Partnerzy serwisu:
Pasażer

Problem z koleją do Świeradowa. Oferty przekraczają budżet

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Problem z koleją do Świeradowa. Oferty przekraczają budżet
fot. Marek013, lic. GFDLStacja kolejowa w Świeradowie
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei szacuje, że rewitalizacje linii kolejowych 317 oraz 336 zostaną zakończone do jesieni 2023 roku. Pozwoli to na powrót połączeń kolejowych do Świeradowa. Jednak po otwarciu ofert w postępowaniu na remont pierwszego odcinka trasy do tego uzdrowiska okazało się, że wszystkie znacznie przekraczają budżet zamawiającego.

Dzisiaj otwarto oferty w postępowaniu na rewitalizację linii kolejowej 317, z Gryfowa Śląskiego do Mirska. To pierwszy etap przedsięwzięcia, które ma na celu przywrócenie regularnych kursów pasażerskich do Świeradowa. W postępowaniu wpłynęło aż 14 ofert. Wszystkie jednak znacznie przekroczyły budżet zamawiającego, opiewający na niewiele ponad 18,630 miliona złotych brutto. Najniższą ofertę złożyła firma ZUE z Krakowa, wartą 17,6 mln zł netto, czyli 21,6 mln zł brutto (w zestawieniu nie znalazła się cena brutto, zapytaliśmy inwestora o powód - przyp. RK.). Najtańsza oferta przekracza środki DSDiK przeznaczone na to zadanie o ponad 3 mln złotych, za to najdroższa - ponaddwukrotnie.

Pierwsza część rewitalizacji w 9 miesięcy

O wymaganiach przetargowych, a także planowanych parametrach dla tej linii pisaliśmy tuż przed świętami. Po rewitalizacji pociągi pojadą do Mirska z prędkością 80 km/h. Jednak kiedy będzie to możliwe? Wykonawca będzie miał na realizację zadania 9 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy. Jeśli uda się ją podpisać w najbliższym czasie, co jest wątpliwe po otwarciu ofert przetargowych, to zgodnie z szacunkami Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei (DSDiK) prace na tym odcinku mają się zakończyć we wrześniu bieżącego roku. Nie oznacza to jednak, że pociągi do Mirska pojadą już w tym roku.

Jak mówi nam Michał Nowakowski, Rzecznik Prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego, regularne pociągi po tym odcinku pojadą dopiero po oddaniu całości trasy do Świeradowa. DSDiK szacuje, że będzie to możliwe jesienią 2023 roku. Drugi etap tego zadania, a więc rewitalizacja linii kolejowej 336 z Mirska do Świeradowa ma zostać wkrótce ogłoszony, ponieważ przetarg na to zadanie jest aktualnie przygotowywany przez DSDiK. Nowakowski dodaje też, że po oddaniu odcinka do Mirska samorząd województwa planuje zorganizować przejazd pociągu promującego powrót kolei na tej trasie i przygotowywać się na oczekiwany przez mieszkańców powrót regularnych kursów do Świeradowa.

Uzupełnienie oferty Jelenia Góra – Goerlitz

– Przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich na liniach 317 i 336 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój planowane jest w ramach modyfikacji i uzupełnienia połączeń uruchamianych obecnie na linii Jelenia Góra - Goerlitz. Założenia koncepcyjne dla obsługi komunikacyjnej tego obszaru są obecnie opracowywane. W pełnym zakresie połączenia zostaną uruchomione po oddaniu do eksploatacji całego odcinka z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju – dodaje rzecznik.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Michał Nowakowskiego wiemy, że na linii 317 oraz 336 trwają prace porządkujące, a część zdegradowanej infrastruktury została już zdemontowana.

Finansowy udział lokalnych samorządów

Niedługo też powinien zostać ogłoszony przetarg na drugą część trasy do Świeradowa, a więc linie 336. Rewitalizacja obu linii jest dofinansowana z funduszy europejskich na lata 2014-2020, w ramach RPO województwa dolnośląskiego. Ponadto DSDiK poinformowała nas także, że w kosztach rewitalizacji partycypują również wszystkie samorządy, które leżą na trasie linii 317 i 336. Sam Świeradów otrzymał na to zadanie 4,2 miliona złotych z Polskiego Ładu, a całkowita wartość udziału miasta w rewitalizacji to 5 milionów złotych.

– Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami warunkiem realizacji projektu rewitalizacji linii kolejowej, w naszym przypadku do Świeradowa-Zdroju, była partycypacja w kosztach. Jak już wyżej wspomniałam, całkowity udział gminy wynosi 5 mln zł – mówi nam Monika Hajny-Daszko, inspektorka ds. inwestycji i funduszy unijnych w Urzędzie Miasta Świeradów-Zdrój.

Monika Hajny-Danyszko dodaje też, że jak na razie nie określono tego, na co dokładnie zostaną przeznaczone fundusze Świeradowa w ramach rewitalizacji linii kolejowej 336.

Linie bez druta


Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zapewniła nas także o tym, że mimo zapowiedzi pojawiających się w lokalnej prasie, trasa ta nie będzie elektryfikowana. Do jej obsługi będą więc potrzebne pojazdy spalinowe lub hybrydowe. Mogą w tym pomóc dwie jednostki SA109, które po raz kolejny próbują wyremontować Koleje Dolnośląskie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5