NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity: 160 km/h przy jednoosobowej obsadzie to mniej opóźnień

| simetra 28.08.2022 18k

PKP Intercity: 160 km/h przy jednoosobowej obsadzie to mniej opóźnień
fot. PKP IC
Zdaniem PKP Intercity likwidacja obowiązku dwuosobowej obsady maszynistów dla pociągów jeżdżących powyżej 130 km/h to bardzo dobra zmiana, która radykalnie zmniejszy liczbę opóźnień z winy przewoźnika. Takie rozwiązanie przewoźnik postulował od lat.
Na początku sierpnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się projekty nowych rozporządzeń regulujących warunki prowadzenie ruchu kolejowego oraz pracy maszynistów. W rozporządzeniu w sprawie ogólnych zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji znalazł się min. zapis pozwalający na zrezygnowanie z dwuosobowej obsady trakcyjnej podczas prowadzenia pociągów z prędkościami 140 i 160 km/h (bez ETCS). To zmiana, którą przewoźnicy postulowali od lat, ale jej wdrożenie napotykało spore problemy.

W udostępnionej na stronach rządowych ocenie skutków regulacji możemy przeczytać, że projekt jest „odpowiedzią na prośby dotyczące jego nowelizacji kierowane do Ministerstwa Infrastruktury przez podmioty sektora kolejowego, w szczególności PKP Intercity S. A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. W ślad za postępem technologicznym, który ułatwia wszelkiego rodzaju operacje i procesy na kolei, konieczne jest dokonywanie zmian legislacyjnych. Należy również wziąć pod uwagę zmieniające się warunki pracy na kolei oraz aktualny stan infrastruktury kolejowej, która z roku na rok jest nowocześniejsza i ma większą przepustowość. Konieczne jest zatem podjęcie prac legislacyjnych tak, aby dostosować brzmienie aktu prawnego do rzeczywistych warunków prowadzenia ruchu kolejowego, a co ważniejsze aby nie utrudniać wdrażania koniecznych zmian na kolei, a wręcz przeciwnie – wychodzić naprzeciw oczekiwaniom związanym z modernizacją ogólnie pojętej infrastruktury kolejowej”.

W dokumencie wyjaśniono również, że „problem związany z niedostosowaniem jednoosobowej obsługi trakcyjnej do obecnych uwarunkowań został rozwiązany przez zmianę prędkości w § 21 ust. 4 pkt 1 i 1a, § 21a oraz § 30d – zwiększono maksymalną prędkość ze 130 km/h do 160 km/h przy której pociąg może być prowadzony jednoosobową obsługą trakcyjną bez systemu ERTMS/ETCS”.

Zadowolenia z przyjętych w projekcie rozporządzenie zapisów nie ukrywa PKP Intercity, które podkreśla, że nie tylko ułatwią one organizacje pracy i zwiększą efektywność, ale również ograniczą opóźnienia pociągów. – Przed tygodniem ukazało się rozporządzenie ministra infrastruktury o ogólnych warunkach prowadzenia ruchu kolejowego. Znalazł się w nim bardzo ważny i wielokrotnie postulowany przez PKP IC zapis o likwidacji obowiązku dwuosobowej obsady maszynistów dla pociągów jeżdżących powyżej 130 km/h. Będzie to bardzo dobre rozwiązanie, które radykalnie zmniejszy liczbę opóźnień z naszej winy. Maszynistów na rynku brakuje – a konieczność zapewnienia dwóch maszynistów powyżej 130 km/h jest dla nas utrudnieniem – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym członek zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz.

Dodaje przy tym, że proces szkolenia maszynistów był w ostatnich latach dodatkowo utrudniony z powodu pandemii, a spółka kibicuje zmianom i ma nadzieję na jak najszybsze wejście w życie rozporządzenia . – Inne zapisy niniejszego rozporządzenia także przyczynią się do lepszego prowadzenia ruchu kolejowego i redukcji opóźnień przez przewoźników kolejowych – wiele z tych zmian było postulowanych przez PKP IC i zgłaszanych do Ministerstwa Infrastruktury – dodaje przedstawiciel PKP IC.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5