Partnerzy serwisu:
Biznes

Podkarpackie: Odebranie środków z Funduszu Kolejowego jest nie do zaakceptowania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
21-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Podkarpackie: Odebranie środków z Funduszu Kolejowego jest nie do zaakceptowania
Podkarpackie to kolejne województwo, którego władze sceptycznie podchodzą do zaproponowanych przez rząd zmian w zasadach wydatkowania środków z Funduszu Kolejowego.

W ubiegłym tygodniu rząd zdecydował, że samorządy wojewódzkie będą mogły korzystać ze środków FK do 2015 r. Oznacza to, że dotrzymane zostaną przez rząd warunki porozumienia z 2008 r., na mocy którego samorządy wojewódzkie otrzymują środki z FK począwszy od 2009 r., co stanowi swoistą rekompensatę za przejęcie przez województwa spółki Przewozy Regionalne. Porozumienie zakłada przekazywanie samorządom środki z FK właśnie do 2015 r. – nie spełnią się zapowiedzi, które pojawiły się na przełomie sierpnia i września br., że FK nie będzie dostępny dla województw już od 2014 r. Środki z FK samorządy mogą wydatkować na inwestycje taborowe: w 2013 r. do podziału pomiędzy województwa jest 137 mln zł, na 2014 i 2015 r. zaplanowano po 100 mln zł każdego roku. Dodatkowo, w 2012 r. samorządy otrzymały też z FK 150 mln zł do podziału na finansowanie organizacji przewozów kolejowych (oraz 131 mln zł na inwestycje taborowe).

Rząd nie zamierza aneksować porozumienia z 2008 r., tak aby środki z FK były dostępne dla województw także po 2015 r. Zgodnie z zapisami Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019, po 2015 r. beneficjentami środków z FK mają już być wyłącznie PKP PLK oraz trójmiejska SKM.

- Przyjęta przez Radę Ministrów uchwała w sprawie Funduszu Kolejowego na lata 2014-2019, która nie przewiduje przyznania Samorządom Województw w latach 2016-2019 dodatkowych środków na zakup, modernizacje i naprawy pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich jest dla Województwa Podkarpackiego nie do przyjęcia i zaakceptowania – czytamy w przesłanym do redakcji „Rynku Kolejowego” oświadczeniu wydanym przez Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

UMWP podkreśla, że będzie podejmował kroki celem przywrócenia możliwości finansowania zadań realizowanych przez samorządy wojewódzkie ze środków FK w kolejnych latach do 2019 r. – Brak dodatkowych środków z Funduszu Kolejowego wiąże się z ograniczeniem możliwości planowania kolejnych inwestycji taborowych przez nasze województwo. Ponadto zasadnym byłoby przywrócić możliwość pozyskiwania środków z tego źródła na finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich, by odciążyć budżety województw. Brak środków Funduszu Kolejowego w kolejnych latach z pewnością odbije się niekorzystnie na standardzie świadczonych usług – napisano w oświadczeniu.

Jego autorzy zwrócili też uwagę, że brak środków z FK po 2015 r. wpłynie niekorzystnie na wizerunek zarówno podkarpackiego samorządu jako organizatora publicznego transportu zbiorowego, jak również Przewozów Regionalnych jako operatora świadczącego usługę użyteczności publicznej w kolejowych przewozach pasażerskich.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Bartosz Jakubowski 02 lutego 2016

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

ms, Rynek-Kolejowy.pl 01 lipca 2015

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Bartosz Jakubowski 02 lutego 2016

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

ms, Rynek-Kolejowy.pl 01 lipca 2015

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5