Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pociągi do Ciechocinka najwcześniej od rozkładu jazdy 2023/2024?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pociągi do Ciechocinka najwcześniej od rozkładu jazdy 2023/2024?
Fot. ArrivaStacja kolejowa w Ciechocinku
Ostatnie regularne pociągi przestały dojeżdżać do Ciechocinka w 2011 roku. Obecnie powrócił temat reaktywacji przewozów do tego uzdrowiska, czego efektem są rozmowy między samorządami różnych szczebli. Na razie jednak trudno określić, kiedy oraz czy, połączenia rzeczywiście zostaną wznowione.

Ciechocinek to jedno z najbardziej znanych polskich uzdrowisk, leżące w województwie kujawsko-pomorskim na lewym brzegu Wisły. Do miasta prowadzi krótka, niespełna 7-kilometrowa, linia kolejowa oznaczona numerem 245, łącząca Ciechocinek z Aleksandrowem Kujawskim, znajdującym się na szlaku linii kolejowej z Torunia do Włocławka. Regularne pociągi pasażerskie przestały docierać do Ciechocinka w 2011 roku, a w następnych latach realizowano tam jeszcze kilkukrotnie przewozy sezonowe bądź turystyczne.

Zapowiedzi z poprzednich lat

W ostatnich latach co jakiś czas wracał temat przywrócenia możliwości dojazdu pociągiem do nadwiślańskiego uzdrowiska, a było tak chociażby w 2019 jak i w 2020 roku. Ostatecznie z tych planów i pomysłów nic nie wyszło, a pociągi nadal nie docierają do miasta znanego chociażby z tężni solankowych. Jednak na początku tego roku przy okazji wznawiania połączeń z Torunia do Sierpca, władze województwa kujawsko-pomorskiego poinformowały, iż trwają rozmowy w sprawie przywrócenia połączeń także do Ciechocinka. Była to ogólnikowa informacja, bez większej ilości szczegółów, dlatego też postanowiliśmy zapytać województwo o konkrety w tej sprawie.

Marszałek Kujaw widzi potrzebę wznowienia połączeń

– Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego widzi potrzebę realizacji tego połączenia i inicjuje oraz jest zaangażowany w rozmowy dotyczące uruchomienia połączeń na linii kolejowej nr 245 między Aleksandrowem Kujawskim a Ciechocinkiem. Podczas zorganizowanego wiosną spotkania ustalono, że zaproszeni goście (starosta i samorządowcy z gminy i miasta na trasie połączenia) przeanalizują następującą propozycję działań:
- zawarcie porozumienia określającego zasady organizacji i finansowania połączeń kolejowych
- ogłoszenie zamiaru (w rozumieniu przepisów Rozporządzenia 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70)
- przeprowadzenia wspólnego postępowania na wybór operatora realizującego przewozy w kształcie i na zasadach opisanych w porozumieniu – mówi nam Wiktor Plesiński, wicedyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.

Plesiński dodaje też, iż w związku z faktem, że linia kolejowa 245 prowadząca do Ciechocinka leży tylko w obrębie jednego powiatu, to zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, organizatorem przewozów mogą być władze powiatu, a więc w tym przypadku starostwa aleksandrowski. Dyrektor mówi też, że województwo jest organizatorem przewozów jeśli linia przebiega przez co najmniej dwa powiaty.

Marcowe spotkanie dające nadzieję

Wiktor Plesiński wspomniał o marcowym spotkaniu przedstawicieli różnych szczebli samorządu, na podstawie którego powstała notatka podsumowująca kwestie jakie zostały poruszone w jego trakcie. Jej pełną treść można znaleźć w tym miejscu. Z najważniejszych informacji omówionych w marcu należy wspomnieć o tym, iż samorządy wyraźnie widzą potrzebę reaktywacji połączenia kolejowego, które mogłoby odciążyć znacznie obłożoną, zdaniem samorządowców, drogę wojewódzką z Ciechocinka do Aleksandrowa Kujawskiego. W podsumowaniu spotkania zapisano także, iż stale kurczy się oferta połączeń autobusowych między Ciechocinkiem a Aleksandrowem, a wybór operatora po przyszłej reaktywacji musiałby zostać dokonany poprzez postępowanie przetargowe.

Notatka podsumowująca rozmowy samorządów jasno mówi też o tym, iż strony zgadzają się na to, że rozkład jazdy po przywróceniu połączeń musiałby wynosić co najmniej 10 par połączeń dziennie, a więc tyle, ile par kursowało na tej trasie przed zawieszeniem przewozów. Drugą istotną kwestią jest to, iż zdaniem przedstawicieli województwa obecnych na spotkaniu, najbliższy możliwy termin uruchomienia połączeń na tej linii to rozkład jazdy 2023/2024, na co mają mieć wpływ kwestie prawne, a także infrastrukturalne.

Starosta Aleksandrowska: Najwcześniejszy termin przywrócenia połączenia to RRJ 2023/2024, lecz termin nie jest wiążący

O kwestię rozkładu oraz możliwej daty przywrócenia tego połączenia zapytaliśmy urząd marszałkowski w Toruniu, którego przedstawiciel, w postaci wicedyrektora Plesińskiego, nie odpowiedział na pytanie o konkretną datę uruchomienia przewozów, lecz potwierdził, iż wstępny rozkład jazdy ma wynosić 10 par połączeń.

