NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pociąg TLK Sudety niemal non stop jest autobusem

| Michał Szymajda 06.08.2021 24,7k

Pociąg TLK Sudety niemal non stop jest autobusem
Lokomotywy serii 754 odstawione w Białymstokufot. M. Szymajda
Spełnia się czarny scenariusz dotyczący dalekobieżnych przewozów kolejowych na magistrali podsudeckiej. Za jeden z dwóch pociągów codziennie uruchamiany jest autobus. Także drugi z pociągów – TLK Kormoran – kursujących przez Nysę, Kamieniec Ząbkowicki i Świdnicę bywa odwoływany.
Inauguracja dalekobieżnych połączeń kolejowych po niezelektryfikowanej magistrali podsudeckiej miała miejsce 22 grudnia 2020 roku, kiedy po linii 137 zaczął kursować TLK Sudety. Szybko okazało się, że awarie i wypadki wyłączają z użycia spalinowe lokomotywy serii 754 wypożyczane od Kolei Czeskich i pasażerowie coraz częściej mogli natrafić na autobus. Tylko do początku lutego 2021 pociąg na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Jeleniej Góry ZKA zastępowała 5-krotnie. Skalę problemów z trakcją spalinową w PKP Intercity pokazuje artykuł 166 przypadków komunikacji zastępczej w zamian za pociągi PKP IC w trakcji spalinowej.

Wakacje niemal bez pociągów

Wakacje to kolejny czas próby na pasażerach. Między 14 czerwca a 17 lipca komunikacja autobusowa zamiast pociągów obowiązywała ze względu na naprawę toru między Piławą Górną a Dzierżoniowem. Po tym terminie pociągi na tą linię wróciły jednak tylko na chwilę...

– W ostatnich dniach ze względu niską dostępność lokomotyw spalinowych serii 754, dzierżawionych od kolei czeskich, za pociąg TLK Sudety uruchamiana jest zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Jelenia Góra. PKP Intercity nadzoruje codzienną sytuację lokomotyw spalinowych w spółce, ale brak pojazdów rezerwowych po stronie czeskiej, ze względu na prowadzone naprawy główne i równoległe poważne awarie trzech z pięciu lokomotyw 754, zmusza PKP IC do wprowadzenia okresowo ZKA na wspomnianym odcinku. Do końca tygodnia powinna wrócić do eksploatacji jedna z uszkodzonych lokomotyw, następne pojazdy w przyszłym tygodniu – napisała Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP Intercity. Przejściowe problemy były też z drugim pociągiem spółki, który kursuje po całej magistrali.

– Pociąg TLK Kormoran 65100/56101 od początku lipca był odwołany dwa razy: 30 lipca, z powodu braku sprawnej lokomotywy oraz 15 lipca 2021r. z powodu potrącenia osoby postronnej na odcinku Goświnowice – Katowice (odwołanie dotyczyło tylko pociągu 65100) – wyjaśniła rzeczniczka PKP Intercity.

W przyszłości czeskie lokomotywy zastąpią hybrydy

W ostatnich miesiącach PKP Intercity przeprowadziło kilka postępowań dotyczących dzierżawy liniowych lokomotyw spalinowych, jednak w żadnym z nich nie pojawiło się zainteresowanie innych podmiotów niż Ceske Drahy. Sytuacja jest więc patowa.

– Zgodnie ze strategią taborową Spółki odcinki obecnie obsługiwane przez lokomotywy serii 754 będą w przyszłości obsługiwane przez lokomotywy hybrydowe (elektryczno-spalinowe) – dodała rzeczniczka. Piszemy o tym tutaj. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

(765)
TLK Sudety (11)

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (899)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej na temat:

(765)
TLK Sudety (11)

Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (899)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5