PKP Intercity nie zlikwiduje w najbliższy wtorek nocnego pociągu Warszawa – Mińsk – Warszawa. Znacznie ograniczone zostaną jednak jego terminy kursowania. Od początku maja połączenie obsługiwane będzie jedynie w piątki i w niedziele. To kolejne w ostatnich miesiącach cięcie oferty międzynarodowej po likwidacji pociągów do Drezna i zmniejszeniu obsługi przejść w Kuźnicy i w Słubicach.
Nocny pociąg łączący stolice Polski i Białorusi nie zniknie z rozkładu jazdy. Po tygodniach uzgodnień PKP Intercity zdecydowało o utrzymaniu międzynarodowego połączenia, ale znacznie ogranicza terminy jego kursowania.
– Od przyszłego tygodnia zmieniają się terminy kursowania połączenia do Mińska – potwierdza Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity. – Dostosowujemy terminy kursowania pociągu do zainteresowania podróżujących i pociąg do Mińska będzie kursował od 1 maja w piątki i niedziele, natomiast z Mińska do Warszawy od 30 kwietnia w czwartki i soboty – wyjaśnia przedstawicielka przewoźnika. – Stacje zatrzymań czy godziny kursowania pozostają bez zmian – dodaje.
Decyzja podejmowana miesiącami
Podjęta w ostatniej chwili decyzja, przynajmniej na razie, kończy kilkumiesięczny okres niepewności losów międzynarodowego kursu. W grudniu 2014 Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiedziało, że zamierza wycofać dotację dla pociągu do Mińska, bo wystarczającą ofertę zapewnia odjeżdżający kilka godzin wcześniej pociąg do Moskwy, który jedzie przez Białoruś.
Pierwotnie nocny kurs miał zniknąć z rozkładu w marcu, ale po uzgodnieniach ze stroną białoruską termin ten przesunięto na 28 kwietnia. Potem organizatorzy z obu krajów podjęli ponowne negocjacje, których efektem jest niejako kompromisowa decyzja o pozostawieniu pociągu w planie, ale przy jednoczesnej rezygnacji z codziennego charakteru połączenia.
Coraz mniej pociągów międzynarodowych
Zmiany w ofercie połączeń z Warszawy do Mińska są kolejnymi ograniczeniami w ruchu międzynarodowym, jakie wprowadzane są w ostatnich miesiącach. W grudniu cięcia dotyczyły m.in. komunikacji z Białorusią – liczbę regionalnych pociągów przejeżdżających przez przejście Kuźnica Białostocka – Grodno ograniczono z trzech do dwóch. Potem MIR wycofał dotację dla RegioEkspresów z Poznania do Frankfurtu nad Odrą (ostatecznie kursują one tylko w piątki i niedziele), a dolnośląski urząd marszałkowski – dla podobnych kursów z Wrocławia do Drezna (te zniknęły z rozkładu całkowicie).
Konsekwencje ograniczeń będą jednak odczuwalne także w ruchu krajowym. W pociągu oprócz wagonów sypialnych kursuje także grupa wagonów z miejscami do siedzenia relacji Terespol – Warszawa Zachodnia. Daje ona możliwość późnowieczornego powrotu ze stolicy na południowe Podlasie i analogicznie pozwala na wczesnoporanny dojazd do Warszawy.