Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Program „Kolej Plus” będzie finansowany z funduszy centralnych

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
06-11-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Program „Kolej Plus” będzie finansowany z funduszy centralnych
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
„Rynek Kolejowy” zapytał Ministerstwo Infrastruktury o program „Kolej Plus”, który premier Mateusz Morawiecki przedstawił tuż przed wyborami samorządowymi. Co o nim wiemy w tej chwili?

Ministerstwo po raz kolejny poinformowało, że program składa się z trzech komponentów. Pierwszy z nich zakłada realizację inwestycji mających na celu utworzenie połączeń kolejowych poszczególnych miejscowości o liczbie ludności powyżej 10 tys. osób z ośrodkami wojewódzkimi (w tym przywrócenie połączeń wcześniej zlikwidowanych). Szymon Huptyś, rzecznik prasowy ministerstwa odpowiedział, że obecnie zidentyfikowano 21 inwestycji w 20 lokalizacjach (piszemy o nich tutaj). Rzecznik dodał, że katalog inwestycji jest otwarty.

Drugą składową programu ma być stworzenie prawa umożliwiającego organizowanie przez zainteresowane samorządy województw przewozów w głąb terenu sąsiedniego województwa, do miasta o większej liczbie ludności, generującego większe potoki pasażerów. Taka możliwość jest też obecnie, choć wymaga szeregu porozumień na poziomie urzędów marszałkowskich (przykładem są pociągi regionalne uruchamiane pomiędzy Krakowem i Kielcami, czy między Gdynią a Bydgoszczą). Nowe przepisy mają uprościć zasadę uruchamiania pociągów międzyregionalnych w służbie publicznej.

Trzeci komponent to „wprowadzenie mechanizmów ochrony infrastruktury kolejowej przed likwidacją, poprzez powstrzymanie jej degradacji i sprzedaży gruntów.” Czy oznacza to zerwanie z planami przekazywania linii kolejowych samorządom (o wiele takich, zapomnianych linii, stara się dolnośląski samorząd)?

– Program zakłada jedynie przekazywanie zlikwidowanych lub zaniedbanych linii kolejowych samorządom w formie dzierżawy lub bezpłatnego korzystania, czyli bez możliwości likwidacji infrastruktury i parcelacji gruntów – napisał Szymon Huptyś. W świetle takich przepisów niemożliwa byłaby np. likwidacja linii w Lubuskiem, gdzie na nasypach powstawać ma ścieżka rowerowa.

Rząd założył, że program „Kolej Plus” będzie finansowany ze środków na poziomie centralnym. Okres realizacji Programu obejmuje lata 2019–2023 i może być przedłużony. Do 2023 roku nie będzie możliwości dofinansowania robót na 20 liniach z funduszy unijnych, ponieważ te został już przydzielone samorządom. Obecnie trwają prace nad dokumentami dotyczącymi programu „Kolej Plus”.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij