Partnerzy serwisu:
Komentarze

Zakończyły się konsultacje zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK. Pytanie, czy coś zmienią?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Zakończyły się konsultacje zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK. Pytanie, czy coś zmienią?
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
– Polska kolej potrzebuje spójnej wizji odbudowy. Czy przedstawiony program zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK na kolejną dekadę wychodzi naprzeciw europejskim planom rozwoju transportu szynowego? – pyta Jakub Majewski, szef fundacji ProKolej i ponownie apeluje, by 2021 był rokiem projektowania dobrej kolei.

Dziś w całej Europie trwają intensywne prace mające na celu zwiększenie atrakcyjności przewozów kolejowych. Pociągi, jako bezpieczny, szybki i ekologiczny środek transportu, powinny wzmocnić swoją pozycję na rynku transportowym. I tak pisane są strategie mające na celu poprawę oferty przewozowej ukierunkowanej m.in. na zwiększenie częstotliwości kursowania czy redukcję czasu przejazdu.

Tak jak w Europie Zachodniej tak i w Polsce trwają prace nad przygotowaniem planów strategicznych dotyczących rozwoju transportu kolejowego w rozpoczynającej się unijnej perspektywie budżetowej. Podczas gdy dokumenty z rozwiniętych rynków kolejowych proponują wizje funkcjonowania kolei w przyszłości, nasze opracowania ograniczają się do haseł takich jak „prace na linii kolejowej nr 7”. W rezultacie zamiast strategii dostajemy tabele z listami odcinków, faz i etapów. Za to bez konkretów, a zwłaszcza najważniejszej informacji – co i kiedy mamy osiągnąć”.

Przekazany przez PKP PLK S.A. do ponownych konsultacji materiał określający krajowe zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030, z perspektywą do 2040 roku, przedstawia listę zadań do realizacji na poszczególnych odcinkach sieci kolejowej. Niewiele jest tam nowych pomysłów na podniesienie konkurencyjności kolei. Dokument jest raczej kontynuacją realizowanego obecnie Krajowego Programu Kolejowego i bazuje na zadaniach, które nie zmieściły się w obecnej perspektywie budżetowej.

Miejmy nadzieję, że w drugiej rundzie konsultacji społecznych zostaną uwzględnione uwagi przygotowane przez ekspertów branżowych – w tym przede wszystkim specjalistów zatrudnionych u przewoźników, którzy na co dzień korzystają z tej infrastruktury. Niestety, poprzednie konsultacje praktycznie nic nie zmieniły. W dokumencie przygotowanym przez PKP PLK S.A. pozostały wąskie gardła na strategicznych odcinkach kolejowych. Nie uregulowano również problemów takich jak bałagan z wysokościami peronów, niewystarczające naciski na oś czy ograniczenia długości pociągów nawet na głównych korytarzach transportowych. A przecież dotychczasowe doświadczenia udowadniają, iż wybiórcza modernizacja odcinków sieci kolejowej nie pozwala na osiąganie efektów sieciowych na które czekają klienci kolei.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

ProKolej: Niespełnione nadzieje związane z modernizacją torów [MAPY]

Infrastruktura

Pro Kolej: Nowe rozporządzenie pomoże walczyć z opóźnieniami

Prawo i polityka

ProKolej: Otwórzmy punkty odpraw fitosanitarnych w Skandawie

Pasażer

Szeroka koalicja dla ratowania lokalnych linii kolejowych

Infrastruktura

Zobacz również:

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

ProKolej: Niespełnione nadzieje związane z modernizacją torów [MAPY]

Infrastruktura

Pro Kolej: Nowe rozporządzenie pomoże walczyć z opóźnieniami

Prawo i polityka

ProKolej: Otwórzmy punkty odpraw fitosanitarnych w Skandawie

Pasażer

Szeroka koalicja dla ratowania lokalnych linii kolejowych

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5