Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

160 km/h z jednym maszynistą - mamy potwierdzenie i termin

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
160 km/h z jednym maszynistą - mamy potwierdzenie i termin
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Minister infrastruktury podpisał w ubiegłym tygodniu rozporządzenie, umożliwiające prowadzenie pociągów z prędkością 160 km/h bez pomocnika maszynisty. To wielka zmiana dla przewoźników, bo na rynku są ogromne braki kadrowe.

O próbach zmiany rozporządzenia, które w nieuzasadniony naukowo sposób ogranicza możliwości kolei pisaliśmy od lat. Mówi ono, że pociągi niewyposażone w nowoczesny system sterowania ERTMS/ETCS mogą pojechać z prędkością powyżej 130 km/h tylko, gdy w kabinie oprócz maszynisty siedzi pomocnik. Branża wielokrotnie zwracała uwagę, że taki przepis nie ma odpowiednika w Europie, a jego wprowadzenie dyktowane było obawami o miejsca pracy dla maszynistów.

Czasy się jednak zmieniły, a na rynku brakuje setek maszynistów. W tym roku podjęto kolejną próbę zmiany przepisów, jednak przez wiele miesięcy nic się w tej sprawie nie działo. Powodem była negatywna opinia prezesa UTK Ignacego Góry na temat bezpieczeństwa nowego rozwiązania. Tym razem zmiany nie blokowali sami maszyniści. – W dobie nowoczesnych pociągów i zmodernizowanych linii kolejowych takie rozwiązanie przestało być niezbędne – przyznał "Rynkowi Kolejowemu" prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Leszek Miętek.

W piątek, 20 października do "Rynku Kolejowego" dotarły wiarygodne informacje, że rozporządzenie podnoszące limit prędkości pociągu prowadzonego przez jednego maszynistę zostało podpisane przez ministra Andrzeja Adamczyka. Mimo zapytań, nie mamy oficjalnego potwierdzenia jej przez Ministerstwo; nie ma jej też w dzienniku ustaw.

Jednak kolejne nasze źródła mówią to samo a dziś (24 października) potwierdził to na twitterze Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity, jednocześnie doradca premiera Morawieckiego, a jeszcze niedawno istotny pracownik MI, doskonale zorientowany w jego działaniach. – Ptaszki ćwierkają, że rozporządzenie dotyczące pojedynczej obsady maszynistów przy jeździe z prędkością powyżej 130 km/h zostało podpisane i czeka na publikację. To znakomita wiadomość dla PKP Intercity – oznacza to, że nasza punktualność wzrośnie o co najmniej 5%. Cieszę się tym bardziej, bo jest to zwieńczenie prowadzonego przeze mnie 3 letniego lobbingu branżowego i jedną z rzeczy, którą na kolei trzeba było zrobić po wyborach parlamentarnych. No i jest! – podsumował na twitterze Gontarz.

Warto dodać, że pociągi PKP Intercity, którym w ostatnich korektach rozkładu jazdy podniesiono prędkość do 160 km/h (np. na odcinku Warszawa - Radom) z powodu braku ERTMS i chronicznych niedoborach maszynistów, bardzo często przyjeżdżają opóźnione.

Aktualizacja: Mamy oficjalne potwierdzenie i termin

Po południu 24 października rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś oficjalnie potwierdził nasze informacje: - Minister Infrastruktury podpisał 20 października 2023 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Zakres zmian obejmuje m.in. zagadnienie dotyczące stosowania jednoosobowej obsługi trakcyjnej (jeden maszynista w kabinie) do prędkości 160 km/h (zamiast dotychczasowych 130 km/h) bez systemu ERTMS/ETCS. Nowe przepisy obejmują ponadto zmiany w zakresie realizacji linii kolei dużych prędkości, m.in. dając możliwość projektowania i budowania nowych linii kolejowych bez semaforów z prowadzeniem ruchu kolejowego wyłącznie w oparciu o system ERTMS/ETCS poziomu 2 - informuje rzecznik.

Jak dodaje, rozporządzenie zostało skierowane 23 października 2023 r. do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy wejdą w życie błyskawicznie - już po upływie 14 dni od publikacji. - Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury będą zobowiązani dostosować swoje przepisy wewnętrzne do przepisów ww. rozporządzenia w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia jego wejścia w życie - zaznacza rzecznik. 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zgubiłeś bagaż w PKP Intercity? Wyszukasz go online

Pasażer

Zgubiłeś bagaż w PKP Intercity? Wyszukasz go online

inf. pras oprac. JM 21 lutego 2024

E20 po modernizacji? Od marca z Warszawy do Berlina pojedziemy dłużej

Tabor i technika

PKP Intercity: W maju przetarg na 50 piętrowych ezetów

Tabor i technika

PKP Intercity zbuduje chroniony tor postojowy dla wagonów MON

Tabor i technika

Zobacz również:

Zgubiłeś bagaż w PKP Intercity? Wyszukasz go online

Pasażer

Zgubiłeś bagaż w PKP Intercity? Wyszukasz go online

inf. pras oprac. JM 21 lutego 2024

E20 po modernizacji? Od marca z Warszawy do Berlina pojedziemy dłużej

Tabor i technika

PKP Intercity: W maju przetarg na 50 piętrowych ezetów

Tabor i technika

PKP Intercity zbuduje chroniony tor postojowy dla wagonów MON

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5