NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Zakończyły się konsultacje zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK. Pytanie, czy coś zmienią?

| Jakub Majewski 21.04.2021 18

Zakończyły się konsultacje zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK. Pytanie, czy coś zmienią?
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
– Polska kolej potrzebuje spójnej wizji odbudowy. Czy przedstawiony program zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK na kolejną dekadę wychodzi naprzeciw europejskim planom rozwoju transportu szynowego? – pyta Jakub Majewski, szef fundacji ProKolej i ponownie apeluje, by 2021 był rokiem projektowania dobrej kolei.
Dziś w całej Europie trwają intensywne prace mające na celu zwiększenie atrakcyjności przewozów kolejowych. Pociągi, jako bezpieczny, szybki i ekologiczny środek transportu, powinny wzmocnić swoją pozycję na rynku transportowym. I tak pisane są strategie mające na celu poprawę oferty przewozowej ukierunkowanej m.in. na zwiększenie częstotliwości kursowania czy redukcję czasu przejazdu.

Tak jak w Europie Zachodniej tak i w Polsce trwają prace nad przygotowaniem planów strategicznych dotyczących rozwoju transportu kolejowego w rozpoczynającej się unijnej perspektywie budżetowej. Podczas gdy dokumenty z rozwiniętych rynków kolejowych proponują wizje funkcjonowania kolei w przyszłości, nasze opracowania ograniczają się do haseł takich jak „prace na linii kolejowej nr 7”. W rezultacie zamiast strategii dostajemy tabele z listami odcinków, faz i etapów. Za to bez konkretów, a zwłaszcza najważniejszej informacji – co i kiedy mamy osiągnąć”.

Przekazany przez PKP PLK S.A. do ponownych konsultacji materiał określający krajowe zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030, z perspektywą do 2040 roku, przedstawia listę zadań do realizacji na poszczególnych odcinkach sieci kolejowej. Niewiele jest tam nowych pomysłów na podniesienie konkurencyjności kolei. Dokument jest raczej kontynuacją realizowanego obecnie Krajowego Programu Kolejowego i bazuje na zadaniach, które nie zmieściły się w obecnej perspektywie budżetowej.

Miejmy nadzieję, że w drugiej rundzie konsultacji społecznych zostaną uwzględnione uwagi przygotowane przez ekspertów branżowych – w tym przede wszystkim specjalistów zatrudnionych u przewoźników, którzy na co dzień korzystają z tej infrastruktury. Niestety, poprzednie konsultacje praktycznie nic nie zmieniły. W dokumencie przygotowanym przez PKP PLK S.A. pozostały wąskie gardła na strategicznych odcinkach kolejowych. Nie uregulowano również problemów takich jak bałagan z wysokościami peronów, niewystarczające naciski na oś czy ograniczenia długości pociągów nawet na głównych korytarzach transportowych. A przecież dotychczasowe doświadczenia udowadniają, iż wybiórcza modernizacja odcinków sieci kolejowej nie pozwala na osiąganie efektów sieciowych na które czekają klienci kolei.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45510)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Polska (45510)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5