Katastrofa kolejowa w Pardubicach skłoniła RegioJet do wycofania całej serii wagonów sypialnych. Do śmierci czterech pasażerów podróżujących wagonem Jenbacher Werke mógł przyczynić się zły stan techniczny pojazdu lub jego wada konstrukcyjna – informuje czeski portal Hospodarske Noviny. Prawdopodobnie niektóre nocne pociągi operatora zostaną odwołane.
Przypomnijmy: do
katastrofy doszło wieczorem w ostatnią środę (5 czerwca). Na skutek zderzenia międzynarodowego pociągu RegioJet Praga – Koszyce – Czop z pociągiem towarowym ČD Cargo śmierć poniosło 4 pasażerów, a 27 zostało rannych. Przyczyn tragedii na razie oficjalnie nie wskazano – ze wstępnych ustaleń wynika jednak, że maszynista RegioJet przejechał sygnał „Stój”.
Zaniedbania? Wada konstrukcyjna? Będą kontrole
Zdaniem części komentatorów skutki wypadku nie byłyby tak tragiczne, gdyby nie zły stan techniczny wagonów sypialnych w składzie pasażerskim. Pierwszy wagon, którego część od strony lokomotywy uległa zmiażdżeniu i złamaniu, pochodził z serii produkowanej przez austriackie zakłady Jenbacher Werke z lat 80. ubiegłego wieku. Po katastrofie przewoźnik postanowił natychmiast zakończyć eksploatację pozostałych 13 wagonów tego typu. Ze zdjęć opublikowanych przez dziennikarzy Hospodarskich Novin wynika, że ich poszycie jest poważnie skorodowane, co osłabia sztywność konstrukcji i pogarsza bezpieczeństwo pasażerów w razie wypadku. Drážní úřad (krajowa władza bezpieczeństwa) zapowiedział kontrolę w RegioJet.
W grę może wchodzić ponadto wada konstrukcyjna, przejawiająca się w zbyt niskiej sztywności ramy. Według informacji, do których dotarli czescy dziennikarze, wynika, że w trakcie eksploatacji ostoja wagonów została wzmocniona w części środkowej. Wzmocnienie jednak kończyło się niemal dokładnie w miejscu, w którym uszkodzony w wypadku wagon zaczął się łamać. Podobne, choć znacznie mniejsze uszkodzenia w tym samym punkcie zaobserwowano też w innym wagonie Jenbacher Werke pośrodku pechowego składu (wagony różnych typów były w nim przemieszane ze sobą), a także w innych egzemplarzach biorących udział w podobnych zdarzeniach w przeszłości.
ČD: Nasi pasażerowie są bezpieczni
Przed kilkunastu laty używane wagony Jenbacher Werke kupiły – oprócz RegioJet – również państwowe Koleje Czeskie. Anonimowe źródło w strukturach przewoźnika zapewniło jednak Hospodarske Noviny, że modernizacja przed wprowadzeniem ich do eksploatacji była znacznie bardziej gruntowna. Najbardziej skorodowane egzemplarze zostały zaś przeznaczone na części zamienne.
Odstawienie wagonów Jenbacher Werke prawdopodobnie wymusi zaś ograniczenie liczby pociągów nocnych RegioJet. Więcej szczegółów poznamy zapewne niebawem.