Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

FPS Plus zadebiutuje na torach. Wiemy gdzie. I za ile

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
30-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
FPS Plus zadebiutuje na torach. Wiemy gdzie. I za ile
fot. MS
Województwo lubuskie dopłaci i kupi dwa dwutrakcyjne Plusy z FPS H. Cegielski. Będzie to debiut pojazdów w regularnym ruchu. Jednostki wyjadą na linię kolejową 203 w 1 kwartale przyszłego roku. Region domaga się też elektryfikacji wspomnianej linii i nie wyklucza powołania własnego przewoźnika.

Dzisiaj, 30 października, nowy marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński przekazał, że samorząd województwa lubuskiego zdecydował się dopłacić i pozytywnie rozstrzygnąć postępowanie przetargowe na zakup dwóch pociągów spalinowo-elektrycznych. Jak na razie jest to słowna deklaracja, bowiem przetarg nie został jeszcze formalnie rozstrzygnięty, choć powinno się to stać w najbliższych dniach.

Pojazdy wyjadą na tory w 1 kwartale przyszłego roku?

Przypomnijmy, że w specyficznym przetargu, z bardzo krótkim czasem realizacji (kilka tygodni) wystartowała tylko firma FPS H. Cegielski, która zaoferowała dostawę dwóch pojazdów z rodziny Plus. Oferta spółki FPS, o wartości prawie 74 mln złotych brutto, znacznie przekraczała budżet regionu określony na niewiele ponad 57 mln złotych, lecz mimo to samorząd zdecydował się znaleźć brakujące środki i sfinalizować zakup.

Województwo kupuje jeden pojazd 2-członowy oraz jeden dłuższy, 3-członowy. Oba pociągi mają wspomóc realizację połączeń regionalnych na północy województwa na linii kolejowej nr 203. Zgodnie ze słowami dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, Sławomira Kotylaka, oba pociągi powinny wyjechać na trasy w 1 kwartale przyszłego roku.

Trzeciego pociągu na razie nie będzie

Ich dwutrakcyjny charakter mógłby zostać idealnie wykorzystany przy realizacji połączenia Kostrzyn - Gorzów Wielkopolski - Krzyż - Poznań, które jest trasowane na dwóch liniach kolejowych, niezelektryfikowanej nr 203 oraz linii nr 351, z Poznania do Szczecina. Obecnie trasa na całym odcinku jest obsługiwana przez spalinowe zespoły trakcyjne, które nie wykorzystują pełni potencjału linii w kierunku Szczecina (pociągi mogą nią jeździć 160 km/h), bowiem mogą się one rozpędzać tylko do prędkości 120 km/h. Nowe jednostki z FPS będą mogły rozpędzać się do 160 km/h w trakcji elektrycznej.

Województwo nie kupi na razie trzeciego pojazdu dwutrakcyjnego, którego zakup miał zostać sfinansowany ze środków centralnych w ramach dotacji z Polskiego Ładu. Samorząd nie otrzymał bowiem środków na ten cel. Poznański producent ma zresztą gotowe tylko dwa, prototypowe pojazdy.

Elektryfikacja linii nr 203…

Jabłoński wspomniał też o konieczności elektryfikacji linii nr 203, zapowiadanej przez kolejne rządy od lat.

- Przy okazji ostatniego spotkania z samorządowcami z północy województwa lubuskiego wystosowaliśmy wspólny apel o modernizację oraz elektryfikację linii nr 203. W najbliższych dniach skierujemy ten apel do władz centralnych - przekazał marszałek.

… i nic o nowej linii komunikacyjnej Gorzów - Międzychód - Poznań

Podczas konferencji nie padły natomiast żadne zapewnienia dotyczące realizacji innego projektu kolejowego ważnego dla Gorzowa Wielkopolskiego, znacznie ważniejszego i bardziej realnego niż elektryfikacja i modernizacja linii nr 203 (brak finansowania dla tej wieloetapowej - 4 etapy i wieloletniej inwestycji) Chodzi o projekt połączenia Gorzowa Wielkopolskiego z Międzychodem a dalej Poznaniem w ramach programu Kolej Plus. Lubuski projekt dotyczy rewitalizacji odcinka Międzychód - Skwierzyna oraz dobudowy nowego odcinka linii kolejowej do strefy ekonomicznej w Gorzowie.

