Dziś w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało ogłoszenie o przetargu Polregio na dzierżawę pociągów spalinowych. Nie wiadomo na razie, czy mówimy tu o wagonach silnikowych, czy też zespołach trakcyjnych. Przetarg został podzielony na dwa zadania, każde dotyczące dzierżawy 2 pojazdów, które trafiłyby do lubuskiego zakładu.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w czerwcu,
Polregio ogłosiło zamiar dzierżawy 9 pojazdów spalinowych w latach 2025-2028. Było to ogłoszenie informacyjne, podane do publicznej wiadomości w celu skrócenia terminu składania ofert. Polregio, które nadal jest największym polskim przewoźnikiem kolejowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów, ma liczne i narastające problemy. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim przestarzały park taborowy. Spółka nie posiada wciąż realistycznego planu wymiany taboru, która staje się coraz bardziej palącą koniecznością, mając na uwadze fakt, iż w najbliższych latach konieczne będzie wycofanie z użycia aż 42% parku taborowego (średni wiek pojazdów wynosi obecnie 41 lat).
W niektórych województwach, wśród których na pierwszy plan wysuwa się województwo lubuskie, przewoźnik ma poważne problemy z realizacją zadań przewozowych. Istotną przyczyną tych problemów jest właśnie sytuacja taborowa, choć w tym przypadku dotyczy to raczej pojazdów należących do samorządu województwa lubuskiego, w tym najnowszego dwutrakcyjnego Plusa produkcji poznańskiego FPS, który od połowy maja nie jest używany. W efekcie niemal każdego tygodnia dochodzi do odwoływania pociągów, i to w różnych częściach regionu. Niewykluczone, że sytuację wkrótce poprawi planowana dzierżawa 4 pociągów spalinowych przez Polregio. Na razie nie wiemy, jakie będą to pojazdy, ponieważ na platformie zakupowej spółki na razie nie opublikowano dokumentacji przetargowej.
Jak czytamy w ogłoszeniu o przetargu, które pojawiło się dziś w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w ramach każdego z dwóch zadań mają zostać dostarczone 2 pojazdy, przy czym w przypadku pierwszego wskazano jako miejsce realizacji Rzepin, zaś w przypadku drugiego – Krzyż Wielkopolski. Oznacza to, że pojazdy byłyby wykorzystywane zarówno na trasach z Gorzowa Wielkopolskiego, jak i Zielonej Góry. Pojazdy muszą być dopuszczone do eksploatacji na polskiej sieci kolejowej (świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu lub zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu), co w zasadzie wyklucza eksperymenty w rodzaju importu używanych pociągów z zagranicy, nie licząc tych, które już zostały do Polski sprowadzone i dopuszczone do ruchu w kraju, np. przez SKPL.
Polregio czeka na oferty do dnia 22 września bieżącego do godziny 12:00. Ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni dzierżawcy będą mogli uzyskać do 80% punktów. Polregio przewidziało tylko jedno kryterium pozacenowe, o 20-procentowej wadze, w postaci wieku oferowanych pojazdów. Termin związania ofertą upływa w dniu 20 grudnia. Pociągi spalinowe miałyby zostać wydzierżawione przez spółkę tylko na rok. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca
Polregio zapowiedziało także ogłoszenie przetargu na dostawę 5 sztuk używanych dwuczłonowych lub trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, które miałyby zostać dostarczone do 2027 roku.