sygnał dla wszystkich prywatnych i niezależnych operatorów, że środki wsparcia będą sprawiedliwe i dostępne w równym stopniu dla wszystkich operatorów kolejowych przewozów towarowych – powiedział prezes ERFA Dirk Stahl.

Gigantyczny plan inwestycyjny DB bez zmian

Bez zmian pozostaje plan dokapitalizowania DB o łącznie 11 mld euro pochodzących z pakietu klimatycznego z 2019 roku. Dodatkowo w latach 2020-2030 rocznie miliard euro przeznaczany ma być dodatkowo na rozwój infrastruktury. Kwoty te jednak wymagają jeszcze zgody unijnego urzędu ochrony konkurencji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1108)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (1108)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5