NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Parlament Europejski przyjął IV Pakiet Kolejowy

| Michał Szymajda 14.12.2016 64

Parlament Europejski przyjął IV Pakiet Kolejowy
Parlament Europejski przyjął IV Pakiet KolejowyFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
IV Pakiet Kolejowy, nad którym pracowano latami, w końcu został przyjęty przez Komisję Europejską. Zanim wszystkie jego zasady wejdą w życie, minie jednak trochę czasu.
Celem wprowadzenia IV Pakietu Kolejowego jest podniesienie konkurencyjności kolei w przewozach krajowych i międzynarodowych. Organizowanie przetargów na poziomie regionalnym i krajowym, oddzielenie zarządcy infrastruktury od przewoźników czy prace nad interoperacyjnością kolei – to główne jego założenia. Liczba pasażerów korzystających z kolei w Europie, dzięki implementacji nowych zasad, ma zacząć mocno rosnąć.

Więcej przetargów

W sytuacjach, gdzie przewoźnicy są wybierani do przewozów w ramach Public Service Contract, zgodnie z zasadami przyjętymi w ramach IV Pakietu Kolejowego, istotne będzie zestandaryzowanie zasad ich wyboru na podstawie jednolitych przepisów w całej UE. Przewoźnicy powinni więc stawać do przetargów organizowanych przez niezależnych zarządców infrastruktury. Aż 2/3 kolejowych przewozów pasażerskich działa w Europie na podstawie umów PSC tego rodzaju, więc zdaniem Komisji Europejskiej, pozwoli to w znaczny sposób zmniejszyć obciążenie podatnika kosztami działalności kolei, a także podnieść jakość usług.

Władze krajowe i lokalne zachowają jednak pod pewnymi warunkami prawo do udzielania zamówień bezpośrednio (tak jak obecnie w wielu województwach udzielają je Przewozom Regionalnym), bez przetargów, ale ta metoda musi gwarantować lepszą ofertę dla pasażerów niż dotychczas i prowadzić do spadku kosztów wykonywanej obecnie usługi. Będą w przypadku powierzeń bezpośrednich zapisy odnoszące się do poziomu punktualności, częstotliwości obsługi, jakości taboru czy jego pojemności. Bezpośrednie udzielanie zamówienia byłoby dopuszczone w ramach umów PSC poniżej pewnej wartości finansowej średniej rocznej – do 7,5 mln euro rocznie, czyli ok. 33 mln zł. Dla porównania – województwo zachodniopomorskie w 2017 roku przeznaczy na dofinansowanie usług Przewozów Regionalnych 81 mln zł.

Ograniczony dostęp do niektórych linii

Istotną zasadą związaną z implementacją IV pakietu będzie możliwość wolnego dostępu przewoźników posiadających certyfikację na terenie UE i w kraju członkowskim, do torów w kraju członkowskim. Niemniej, by nie zaszkodzić usługom publicznym, niektóre linie będą mogły być chronione przed dostępem nowych operatorów. Aby ograniczyć dostęp do niektórych linii, potrzebne będą ekonomiczne analizy, które wykażą konieczność ograniczenia praw do wolnego dostępu. Sposób ich wykonania ma być zestandaryzowany dla całej UE. Operator realizujący usługi publiczne będzie podlegał specjalnym obostrzeniom, dotyczącym zapewnienia pracownikom odpowiednich praw socjalnych i pracowniczych gwarantowanych przez przepisy UE i państwa członkowskiego. Zagwarantowane mają być układy zbiorowe pracy.

Przedsiębiorstwa kolejowe będą mogły oferować przewozy na usługach komercyjnych na liniach krajowych w państwa UE w ramach wolnego dostępu od 14 grudnia 2020 roku. Przetargi na przewozy kolejowe wykonywane w ramach usługi publicznej będą musiały być ogłaszane przez zarządców infrastruktury kolejowej od grudnia 2023, z niektórymi odstępstwami (nie będzie to konieczne na przykład w wypadku LHS).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Strasburg (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Strasburg (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS