Władze województwa podkarpackiego nie są zainteresowane reaktywacją przewozów pasażerskich „styku” z woj. świętokrzyskim, co pozwoliłoby na ponowne uruchomienie pociągów regionalnych na trasie z Ostrowca Św. przez Sandomierz do Stalowej Woli i Tarnobrzega. Podkarpaccy samorządowcy liczą natomiast na uruchomienie pociągów dalekobieżnych do Warszawy trasą przez Sandomierz.
Jan Lech, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Podkarpackiego, poinformował „Rynek Kolejowy”, że regionalnych połączeń kolejowych w kierunku Ostrowca i dalej do Kielc nie ma w Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Podkarpackiego, przyjętym już przez Sejmik Województwa Podkarpackiego.
Remont stacji w Sandomierzu to za mało
– Zmodernizowanie stacji w Sandomierzu nie jest warunkiem koniecznym ani wystarczającym do realizowania przewozów kolejowych w tych relacjach. Przyczyną zawieszenia przewozów osób był zły stan techniczny torów na odcinku Sandomierz-Ostrowiec Świętokrzyski oraz mała liczba pasażerów. Nie dysponujemy informacjami o poprawie stanu technicznego linii kolejowej [zgodnie z deklaracjami PKP PLK, remont linii 25 na odcinku Skarżysko-Ocice, realizowany etapami od 2010 r., ma się ostatecznie zakończyć w 2015 r. – red.], jak również brak jest wniosków ze strony potencjalnych pasażerów, potwierdzających zainteresowanie uruchomieniem kolejowych przewozów pasażerskich – dodaje Jan Lech.
Województwo Świętokrzyskie nie zgłosiło również żadnej propozycji wspólnej organizacji klejowych przewozów osób na stykach województw podkarpackiego i świętokrzyskiego. Obecnie Województwo Podkarpackie nie dysponuje środkami na finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich na stykach tych dwóch województw – mówi zastępca dyrektora.
Będzie rewitalizacja trasy Ocice-Dębica
Lach potwierdza natomiast, że władze woj. podkarpackiego zainteresowane są wykorzystaniem ww. odcinka linii nr 25 do realizowania przewozów dalekobieżnych w układzie Rzeszów – Sandomierz – Skarżysko-Kamienna – Warszawa. Rozważenie uruchomienia takich pociągów, po zakończeniu remontu tej linii (i zakończeniu remontu linii nr 8 pomiędzy Warszawą i Radomiem) zadeklarował już resort infrastruktury oraz PKP IC.
Jan Lech zwrócił też uwagę, że w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Podkarpackiego 2014-20 planowana jest rewitalizacja linii nr 25 na odcinku Dębica – Ocice.