Jeszcze dalej poszła starosta aleksandrowska mająca odpowiadać za organizację połączeń, a więc Lidia Tokarska, która przekazała nam, iż oferta miałaby wynosić co najmniej 10 par połączeń. Tokarska potwierdziła jednak, iż najszybszy możliwy termin uruchomienia połączeń to wprowadzenie rocznego rozkładu jazdy 2023/2024, lecz nie jest on jednak wiążący.

– Kwestia montażu finansowego oraz podziału finansowania jest jeszcze nierozstrzygnięta, nie mniej jednak wszystkie zainteresowane samorządy deklarują w niej swój udział. Szacunkowy koszt realizacji usługi przewozowej będzie znany w momencie wyboru operatora – powiedziała nam Lidia Tokarska, odpowiadając na pytanie o kwestię tego, kto oraz w jakim stopniu miałby finansować połączenia po ich wznowieniu.

Przy reaktywacji są pewne problemy…

Wicedyrektor Plesiński, z urzędu marszałkowskiego w Toruniu, przekazał nam także, że uruchomienie połączeń jest zależne od kwestii natury prawnej oraz technicznej. Pierwsza z nich dotyczy Planu transportowego województwa, który nie był aktualizowany od wielu lat, a który wyznacza kierunki inwestycyjne oraz priorytety komunikacyjne w zakresie realizacji połączeń transportu publicznego w danym regionie. Aktualnie nie znajduje się w nim realizacja połączeń kolejowych do Ciechocinka, lecz jak przyznaje Plesiński, region chce dokonać w tym roku aktualizacji tego dokumentu. Ważniejszym problemem wydaje się być kwestia infrastrukturalna, a dokładniej obecny stan linii kolejowej 245.

– Problemem jest techniczny stan tej linii kolejowej. Zgodnie z danymi z PKP PLK, maksymalna prędkość na tej linii wynosi 40 km/h. Prędkość handlowa, uwzględniając postoje na przystanku Odolion, będzie niższa niż 40 km/h, wobec czego przy obecnych parametrach infrastruktury prowadzenie ruchu pociągów po ww. linii jest nieatrakcyjne czasowo i nie wygeneruje odpowiednich potoków podróżnych. Członek zarządu województwa kujawsko – pomorskiego Aneta Jędrzejewska odpowiedzialna w zarządzie województwa za transport odbędzie w lipcu spotkanie w tej sprawie z prezesem PKP PLK – przekazał nam Wiktor Plesiński.

PLK wymienia ewentualne konieczne prace niezbędne do wznowienia połączeń

Słowa urzędnika potwierdza Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.

– Prędkość na linii kolejowej nr 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek wynosi do 40 km/h. Aktualnie nie są prowadzone przewozy pasażerskie i towarowe. Uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich – w zależności od natężenia ruchu oraz wykorzystywanego taboru – wymagałoby prac związanych m. in. z wymianą części podkładów, naprawą szyn, poprawą widoczności, przeglądem sieci trakcyjnej i systemu sterowania ruchem kolejowym oraz przygotowaniem peronów w Ciechocinku i Odolionie. Decyzja o ewentualnym uruchomieniu przewozów pasażerskich na linii nr 245 leży w gestii organizatora przewozów, tj. Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Do PKP Polskich Linii Kolejowych – ze strony przewoźników i Urzędu Marszałkowskiego – nie wpłynął wniosek o uruchomienie przewozów pasażerskich na tej linii – przekazał nam Przemysław Zieliński.

Przedstawiciel PKP PLK przypomniał też, iż projekt „Prace na linii kolejowej nr 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek wraz z budową nowej łącznicy”, znalazł się w zamierzeniach inwestycyjnych PKP PLK do roku 2040 w grupie projektów regionalnych. Jednak, jak mówi Zieliński, w związku z brakiem zainteresowania, na ten moment nie są prowadzone prace przygotowawcze do realizacji projektu.

7 kilometrów zelektryfikowanej linii

Na koniec warto też wspomnieć, iż linia 245 ma długość niecałych siedmiu kilometrów, licząc od stacji w Aleksandrowie Kujawskim do Ciechocinka. Ponadto jest zelektryfikowana, co może znacznie ułatwić prowadzenie na niej regularnego ruchu pasażerskiego, ponieważ do jej obsługi będą mogły zostać zadysponowane, szybsze od spalinowych, pociągi elektryczne, których dostępność jest także większa na rynku.

Pytani przez nas przedstawiciele urzędu marszałkowskiego oraz starostwa powiatowego w Aleksandrowie nie odpowiedzieli na pytania o ewentualne relacje, w jakich miałyby kursować pociągi, lecz zgodnie ze wspomnianym na samym początku komunikatem województwa ze stycznia tego roku, pociągi miałyby kursować z Ciechocinka do Aleksandrowa, a docelowo także w wydłużonej relacji do Torunia. Na ten moment nie wiemy więc, czy tak ostatecznie się stanie.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Ciechocinek. Adamczyk apeluje o powrót 4 par pociągów dziennie

Infrastruktura

Ile będą kosztować pociągi z Ciechocinka do Aleksandrowa?

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Ciechocinek. Adamczyk apeluje o powrót 4 par pociągów dziennie

Infrastruktura

Ile będą kosztować pociągi z Ciechocinka do Aleksandrowa?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5