Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Pociągi do Ciechocinka na razie nie wrócą. Ale jest intencja woli współpracy

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
05-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pociągi do Ciechocinka na razie nie wrócą. Ale jest intencja woli współpracy
Wbrew nadziejom mieszkańców, pociągi nie wrócą w tym roku do Ciechocinka. Wprawdzie dziś odbyło się polityczno-medialne wydarzenie w tym temacie, ale podpisano jedynie list intencyjny w tej sprawie. Nowa data to wrzesień, a może grudzień 2024 roku.

Ostatnie regularne pociągi przestały dojeżdżać do Ciechocinka w 2011 roku a sezonowe - trzy lata później. Co kilka lat wraca temat reaktywacji przewozów do tego uzdrowiska; w zeszłym roku pojawiła się nadzieja, że połączenia uda się przywrócić w grudniu 2023 roku. Dziś wiemy, że do tego nie dojdzie.

Bardzo niewiele konkretów

PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego oraz Miasto Ciechocinek podpisały list intencyjny w sprawie wyrażenia woli współpracy na rzecz przywrócenia połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Jak czytamy w komunikacie prasowym, ma on być "kolejnym krokiem" w kierunku powrotu pociągów. W rzeczywistości jednak zadeklarowano tylko "wolę podjęcia działań w celu zabezpieczenia środków finansowych oraz realizację prac remontowych, niezbędnych do przywrócenia połączeń" Co więcej, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego deklaruje wolę przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych w niskiej liczbie - 4 par pociągów dziennie.

Z konkretów podano, że w ramach planowanych prac PLK SA wymienią nawierzchnię peronów w Ciechocinku, Odolinie i Aleksandrowie Kujawskim. Zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki oraz energooszczędne oświetlenie. Tory i rozjazdy zostaną wyremontowane, a wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowych i remont sieci trakcyjnej zapewni sprawne i bezpieczne podróże koleją. Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na pięciu przejazdach kolejowo – drogowych. W Nowym Ciechocinku przejazd znajdujący się na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 91 ze zjazdem z autostrady A1, zyska nowe zabezpieczenia w postaci sygnalizacji i rogatek, współpracujących z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu wspomnianych dróg.

Kolejnym etapem będzie podpisanie porozumienia między stronami - PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko – Pomorskiego oraz Miastem Ciechocinek. Następnie możliwa będzie realizacja robót. Szacowana wartość prac to ponad 12 mln zł netto. Finansowanie zaplanowane jest ze środków budżetowych - podała PLK, choć jednocześnie zastrzega że tych środków... jeszcze nie ma.

Może we wrześniu, może w grudniu

Więcej konkretów w sprawie przekazał urząd marszałkowski. W relacji ze spotkania marszałek Piotr Całbecki zapowiada pociągi Bydgoszcz-Ciechocinek i Toruń-Ciechocinek od września przyszłego roku. W tym samym miejscu członek zarządu województwa Aneta Jędrzejewska stwierdza jednak, że może do tego dojść dopiero w grudniu... - Dotrzymujemy słowa. Obiecywaliśmy przywrócenie bezpośrednich pociągów z Bydgoszczy i Torunia do Ciechocinka - i to realizujemy. Chcemy uruchomić te relacje od 1 września 2024, a najpóźniej w grudniu 2024 - powiedziała, cytowana przez służby prasowe. 

- Jak tylko infrastruktura będzie gotowa, wprowadzimy tam nasze pociągi. Cieszę się, że władze Ciechocinka zdecydowały się współfinansować te połączenia. Ta linia - obsługiwana początkowo przez cztery pary pociągów, ale przygotowujemy się do uruchomienia ośmiu par – będzie oczywiście zachętą dla odwiedzających nasz kurort, ale myślimy tu przede wszystkim o lokalnych podróżnych, dojeżdżających do pracy i do szkół – wskazał marszałek Piotr Całbecki cytowany w komunikacie.

Urząd marszałkowski przypomina przy okazji o podniesieniu finansowania regionalnych przewozów pasażerskich w przyszłym roku do 225 mln złotych (wobec 200 mln złotych w 2023 r. – wzrost o 12,5 proc.). Oznacza to dodatkowe pociągi w nowym rozkładzie jazdy (w tym na liniach Toruń-Grudziądz i Bydgoszcz-Toruń), wzrost pracy eksploatacyjnej o 5 proc. ( do ponad 6 mln pociągokilometrów) i gwarantowaną wieloletnimi kontraktami waloryzację stawek przewozowych dla operatorów kolejowych (od 10 grudnia 2023 do 14 grudnia 2024 dla Arrivy RP 30,01 złotych i 26,84 złotych brutto na każdy pociągokilometr, dla Polregio 29,64 złotych i 31,06 złotych brutto).

Urząd rozwiązuje problemy które... sam stworzył

- O powrocie pociągów do Ciechocinka mieszkańcy mówią od lat, a tymczasem mamy ciągłe mieszanie w szklance. I to nawet nie herbaty, a samej wody - komentuje sceptycznie Paulina Matysiak, przewodnicząca sejmowego zespołu ds. walki z wykluczeniem transportowym. - List intencyjny nie niesie za sobą żadnej mocy sprawczej. O "spełnianiu obietnic" będzie można mówić jak pociągi ruszą, a nie w sytuacji, w której PLK szuka pieniędzy, a data przesuwa się na wrzesień, a może nawet na grudzień - dodaje.

- Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego bohatersko rozwiązuje problemy, które sam stworzył. Przypomnijmy: to marszałek tego województwa w 2011 przestał finansować połączenie kolejowe do najbardziej znanego polskiego uzdrowiska, zasłaniając się tym, że takie połączenie powinien uruchomić... starosta - podsumowuje posłanka Razem.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Tak wygląda wykluczenie

Zintegrowany transport

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 05 listopada 2022

Wolański: Potrzeba mobilności, nie tylko infrastruktury

Prawo i polityka

Wykluczenie po mazowiecku

Pasażer

Wykluczenie po mazowiecku

Jakub Rösler 27 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Tak wygląda wykluczenie

Zintegrowany transport

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 05 listopada 2022

Wolański: Potrzeba mobilności, nie tylko infrastruktury

Prawo i polityka

Wykluczenie po mazowiecku

Pasażer

Wykluczenie po mazowiecku

Jakub Rösler 27 listopada 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij