W czasie trwającej w Krakowie konferencji „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej” zaprezentowano zmiany, jakie nastąpiły w funkcjonowaniu transportu miejskiego przede wszystkim w Krakowie. Jedną z sesji poświęcono w całości innym miastom po to, by pokazać, jak programy unijne wpływają na poprawę miejskiej infrastruktury. Zaprezentowano m. in. Poznań.
Prezes Zarządu MPK Poznań Wojciech Tulibacki przedstawił zmieniający się transport publiczny w Poznaniu. Dziś transport miejski w Poznaniu to 20 linii tramwajowych (w tym 1 nocna) oraz 74 linie autobusowe (21 nocnych). Łączna długość tras stanowi 290 km dla autobusów oraz 66 km dla tramwajów. Średni wiek taboru tramwajowego to ok. 30 lat, a autobusowego ok. 8 lat. Już 100% autobusów to pojazdy niskopodłogowe marki: MAN, Neoplan, Solaris. - Jeśli chodzi o tramwaje, to ich trzydziestoletni wiek można tak naprawdę obniżyć w związku z modernizacją wielu pojazdów, jakiej zostały one poddane, a ogólnie rzecz biorąc Poznań bardzo dużo inwestuje w transport miejski. W latach 2010-2015 planujemy wydać około 700 mln zł. na zakup taboru oraz budowę zajezdni, z czego ok. 300 mln zł. będzie pochodziło ze środków unijnych – zaznaczył prezes MPK Poznań.
Aktualnie prowadzone inwestycje w Poznaniu to zakup 45 tramwajów niskopodłogowych z opcją zwiększenia zamówienia do 60 sztuk, oraz zamówienie 128 autobusów. Miasto prowadzi także liczne inwestycje związane z modernizacją torowisk, przedłużeniem trasy tzw. Poznańskiego Szybkiego Tramwaju obejmującym również budowę przystanków. Bardzo dużym projektem jest budowa zajezdni tramwajowej Franowo. Inwestycja ta zwróci się dopiero po 17 latach, ale znacznie poprawi ruch tramwajowy w mieście.
Na przyszłość Poznań ma m. in. takie plany, jak budowa trasy tramwajowej na Naramowice oraz przedłużenie trasy tramwajowej do stacji Poznań Wschód.