NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pro Kolej: Nowe rozporządzenie pomoże walczyć z opóźnieniami

| Michał Szymajda 02.09.2022 2,8k

Pro Kolej: Nowe rozporządzenie pomoże walczyć z opóźnieniami
Fot. M. Szymajda
Na początku sierpnia Ministerstwo Infrastruktury przekazało do konsultacji nowelizację rozporządzenia regulującego zasady prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. W ocenie Fundacji „Pro Kolej” projektowane przepisy poprawią elastyczność przewoźników i pomogą w reagowaniu na sytuacje nadzwyczajne.
Jakub Majewski z Fundacji Prokolej ocenia, że na zmianę dotychczasowego rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji branża kolejowa czekała od dawna. Chodzi m.in. o takie przepisy, które pozwolą jeździć z prędkością 160 km/h z jednym maszyniście w kabinie pojazdu trakcyjnego, czy wydłużenie ważności próby hamulca. 

Majewski zwraca uwagę, że tkwienie w starych przepisach ma konkretny wpływ na wydłużenie czasów przejazdu pociągów i generowanie opóźnień, które obecnie są rekordowe.

–  Bodaj najbardziej znanym przykładem stał się limit dopuszczalnej prędkości pociągu prowadzonego przez jednego maszynistę, ustalony w przeszłości na poziomie 130 km/h. Wprawdzie od lat na zmodernizowanych liniach, jak i w nowym taborze dopuszczano prędkość o 30 km/h wyższą, ze względu na przepisy nie można było jej samodzielnie osiągać. Nowe rozporządzenie ma to wreszcie zmienić. Bo drugi maszynista, inaczej niż dawny palacz parowozu, nie pełni już dziś aktywnej roli w prowadzeniu pociągu. Wręcz przeciwnie – jazda samodzielna sprzyja lepszej koncentracji, eliminuje elementy rozpraszające pracę i porządkuje kwestie odpowiedzialności za wykonywane czynności – pisze szef Fundacji ProKolej. Zwraca przy tym uwagę, że zmiana jest potrzebna także ze względu na deficyt maszynistów na rynku pracy.

– Dlatego pozytywnie zaopiniowaliśmy projekt przesłany do konsultacji. Co więcej liczymy, że nowelizacja rozporządzenia stanie się elementem szerszego przeglądu regulacji krępujących branżę – dodaje Majewski.

Stanowisko Fundacja „Pro Kolej” przygotowane w ramach konsultacji społecznych wskazuje, że w sytuacji gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na przewozy, kontrastującego z ograniczeniami wynikającymi z prowadzonych inwestycji, deficytem przepustowości i pracowników zdecydowanie należy wspierać inicjatywy podnoszące efektywność wykorzystania zasobów ludzkich i taborowych. Zwraca też uwagę na inne zalety przedstawionego projektu rozporządzenia.

– Rozwiązania przewidziane na okoliczność zmiany trasy pociągu, czy usterek systemów sterowania ruchem mogą stać się jednym z narzędzi walki z powszechnymi w ostatnim czasie opóźnieniami – pisze.

Zmiany pozytywnie zaopiniowało już PKP Intercity, o czym piszemy tutaj. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5