Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju deklaruje, że po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 25 będzie chciało uruchomić połączenia dalekobieżne z Warszawy na Podkarpacie trasą przez Skarżysko-Kamienną i Sandomierz.
Zgodnie z deklaracjami PKP PLK, w przyszłym roku zakończy się, trwający etapami od 2010 r., remont linii nr 25 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną i Tarnobrzegiem (Ocicami). – MIiR, jako organizator połączeń międzywojewódzkich, ze względu na radykalną poprawę parametrów zmodernizowanej linii kolejowej nr 25 oraz to, że stanowi ona najkrótsze połączenie na trasie z Warszawy na Podkarpacie, będzie rozważał uruchomienie połączeń tą trasą. Do tematu będzie można wrócić w przyszłym roku podczas prac nad projektem rozkładu jazdy, kiedy będzie potwierdzony termin zakończenia modernizacji linii – czytamy w komunikacie przesłanym do naszej redakcji przez biuro prasowe resortu.
Podobne deklaracje składają przedstawiciele PKP Intercity. – W naszych planach znajdują się pociągi kursujące m.in. przez Sandomierz. Uruchomienie połączeń będzie możliwe wraz z zakończeniem remontu linii Warszawa-Radom, ponieważ tylko ta konfiguracja pozwala nam na przygotowanie atrakcyjnej oferty dla pasażerów. W dzisiejszych warunkach do Radomia docieramy trasą alternatywną, przez Dęblin – podkreśla Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC.
Ministerstwo nie może się wtrącać do planów marszałków
Resort infrastruktury uchyla się natomiast od odpowiedzi na pytanie o szansę na reaktywację pociągów regionalnych w układzie Ostrowiec Św. – Sandomierz – Tarnobrzeg/Stalowa Wola. We wspomnianym oświadczeniu zwraca uwagę, że ta kwestia leży w całości po stronie samorządów.
– Zasady organizowania usług przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym, w tym w transporcie kolejowym, regulują przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Organizowanie wojewódzkich przewozów pasażerskich transportem kolejowym na obszarze województwa lub dwóch sąsiadujących ze sobą województw, należy do samorządów województw. Takimi przewozami są właśnie przewozy na linii kolejowej nr 25. Samorządy województw samodzielnie określają zakres oferty przewozowej wykonywanej rocznie, tygodniowo i w ciągu doby na obszarze województwa, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na usługi przewozowe oraz wysokość środków własnych, jakie są w stanie przeznaczyć z budżetu województwa na dofinansowanie tych usług. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nie zawiera jednak przepisów, które mogłyby stanowić dla ministra właściwego ds. transportu podstawę do dokonywania zmian decyzji samorządu, dotyczących organizacji rynku przewozów, wielkości oferty przewozowej oraz jakości usług przewozowych na tym rynku. Minister nie ma więc możliwości bezpośredniego wpływu na sytuację w kolejowych przewozach wojewódzkich organizowanych na obszarze województwa, a także sugerowania województwom rozszerzania oferty przewozowej o nowe połączenia – zauważa MIiR.
Świętokrzyskie: wszystko zależy od pieniędzy
Nie tak dawno Jan Maćkowiak, członek Zarządu Woj. Świętokrzyskiego deklarował, że wznowienie przewozów na trasie biegnącej przez Sandomierz jest możliwe, ale wszystko zależy od dostępnych środków budżetowych. Czekamy na stanowisko władz woj. podkarpackiego w tej sprawie.
Przez cały 2014 rok w Sandomierzu zatrzymał się jeden pociąg pasażerski - "Stalowy Pęcherz". To jedno z połączeń MusicRegio na przystanek Woodstock. "Wyremontowana stacja dla jednego pociągu rocznie" stała się obiektem kpin internautów. Remont był konieczny po powodzi z 2010 roku.