Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Fundusz Kolejowy: Rząd przygotowuje gruntowne zmiany

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Fundusz Kolejowy: Rząd przygotowuje gruntowne zmiany
fot. Polregio
Ministerstwa: Infrastruktury, Finansów oraz Klimatu uzgadniają zmiany w Funduszu Kolejowym. Ich kształt ma być zgodny z rozwiązaniami proponowanymi przez branżę jeszcze w ubiegłym roku – poinformował przedstawiciel rządu podczas Europejskiego Forum Taborowego.

Prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski przypomniał, że proponowane zmiany strukturalne mają przede wszystkim rozwiązać problem niedofinansowania kolei w porównaniu z drogami. W celu zmiany tego stanu Railway Business Forum oraz Izba Gospodarcza Transportu Lądowego w nowej kadencji Sejmu zgłosiły (po raz drugi) propozycję zmian w ustawie o Funduszu Kolejowym i niektórych innych ustaw.

– Wiemy, że trwają rozmowy na ten temat między resortami infrastruktury oraz finansów. Ich przedstawiciele powinni wypracować konkretną propozycję – stwierdził Furgalski.

Według założeń przygotowanych przez organizacje branżowe w pierwszym etapie należałoby zwiększyć finansowanie infrastruktury, kierując do Funduszu dotacje unijne i środki z budżetu (łącznie ok. 15 mld zł). W drugim stadium do FK miałyby trafić wpływy za udostępnianie infrastruktury kolejowej (w tym celu należałoby zmienić umowę z PKP PLK) i z handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (w najbliższych latach szacowane na ok. 60 mld zł). – Rozwój kolei to element transformacji energetycznej, na którą powinny być przeznaczane te środki – uzasadnił prezes ZDG TOR. Jedną z pilnych potrzeb, które powinny być zaspokojone dzięki tym funduszom, jest wymiana taboru Polregio.

Lobbowanie za reformą przynosi już skutki. Dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Tomasz Warsza zapewnił, że sprawa jest na dobrej drodze. – Znaleźliśmy rozwiązanie neutralne dla budżetu, ale resort finansów stawia warunki, które musimy spełnić – stwierdził. Nie wyjaśnił, jakie wydatki mają zostać w tym celu zmniejszone. – To gra o sumie zerowej: ktoś będzie musiał stracić – zastrzegł.

Trwają także rozmowy z Ministerstwem Klimatu o uwzględnieniu FK w wydatkach finansowanych z opłat za emisje. – Klimat jest dobry – i wierzymy, że uda się rozwiązać problem – podsumował Warsza.

Furgalski wskazał też inne konieczne zmiany strukturalne. – Kwestie związane z kolejnictwem są dziś porozrzucane po resortach. Trzeba zgromadzić je w Ministerstwie Infrastruktury. Należy też pozwolić chętnym samorządom na przejęcie całości udziałów w PKP SKM Trójmiasto. Polregio, jako największy przewoźnik w Polsce, kontrolujący 26% rynku, a jednocześnie borykający się z problemami, potrzebuje „silnego opiekuna” w strukturach władzy – stwierdził.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zmiana ustawy o Funduszu Kolejowym wciąż priorytetem branży

Prawo i polityka

Zmiana ustawy o Funduszu Kolejowym wciąż priorytetem branży

Jakub Madrjas 11 stycznia 2024

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Bartosz Jakubowski 02 lutego 2016

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Zmiana ustawy o Funduszu Kolejowym wciąż priorytetem branży

Prawo i polityka

Zmiana ustawy o Funduszu Kolejowym wciąż priorytetem branży

Jakub Madrjas 11 stycznia 2024

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Bartosz Jakubowski 02 lutego 2016

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5