NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Program utrzymaniowy pozwoli podwoić prędkość na liniach regionalnych

| Jakub Madrjas 14.02.2018 60

Program utrzymaniowy pozwoli podwoić prędkość na liniach regionalnych
Fot. Wojciech Cupiał
Wieloletnia umowa na utrzymanie infrastruktury pomiędzy ministerstwem a PKP PLK ma przede wszystkim poprawić jakość przewozów na liniach o znaczeniu regionalnym i lokalnym, gdzie obecnie przeważają dozwolone prędkości do 60 i 70 km/h. – To nie jest żadna konkurencja dla transportu samochodowego. Tę prędkość będziemy podnosić do 120 km/h – zapowiedział prezes PLK Ireneusz Merchel.
Jak poinformował członek zarządu PKP PLK ds. utrzymania, Antoni Jasiński, efektami przyjętego w styczniu wieloletniego programu utrzymaniowego o wartości 24 miliardów złotych mają być: poprawa bezpieczeństwa, podniesienie prędkości pociągów oraz zwiększenie dopuszczalnych nacisków na oś. Jak podał, aż o 53 procent ma wzrosnąć długość linii o dopuszczalnej prędkości pociągów pasażerskich co najmniej 120 km/h, a o 41% – liczba linia o dopuszczonym nacisku 22,1 tony na oś.

W rzeczywistości jednak będą to sumaryczne efekty zarówno realizacji umowy utrzymaniowej, jak i inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. – Te programy są komplementarne. Dopiero inwestycje w połączeniu z właściwym utrzymaniem dadzą trwały efekt – uzasadnia to Jasiński. I dodaje, że odpowiednie standardy spełnia obecnie tylko 83,6% linii kolejowych na sieci PLK, a dzięki realizacji umowy wieloletniej będzie to już 88% linii.

Rewolucja na szlakach regionalnych

Jak dodaje prezes PLK Ireneusz Merchel, Krajowy Program Kolejowy dotyczy głównie linii magistralnych. Program utrzymaniowy ma z kolei poprawić jakość przewozów na liniach o znaczeniu regionalnym i lokalnym, gdzie obecnie przeważają dozwolone prędkości do 60 i 70 km/h. – To nie jest żadna konkurencja dla transportu samochodowego. Tę prędkość będziemy podnosić do 120 km/h – zapowiedział.

Dodatkowym efektem programu ma być wydłużenie okresów międzyinwestycyjnych. W zależności od zastosowanej technologii, linia kolejowa po modernizacji powinna funkcjonować przez od 30 do 50 lat – ale tylko przy właściwym utrzymaniu. To ma właśnie zapewnić program utrzymaniowy, którego najbardziej ogólnym zdefiniowanym celem jest zwiększenie udziału transportu kolejowego w przewozach osób i towarów w Polsce.

– O sukcesie Programu wieloletniego zdecyduje sposób jego wdrożenia. Program będzie bowiem realizowany poprzez umowy zawierane między ministrem i zarządcami infrastruktury – komentował przyjęcie programu Jakub Majewski z Fundacji ProKolej. Prezes Grupy KZN Bieżanów Rafał Leszczyński uważa z kolei, że program jest za mało konkretny. Bardzo ciekawy będzie los najbardziej zaniedbanych linii, dla których nawet nie jest opracowywany rozkład jazdy pociągów.

Co na rynku? Nie wiadomo

Jak powiedział Antoni Jasiński, wykonanie programu utrzymaniowego będzie opierać się na trzech filarach: własnych pracach PLK, robotach wykonywanych przez cztery spółki utrzymaniowe należące do zarządcy infrastruktury oraz na zlecaniu robót w formie przetargów. PLK nie podaje jednak, jaki będzie procentowy udział kontraktów zlecanych na rynku. – Mamy bardzo dobre spółki utrzymaniowe o potencjale wykonawczym na poziomie 200–400 mln złotych rocznie i w ciągu najbliższych dwóch lat planujemy wykonywać prace za ich pomocą oraz własnymi zasobami – stwierdził Jasiński.

Jak uzupełnił prezes Merchel, część robót – także zewnętrznych – na najbliższy okres jest już zakontraktowana, i część z nich, np. wszystkim utrzymanie sieci trakcyjnej, to roboty zewnętrzne. Początkowa roczna wartość kontraktu utrzymaniowego – 3,2 mld złotych – odpowiada kwocie, którą PLK wydała na utrzymanie linii w ubiegłym roku. – 70–80 procent to jednak koszty stałe, takie jak diagnostyka. Utrzymanie dróg kolejowych wyniosło 900 mln złotych – podał Merchel.

W kolejnych latach wydatki będą rosnąć, aż do 5 miliardów złotych. Wtedy należy się spodziewać większych zamówień na rynku, tym bardziej, że spółki z grupy PLK startują też w przetargach na roboty inwestycyjne. Jednocześnie zarządca infrastruktury realizuje inwestycje w maszyny zarówno dla swojej wewnętrznej jednostki Zakład Maszyn Torowych (IM Kraków), jak i dla swoich spółek.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS