Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych, ale z prawem opcji obejmującym kolejnych... dziesięć egzemplarzy. Pojazdy mają mieć charakter aglomeracyjny, a celem inwestycji jest wymiana taboru PKP SKM Trójmiasto. Oczekiwany termin dostawy to początek 2029 r.
Skala zamówienia podstawowego robi niewielkie wrażenie, zwłaszcza w porównaniu z ostatnim zakupem (w marcu 2023 r. Pomorskie skorzystało z pełnego prawa opcji w umowie z Newagiem, zamawiając tym samym
łącznie 31 EZT – 11 regionalnych i 20 aglomeracyjnych). Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego zapewniają jednak, że będą starali się o środki na realizację kontraktu w pełnym zakresie. 12 EZT zostaną kupione, jeśli uda się pozyskać fundusze unijne z programu FEnIKS 2021-2027, o które będzie wnioskował samorząd.
– Kontynuujemy zapoczątkowany kilka lat temu program wymiany taboru kolejowego na Pomorzu. Tym razem ogłaszamy przetarg na zakup 2 pojazdów, ale z opcją rozszerzenia zamówienia do 12 sztuk . Kolejne „elektryki” pozwolą dalej rozwijać transport kolejowy w naszym regonie i zapewnić komfortowe warunki podróży mieszkańcom i gościom Pomorza – mówi cytowany w komunikacie prasowym UMWP marszałek województwa Mieczysław Struk.
Nowo zamówione EZT mają mieć parametry podobne do wspomnianych wyżej
20 aglomeracyjnych zespołów zamówionych już w Newagu (samorząd przypomina, że jeszcze w tym roku na tory ma wyjechać 8 z nich). Zostaną one skierowane na linię trójmiejskiej SKM Gdańsk – Wejherowo. Z myślą o ich obsłudze zamawiający oczekuje podłogi dostosowanej do wysokich peronów (96 cm nad główką szyny) i gęsto rozmieszczonych drzwi. Po budowie pierwszego etapu
linii PKM Południe z Gdańska Śródmieście do Kowal (trwa jego
projektowanie) nowe jednostki dotrą również tam. Wcześniej będzie możliwe wydłużenie kursowania w przeciwnym kierunku – do Lęborka.
Nowy tabor ma być wyposażony w standardowe dziś systemy, takie jak klimatyzacja czy monitoring. UMWP zapowiedział też wydzielenie przestrzeni dla rowerów. Nie opublikowano jeszcze dokumentów przetargu, w tym Specyfikacji Warunków Zamówienia – gdy ta się ukaże, poświęcimy jednostkom, które chce zamówić pomorski samorząd, bardziej szczegółowy tekst.
Potrzeba wymiany taboru PKP SKM Trójmiasto jest coraz pilniejsza. Większość taboru spółki stanowią wciąż EN57 i ich czteroczłonowa wersja EN71. W ubiegłym roku
średnia wieku pojazdów przewoźnika wyniosła 42 lata – był to wynik gorszy nawet niż w Polregio.