– O sukcesie Programu wieloletniego zdecyduje sposób jego wdrożenia. Program będzie bowiem realizowany poprzez umowy zawierane między ministrem i zarządcami infrastruktury – komentuje Jakub Majewski z Fundacji ProKolej.
Do przyjęcia wieloletniego programu utrzymaniowego infrastruktury kolejowej przez Radę Ministrów doszło 16 stycznia, po wielu miesiącach prac nad nim. Na jego realizację w latach 2019–2023 ze środków publicznych zostanie przeznaczone ok. 23,8 mld zł, w tym ok. 21 mld zł z budżetu państwa. Więcej na jego temat można przeczytać
tutaj.
– Przepisy europejskie nakładają na państwa członkowskie obowiązek zbilansowania rachunku zysków i strat i osiągnięcia efektywności kosztowej zarządców infrastruktury. I to nie tylko w celu racjonalnego wydatkowania środkami publicznymi, ale również – a nawet przede wszystkim – aby większa efektywność zarządców przełożyła się na spadek cen. Potrzebny jest mechanizm, zgodnie z którym spadek kosztów będzie przenoszony na użytkowników w formie niższych opłat za dostęp do infrastruktury – komentuje Jakub Majewski.
Jego zdaniem umowy powinny regulować równolegle kwestie finansowe i mechanizmy egzekwowania realizacji założonych zadań i jakości infrastruktury. – Jednym ze skutecznych instrumentów motywacyjnych może być tu uzależnienie od osiągnięcia wyznaczonych celów nagród i premii zarządów, a być może również szerszej grupy pracowników – mówi Majewski.
– Należy precyzyjnie określić podział odpowiedzialności za utrzymanie założonego poziomu kosztów i efektywności objętych programem zarządców infrastruktury oraz rozwiązania stosowane w przypadku gdy zakładane koszty przekroczą przyjęte założenia – uważa Majewski.