Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Polregio chce wydzierżawić 9 pojazdów spalinowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
11-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Polregio chce wydzierżawić 9 pojazdów spalinowych
fot. Stiopa (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Dziś Polregio ogłosiło plan dzierżawy 9 pojazdów spalinowych w latach 2025-2028. Jest to ogłoszenie informacyjne, podane do publicznej wiadomości, aby możliwe było skrócenie terminu składania ofert. Przewoźnik na razie nie podał do publicznej wiadomości specyfikacji technicznej tych jednostek.

Polregio (dawniej Przewozy Regionalne), choć pozostaje największym polskim przewoźnikiem kolejowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów, ma liczne i narastające problemy. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim przestarzały park taborowy. W najbliższych kilku latach spółka, nieposiadająca nadal żadnego realistycznego programu wymiany taboru na większą skalę (o zabezpieczonym finansowaniu już nawet nie wspominając), będzie zmuszona wycofać aż 42% dziś eksploatowanych pojazdów, których średni wiek wynosi obecnie 41 lat. Pod koniec ubiegłego roku stało się jasne, że przewoźnik, kontrolowany obecnie przez państwową Agencję Rozwoju Przemysłu, nie kupi żadnego pojazdu w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Trzeba tu podkreślić pozyskania nowego lub używanego taboru przewoźnik może być zmuszony do ograniczenia pracy eksploatacyjnej, jeżeli nie przyjdzie ratunek z zewnątrz w postaci nowego taboru zakupionego przez samorządy wojewódzkie. Można sobie wyobrazić, że w jakiejś mierze możliwa byłaby poprawa efektywności wykorzystania posiadanych zasobów, jednak trudno tu oczekiwać jakichś cudów. Polregio szuka zatem ratunku w próbach pozyskania taboru używanego. Kończą się one niekiedy sukcesem (jak np. zakup używanych elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych od samorządu województwa zachodniopomorskiego), a czasami porażką. 

Przykładowo kolejne zmodernizowane EZT serii EN57AL, kursujące wcześniej na Pomorzu Zachodnim zakupiły ostatecznie Koleje Małopolskie, oferując dotychczasowemu właścicielowi wyższą cenę. Z kolei wczoraj Polregio ogłosiło trzeci już przetarg na zakup 4 używanych EZT, w przypadku którego specyfikacja techniczna w zasadzie jednoznacznie wskazuje na jednostki elektryczne 14WE, powstałe w wyniku osobliwej przebudowy EZT serii EN57, polegającej na wymianie nadwozia przy pozostawieniu starego układu napędowego. W poprzednim przetargu oferta złożona przez właściciela tych pojazdów, czyli Cargounit, okazała się znacząco przewyższająca kosztorys zamawiającego. Jednocześnie Polregio przyznało, że 14WE są potrzebne, aby móc wystartować w przetargu na obsługę połączeń regionalnych w Małopolsce.

Sytuacja nie przedstawia się zatem najlepiej. W dniu 11 czerwca do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o planie zakupu, dotyczące dzierżawy 9 pojazdów spalinowych przez okres 36 miesięcy, tj. na lata 2025-2028. Należy tu podkreślić, że nie jest to przetarg. Przewoźnik wskazuje w opisie zamówienia, że ma ono charakter ogłoszenia informacyjnego, które umożliwi skrócenie terminu składania ofert. Nie wiemy zatem na razie, jakie pojazdy chce pozyskać Polregio w tym trybie – czy będą to spalinowe zespoły trakcyjne, czy też wagony silnikowe. Przypomnijmy, że w ogłoszonych niedawno dwóch przetargach na obsługę dwóch relacji na odcinkach niezelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim nie wpłynęła oferta Polregio, za to złożył ją nieoczekiwanie czeski Leo Express.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chorwacki Končar w przetargu na EZT dla Lubelszczyzny

Tabor i technika

Chorwacki Končar w przetargu na EZT dla Lubelszczyzny

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2025

Polregio unieważnia przetarg na używane EZT i ogłasza nowy [aktualizacja]

Tabor i technika

Kolejne odwołanie w przetargu PKP Intercity na dostawę 42 piętrowych EZT

Tabor i technika

Polregio wydzierżawi SZT. Trafią do Gdyni i Zielonej Góry

Tabor i technika

Polregio wydzierżawi SZT. Trafią do Gdyni i Zielonej Góry

Roman Czubiński 27 października 2023

Zobacz również:

Chorwacki Končar w przetargu na EZT dla Lubelszczyzny

Tabor i technika

Chorwacki Končar w przetargu na EZT dla Lubelszczyzny

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2025

Polregio unieważnia przetarg na używane EZT i ogłasza nowy [aktualizacja]

Tabor i technika

Kolejne odwołanie w przetargu PKP Intercity na dostawę 42 piętrowych EZT

Tabor i technika

Polregio wydzierżawi SZT. Trafią do Gdyni i Zielonej Góry

Tabor i technika

Polregio wydzierżawi SZT. Trafią do Gdyni i Zielonej Góry

Roman Czubiński 27 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5