W połączeniu z wielkopolskim projektem połączenia Międzychodu z Poznaniem utworzy się nowy, najszybszy i najlepiej prosperujący (pod względem liczby przewożonych pasażerów) korytarz transportowy łączący Gorzów Wielkopolski i Poznań. Sęk w tym, że projektowanie wielkopolskiego odcinka już od dawna trwa, a lubuski odcinek dopiero niedawno uzyskał pewne finansowanie. Zachodzi więc obawa o to, że oba projekty mogą zostać zaprojektowane bez uwzględnienia drugiej części, co byłoby katastrofą. Zwłaszcza pod względem infrastrukturalnym i sztywnego zamknięcia na parametry przywracanych linii, które aktualnie mają zostać dostosowane do prędkości 120 km/h i charakteru spalinowego.

Bez myślenia o przyszłości i zaprojektowania trasy na 160 km/h wraz z elektryfikacją nowa linia komunikacyjna Gorzów - Poznań przestanie być atrakcyjna czasowo i raczej na pewno wykluczy wykorzystanie jej w ruchu dalekobieżnym (problemy PKP IC z pociągami w trakcji spalinowej) oraz potencjalnym towarowym, bowiem oba te aspekty zostały zupełnie pominięte w programie Kolej Plus.

Poprawa sytuacji. Będzie własny przewoźnik?

Na konferencji prasowej padły natomiast zapewnienia o tym, że władze regionu robią wszystko, żeby ustabilizować sytuację związaną z przewozami regionalnymi w województwie. Jeden z dziennikarzy zapytał także nowego marszałka o ewentualnie powołanie własnego przewoźnika kolejowego na wzór Kolei Dolnośląskich czy Kolei Wielkopolskich.

- Kilka tygodni temu zleciliśmy zewnętrzny audyt bieżącej umowy z Polregio oraz ostatnich zdarzeń i odwołań pociągów. Powołanie własnej spółki to jest proces na kilka lat, a my potrzebujemy rozwiązań na tu i teraz, dlatego będziemy prowadzili nasze działania wielowątkowo, po pierwsze próbując naprawić obecną sytuację, ale również analizować utworzenie własnego przewoźnika oraz współpracę z regionami ościennymi. Analizujemy różne scenariusze - przekazał Marcin Jabłoński.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duże opóźnienia inwestycji PLK na Pomorzu Zachodnim

Infrastruktura

Duże opóźnienia inwestycji PLK na Pomorzu Zachodnim

inf. pras PKP PLK oprac. JM 16 stycznia 2024

3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach

Tabor i technika

3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach

Jakub Rösler 19 grudnia 2023

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Fotorelacje

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

FPS: Wczoraj Feniksy, jutro Plusy i manewrówki

Tabor i technika

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Fotorelacje

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Jakub Madrjas 21 września 2021

FPS zaprezentuje nowy pociąg Plus na przełomie roku

Tabor i technika

Zobacz również:

Duże opóźnienia inwestycji PLK na Pomorzu Zachodnim

Infrastruktura

Duże opóźnienia inwestycji PLK na Pomorzu Zachodnim

inf. pras PKP PLK oprac. JM 16 stycznia 2024

3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach

Tabor i technika

3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach

Jakub Rösler 19 grudnia 2023

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Fotorelacje

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

FPS: Wczoraj Feniksy, jutro Plusy i manewrówki

Tabor i technika

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Fotorelacje

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Jakub Madrjas 21 września 2021

FPS zaprezentuje nowy pociąg Plus na przełomie roku

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5