Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Pro Kolej: Nowe rozporządzenie pomoże walczyć z opóźnieniami

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pro Kolej: Nowe rozporządzenie pomoże walczyć z opóźnieniami
Fot. M. Szymajda
Na początku sierpnia Ministerstwo Infrastruktury przekazało do konsultacji nowelizację rozporządzenia regulującego zasady prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. W ocenie Fundacji „Pro Kolej” projektowane przepisy poprawią elastyczność przewoźników i pomogą w reagowaniu na sytuacje nadzwyczajne.

Jakub Majewski z Fundacji Prokolej ocenia, że na zmianę dotychczasowego rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji branża kolejowa czekała od dawna. Chodzi m.in. o takie przepisy, które pozwolą jeździć z prędkością 160 km/h z jednym maszyniście w kabinie pojazdu trakcyjnego, czy wydłużenie ważności próby hamulca. 

Majewski zwraca uwagę, że tkwienie w starych przepisach ma konkretny wpływ na wydłużenie czasów przejazdu pociągów i generowanie opóźnień, które obecnie są rekordowe.

–  Bodaj najbardziej znanym przykładem stał się limit dopuszczalnej prędkości pociągu prowadzonego przez jednego maszynistę, ustalony w przeszłości na poziomie 130 km/h. Wprawdzie od lat na zmodernizowanych liniach, jak i w nowym taborze dopuszczano prędkość o 30 km/h wyższą, ze względu na przepisy nie można było jej samodzielnie osiągać. Nowe rozporządzenie ma to wreszcie zmienić. Bo drugi maszynista, inaczej niż dawny palacz parowozu, nie pełni już dziś aktywnej roli w prowadzeniu pociągu. Wręcz przeciwnie – jazda samodzielna sprzyja lepszej koncentracji, eliminuje elementy rozpraszające pracę i porządkuje kwestie odpowiedzialności za wykonywane czynności – pisze szef Fundacji ProKolej. Zwraca przy tym uwagę, że zmiana jest potrzebna także ze względu na deficyt maszynistów na rynku pracy.

– Dlatego pozytywnie zaopiniowaliśmy projekt przesłany do konsultacji. Co więcej liczymy, że nowelizacja rozporządzenia stanie się elementem szerszego przeglądu regulacji krępujących branżę – dodaje Majewski.

Stanowisko Fundacja „Pro Kolej” przygotowane w ramach konsultacji społecznych wskazuje, że w sytuacji gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na przewozy, kontrastującego z ograniczeniami wynikającymi z prowadzonych inwestycji, deficytem przepustowości i pracowników zdecydowanie należy wspierać inicjatywy podnoszące efektywność wykorzystania zasobów ludzkich i taborowych. Zwraca też uwagę na inne zalety przedstawionego projektu rozporządzenia.

– Rozwiązania przewidziane na okoliczność zmiany trasy pociągu, czy usterek systemów sterowania ruchem mogą stać się jednym z narzędzi walki z powszechnymi w ostatnim czasie opóźnieniami – pisze.

Zmiany pozytywnie zaopiniowało już PKP Intercity, o czym piszemy tutaj. 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5