| pr, Rynek Kolejowy ⚫ 29.08.2014 ⚫
115
Stosunkiem głosów 30:14, przy trzech głosach wstrzymujących się, posłowie pozytywnie zaopiniowali projekt ustawy, która zmieni trzy inne ustawy: o Funduszu Kolejowym, o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o podatku akcyzowym. Chodzi przede wszystkim o zmiany w opłacie paliwowej (pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu), z której wpływy obecnie w 80% zasilają Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), a w 20% Fundusz Kolejowy (FK).
Więcej dla kolei, wyższa opłata paliwowa, niższa akcyza
Nowelizacja przepisów ma sprawić, że rokrocznie mają być transferowane pieniądze z KFD do FK: w 2015 r. z dróg na kolej przekazane ma być 500 mln zł, a w latach 2016-19 – po 400 mln zł rocznie. Takie transfery stosowane są już zresztą obecnie: w latach 2010-15 środki Funduszu Kolejowego są zasilane pieniędzmi z KFD w wysokości 100 mln zł rocznie. Nowelizacja przepisów utrzyma w mocy te ustalenia.
Aby nie uszczuplić środków dla KFD, nowelizacja ustawy zakłada zwiększenie wysokości opłaty paliwowej w latach 2015-19, o 25 zł za 1 tys. litrów bądź za 1 tys. kg, w zależności od rodzaju paliwa. Zgodnie z projektem ustawy, dodatkowe środki finansowania FK będą pochodzić właśnie z wpływów z podwyższonej opłaty paliwowej. Równocześnie z podniesieniem stawek opłaty paliwowej zaproponowano obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych (o te same wartości), tak aby nie wpłynęło to na ceny tych paliw.
Przeciwko proponowanym zmianom głosowali politycy PiS. – Nie jesteśmy przeciwko zwiększaniu środków Funduszu Kolejowego, może nawet te środki powinny być jeszcze większe. Ale zmiany, jakie proponuje rząd, są błędne. To jest niepotrzebne mieszanie pieniędzy: zmniejszamy podatek akcyzowy, zwiększamy opłatę paliwową… Powstaje z jednej strony dziura budżetowa, a z drugiej strony obciąża się przedsiębiorców, którzy muszą ponosić dodatkowe opłaty – argumentował poseł PiS Kazimierz Smoliński, twierdząc, że Fundusz Kolejowy powinien być dofinansowywany bezpośrednio z budżetu państwa.
Beneficjenci Funduszu: PLK, SKM i (na razie) marszałkowie
FK funkcjonuje od 2006 r. Pod koniec 2013 r. rząd podjął uchwałę określającą zasady podziału środków w ramach FK na lata 2014-19. Dużo kontrowersji wywołała decyzja, iż tylko do końca 2015 r., zgodnie z zapisami tej uchwały, środki z FK, przeznaczone na inwestycje taborowe, będą dostępne dla samorządów wojewódzkich (po 2016 r. beneficjentami FK mają być już tylko PKP PLK oraz trójmiejska SKM – podobnie jak PLK, w zakresie utrzymania jej infrastruktury). Marszałkowie mają nadzieję, że decyzja ta zostanie jeszcze zmieniona. Przypomnieć należy, że województwa mają dostęp do FK od 2009 r., co było efektem uzgodnień marszałków z rządem i jest traktowane jako swoista rekompensata rządu za przekazanie województwom udziałów w spółce Przewozy Regionalne. Łączna wielkość środków przeznaczonych na FK w latach 2015-19 ma wynieść, zgodnie z przyjętym w ubiegłym roku planem, 4,61 mld zł. Teraz nad zwiększeniem środków z FK głosować będzie Sejm na posiedzeniu plenarnym.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
660
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
487
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
504
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,4k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
518
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu
467
Zintegrowany transport Miasto ogłosiło przetarg w sprawie przeprowadzenia „Badań ankietowych podróży w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym 2023”. Celem badań, które mogłyby zostać zrealizowane w marcu i kwietniu, jest poznanie aktualnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ostatni raz w Krakowie badania na tak szeroką skalę przeprowadzono w 2013 r.
Dąbrowa Górnicza: Zmiana nazw i statusu ponad 150 przystanków [lista]
1,4k
Zintegrowany transport Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej zdecydowała o zmianie statusu lub nazwy 153 stanowisk przystankowych. Organizator komunikacji miejskiej przyznaje, że skala modyfikacji jest rekordowa.
Wylicytuj prenumeratę „Rynku Kolejowego” i wizytę w siedzibie SKM Warszawa
569
Pasażer Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji trzech rocznych prenumerat „Rynku Kolejowego”. Środki z licytacji zostaną przeznaczone dla fundacji zajmującej się wsparciem osób chorujących na stwardnienie rozsiane. Fundacja ta uruchomiła również inną „transportową” licytację, również na cel charytatywny: jej zwycięzca będzie mógł odwiedzić siedzibę SKM Warszawa.
Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu
4,9k
Zintegrowany transport Na tę inwestycję wyczekiwali nie tylko pasażerowie tramwajów, ale także motorniczowie, kierowcy i okoliczni mieszkańcy. W poniedziałek 9 stycznia podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska wbudowanego w jezdnię ulicy Wolności w centrum Zabrza.
pr, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >