Wbrew wcześniejszym zapowiedziom PKP Intercity i Polregio uruchomią w czerwcu tego roku pierwsze po dłuższej przerwie pociągi do Giżycka. W związku z wciąż toczącą się modernizacją linii 38 będą one obsługiwane trakcją spalinową i nie dotrą do Korsz ani Olsztyna. Z rozkładu jazdy znikną ponownie we wrześniu.
Wraz z wejściem w życie czerwcowej korekty rozkładu jazdy pociągów PKP PLK
udostępni przewoźnikom pierwszy fragment modernizowanej trasy Ełk – Giżycko – Korsze. Możliwe będzie uruchamianie pociągów tylko na odcinku Ełk – Giżycko. Nadal konieczne będzie wykorzystywanie trakcji spalinowej, bo
nie zakończyła się elektryfikacja linii. Początkowo
organizatorzy nie byli jednak zainteresowani wykorzystaniem otwieranego odcinka linii 38 w ogóle.
W planach tylko obsługa ruchu turystycznego
Jak informowaliśmy już na naszych łamach, w rozkładzie jazdy ostatecznie pojawiły się
cztery pary pociągów. Jedna z nich ma być obsługiwana przez PKP Intercity, które uruchomią grupę wagonów bezpośrednich z Giżycka do Krakowa włączaną w Białymstoku do składu IC „Hańcza”. Trzy pary kategorii Regio w krótkiej relacji Ełk – Giżycko sfinansuje zaś Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Wiemy już, że przywrócenie ruchu ma jedynie charakter sezonowy.
– W wyniku rozmów ministra infrastruktury z władzami województwa oraz ze względu na oddanie do użytku przez zarządcę infrastruktury linii kolejowej nr 38 na odcinku Białystok – Giżycko, a także z uwagi na pozytywną analizę możliwości obiegowo-taborowych przewoźników podjęliśmy wspólną decyzję o uruchomieniu od 18 czerwca łącznie czterech par pociągów realizujących przejazd na odcinku Ełk – Giżycko. Pociągi zostaną uruchomione na okres sezonu letniego – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Potwierdza jednocześnie, że grafik połączeń opublikowany na łamach Portalu Pasażera jest jego ostateczną wersją.
Dwa lata bez pociągów
Do inauguracji przewozów pozostały ok. trzy tygodnie. Przypomnijmy, że
ruch kolejowy na wspomnianym odcinku linii 38 został wstrzymany w 2023 r. Od tamtego czasu w zamian za pociągi regionalne kursują autobusy zastępcze. Pociągi dalekobieżne skierowano zaś trasą okrężną przez Pisz.
Według wcześniejszych zapowiedzi UMWWM regularny ruch pociągów regionalnych zostanie wznowiony najprawdopodobniej dopiero po zakończeniu elektryfikacji. Z informacji przekazanych przez PKP PLK wynika, że nie nastąpi to w tym roku. Codzienne całoroczne kursy powinny więc zostać uruchomione w 2026 r.