Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dolnośląski samorząd ponownie deklaruje przejęcie nieużywanych linii kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dolnośląski samorząd ponownie deklaruje przejęcie nieużywanych linii kolejowych
Fot. Michał SzymajdaDolnośląski szybobus w Bystrzycy Kłodzkiej
Na krótko przed wyborami samorządowymi samorząd województwa dolnośląskiego ponownie zadeklarował chęć przejęcia odcinków 22 linii kolejowych.

22 trasy, na które wskazuje członek zarządu województwa Jerzy Michalak, są dziś nieeksploatowane w ruchu pasażerskim. Zarząd chciałby je przejąć i uzyskał w tym względzie wsparcie wielu radnych wojewódzkich, m.in. Patryka Wilda, Juliana Golaka, a także burmistrza Karpacza Radosława Jęcka i sekretarza Złotoryi Włodzimierza Bajońskiego.

Patryk Wild: Szansa na powrót kolei na 225 tysięcy Dolnoślązaków

– Chcemy wyremontować te linie i ponownie je wykorzystywać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego – Koleje Dolnośląskie, który znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców – mówił po czwartkowej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.

– Nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchu regionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych dla ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków – wyjaśnia radny wojewódzki Patryk Wild.



Przekazanie linii kolejowych? Tak, ale bez torów

Dolnośląski marszałek Cezary Przybylski mówi, że dotychczasowe doświadczenia związane z przejęciem linii 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica (PKP chciały tę linię zlikwidować) oraz 311 Szklarska Poręba Górna – granica państwa są dobre i że Dolnośląska Służba Dróg i Kolei bardzo dobrze wywiązuje się z ich utrzymania, robiąc to taniej i tak samo skutecznie jak PKP PLK. DSDiK jest więc gotowa do przejęcia kolejnych odcinków. Jest jednak poważny problem: PKP PLK i PKP SA nie spieszy się z przekazaniem majątku samorządom i czyni to niechętnie. W ostatnim czasie do takiego precedensu doszło w Lubuskiem, tam jednak samorząd w śladzie linii kolejowej otrzyma wyłącznie nasypy, na których planuje budowę ścieżek rowerowych.

Przykład? Pomimo deklaracji PKP SA z lutego 2018, że zarządca infrastruktury (w tym wypadku nieużywanej i zaniedbanej) robi wszystko, by przekazanie w ręce samorządu krótkiego odcinka Dzierżoniów – Bielawa (linia 341) miało miejsce jak najszybciej, do dziś do tego nie doszło. 

To kolejna deklaracja

Warto przypomnieć, że w połowie 2016 roku dolnośląski samorząd podjął stosowną uchwałę dotyczącą woli przejęcia linii kolejowych, w zakresie podobnym jak obecnie. Zdaniem województwa nie udało się ich przejąć z uwagi na postawę spółek z Grupy PKP. Wymiernym skutkiem takich deklaracji jest jednak to, że torów, którymi zainteresowany jest samorząd, po prostu się nie likwiduje.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa

Infrastruktura

DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa

Jakub Rösler 22 grudnia 2022

12 ofert na rewitalizację połowy linii do Karpacza i Kowar

Infrastruktura

Kto zaplanuje Kolej Zagłębia Miedziowego? 7 ofert

Infrastruktura

Dolny Śląsk walczy o kolej do Srebrnej Góry

Pasażer

Dolny Śląsk walczy o kolej do Srebrnej Góry

Jakub Rösler 03 lutego 2022

Zobacz również:

DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa

Infrastruktura

DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa

Jakub Rösler 22 grudnia 2022

12 ofert na rewitalizację połowy linii do Karpacza i Kowar

Infrastruktura

Kto zaplanuje Kolej Zagłębia Miedziowego? 7 ofert

Infrastruktura

Dolny Śląsk walczy o kolej do Srebrnej Góry

Pasażer

Dolny Śląsk walczy o kolej do Srebrnej Góry

Jakub Rösler 03 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5