NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Parlament Europejski przyjął IV Pakiet Kolejowy

| Michał Szymajda 14.12.2016 64

Parlament Europejski przyjął IV Pakiet Kolejowy
Parlament Europejski przyjął IV Pakiet KolejowyFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
IV Pakiet Kolejowy, nad którym pracowano latami, w końcu został przyjęty przez Komisję Europejską. Zanim wszystkie jego zasady wejdą w życie, minie jednak trochę czasu.
Celem wprowadzenia IV Pakietu Kolejowego jest podniesienie konkurencyjności kolei w przewozach krajowych i międzynarodowych. Organizowanie przetargów na poziomie regionalnym i krajowym, oddzielenie zarządcy infrastruktury od przewoźników czy prace nad interoperacyjnością kolei – to główne jego założenia. Liczba pasażerów korzystających z kolei w Europie, dzięki implementacji nowych zasad, ma zacząć mocno rosnąć.

Więcej przetargów

W sytuacjach, gdzie przewoźnicy są wybierani do przewozów w ramach Public Service Contract, zgodnie z zasadami przyjętymi w ramach IV Pakietu Kolejowego, istotne będzie zestandaryzowanie zasad ich wyboru na podstawie jednolitych przepisów w całej UE. Przewoźnicy powinni więc stawać do przetargów organizowanych przez niezależnych zarządców infrastruktury. Aż 2/3 kolejowych przewozów pasażerskich działa w Europie na podstawie umów PSC tego rodzaju, więc zdaniem Komisji Europejskiej, pozwoli to w znaczny sposób zmniejszyć obciążenie podatnika kosztami działalności kolei, a także podnieść jakość usług.

Władze krajowe i lokalne zachowają jednak pod pewnymi warunkami prawo do udzielania zamówień bezpośrednio (tak jak obecnie w wielu województwach udzielają je Przewozom Regionalnym), bez przetargów, ale ta metoda musi gwarantować lepszą ofertę dla pasażerów niż dotychczas i prowadzić do spadku kosztów wykonywanej obecnie usługi. Będą w przypadku powierzeń bezpośrednich zapisy odnoszące się do poziomu punktualności, częstotliwości obsługi, jakości taboru czy jego pojemności. Bezpośrednie udzielanie zamówienia byłoby dopuszczone w ramach umów PSC poniżej pewnej wartości finansowej średniej rocznej – do 7,5 mln euro rocznie, czyli ok. 33 mln zł. Dla porównania – województwo zachodniopomorskie w 2017 roku przeznaczy na dofinansowanie usług Przewozów Regionalnych 81 mln zł.

Ograniczony dostęp do niektórych linii

Istotną zasadą związaną z implementacją IV pakietu będzie możliwość wolnego dostępu przewoźników posiadających certyfikację na terenie UE i w kraju członkowskim, do torów w kraju członkowskim. Niemniej, by nie zaszkodzić usługom publicznym, niektóre linie będą mogły być chronione przed dostępem nowych operatorów. Aby ograniczyć dostęp do niektórych linii, potrzebne będą ekonomiczne analizy, które wykażą konieczność ograniczenia praw do wolnego dostępu. Sposób ich wykonania ma być zestandaryzowany dla całej UE. Operator realizujący usługi publiczne będzie podlegał specjalnym obostrzeniom, dotyczącym zapewnienia pracownikom odpowiednich praw socjalnych i pracowniczych gwarantowanych przez przepisy UE i państwa członkowskiego. Zagwarantowane mają być układy zbiorowe pracy.

Przedsiębiorstwa kolejowe będą mogły oferować przewozy na usługach komercyjnych na liniach krajowych w państwa UE w ramach wolnego dostępu od 14 grudnia 2020 roku. Przetargi na przewozy kolejowe wykonywane w ramach usługi publicznej będą musiały być ogłaszane przez zarządców infrastruktury kolejowej od grudnia 2023, z niektórymi odstępstwami (nie będzie to konieczne na przykład w wypadku LHS).



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Strasburg (3)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Strasburg (3)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS