Dziś Polregio ogłosiło plan dzierżawy 9 pojazdów spalinowych w latach 2025-2028. Jest to ogłoszenie informacyjne, podane do publicznej wiadomości, aby możliwe było skrócenie terminu składania ofert. Przewoźnik na razie nie podał do publicznej wiadomości specyfikacji technicznej tych jednostek.
Polregio (dawniej Przewozy Regionalne), choć pozostaje największym polskim przewoźnikiem kolejowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów, ma liczne i narastające problemy. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim przestarzały park taborowy. W najbliższych kilku latach spółka, nieposiadająca nadal żadnego realistycznego programu wymiany taboru na większą skalę (o zabezpieczonym finansowaniu już nawet nie wspominając), będzie zmuszona wycofać aż 42% dziś eksploatowanych pojazdów, których średni wiek wynosi obecnie 41 lat.
Pod koniec ubiegłego roku stało się jasne, że przewoźnik, kontrolowany obecnie przez państwową Agencję Rozwoju Przemysłu, nie kupi żadnego pojazdu w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.Trzeba tu podkreślić pozyskania nowego lub używanego taboru przewoźnik może być zmuszony do ograniczenia pracy eksploatacyjnej, jeżeli nie przyjdzie ratunek z zewnątrz w postaci nowego taboru zakupionego przez samorządy wojewódzkie. Można sobie wyobrazić, że w jakiejś mierze możliwa byłaby poprawa efektywności wykorzystania posiadanych zasobów, jednak trudno tu oczekiwać jakichś cudów. Polregio szuka zatem ratunku w próbach pozyskania taboru używanego. Kończą się one niekiedy sukcesem (jak np. zakup używanych elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych od samorządu województwa zachodniopomorskiego), a czasami porażką.
Przykładowo kolejne zmodernizowane EZT serii EN57AL, kursujące wcześniej na Pomorzu Zachodnim zakupiły ostatecznie
Koleje Małopolskie, oferując dotychczasowemu właścicielowi wyższą cenę. Z kolei wczoraj
Polregio ogłosiło trzeci już przetarg na zakup 4 używanych EZT, w przypadku którego specyfikacja techniczna w zasadzie jednoznacznie wskazuje na jednostki elektryczne 14WE, powstałe w wyniku osobliwej przebudowy EZT serii EN57, polegającej na wymianie nadwozia przy pozostawieniu starego układu napędowego. W poprzednim przetargu oferta złożona przez właściciela tych pojazdów, czyli Cargounit, okazała się znacząco przewyższająca kosztorys zamawiającego. Jednocześnie Polregio przyznało, że 14WE są potrzebne, aby móc wystartować w przetargu na obsługę połączeń regionalnych w Małopolsce.
Sytuacja nie przedstawia się zatem najlepiej. W dniu 11 czerwca do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o planie zakupu, dotyczące dzierżawy 9 pojazdów spalinowych przez okres 36 miesięcy, tj. na lata 2025-2028. Należy tu podkreślić, że nie jest to przetarg. Przewoźnik wskazuje w opisie zamówienia, że ma ono charakter ogłoszenia informacyjnego, które umożliwi skrócenie terminu składania ofert. Nie wiemy zatem na razie, jakie pojazdy chce pozyskać Polregio w tym trybie – czy będą to spalinowe zespoły trakcyjne, czy też wagony silnikowe.
Przypomnijmy, że w ogłoszonych niedawno dwóch przetargach na obsługę dwóch relacji na odcinkach niezelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim nie wpłynęła oferta Polregio, za to złożył ją nieoczekiwanie czeski Leo Express.