Podkarpackie to kolejne województwo, którego władze sceptycznie podchodzą do zaproponowanych przez rząd zmian w zasadach wydatkowania środków z Funduszu Kolejowego.
W ubiegłym tygodniu rząd zdecydował, że samorządy wojewódzkie będą mogły korzystać ze środków FK do 2015 r. Oznacza to, że dotrzymane zostaną przez rząd warunki porozumienia z 2008 r., na mocy którego samorządy wojewódzkie otrzymują środki z FK począwszy od 2009 r., co stanowi swoistą rekompensatę za przejęcie przez województwa spółki Przewozy Regionalne. Porozumienie zakłada przekazywanie samorządom środki z FK właśnie do 2015 r. – nie spełnią się zapowiedzi, które pojawiły się na przełomie sierpnia i września br., że FK nie będzie dostępny dla województw już od 2014 r. Środki z FK samorządy mogą wydatkować na inwestycje taborowe: w 2013 r. do podziału pomiędzy województwa jest 137 mln zł, na 2014 i 2015 r. zaplanowano po 100 mln zł każdego roku. Dodatkowo, w 2012 r. samorządy otrzymały też z FK 150 mln zł do podziału na finansowanie organizacji przewozów kolejowych (oraz 131 mln zł na inwestycje taborowe).
Rząd nie zamierza aneksować porozumienia z 2008 r., tak aby środki z FK były dostępne dla województw także po 2015 r. Zgodnie z zapisami Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019, po 2015 r. beneficjentami środków z FK mają już być wyłącznie PKP PLK oraz trójmiejska SKM.
- Przyjęta przez Radę Ministrów uchwała w sprawie Funduszu Kolejowego na lata 2014-2019, która nie przewiduje przyznania Samorządom Województw w latach 2016-2019 dodatkowych środków na zakup, modernizacje i naprawy pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich jest dla Województwa Podkarpackiego nie do przyjęcia i zaakceptowania – czytamy w przesłanym do redakcji „Rynku Kolejowego” oświadczeniu wydanym przez Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
UMWP podkreśla, że będzie podejmował kroki celem przywrócenia możliwości finansowania zadań realizowanych przez samorządy wojewódzkie ze środków FK w kolejnych latach do 2019 r. – Brak dodatkowych środków z Funduszu Kolejowego wiąże się z ograniczeniem możliwości planowania kolejnych inwestycji taborowych przez nasze województwo. Ponadto zasadnym byłoby przywrócić możliwość pozyskiwania środków z tego źródła na finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich, by odciążyć budżety województw. Brak środków Funduszu Kolejowego w kolejnych latach z pewnością odbije się niekorzystnie na standardzie świadczonych usług – napisano w oświadczeniu.
Jego autorzy zwrócili też uwagę, że brak środków z FK po 2015 r. wpłynie niekorzystnie na wizerunek zarówno podkarpackiego samorządu jako organizatora publicznego transportu zbiorowego, jak również Przewozów Regionalnych jako operatora świadczącego usługę użyteczności publicznej w kolejowych przewozach pasażerskich.