NUMER 03/2020
NUMER 03/2020
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Rok 2019 na kolei
szukaj
Śledź nas:

PLK przygotuje modernizację linii nr 139 od Czechowic do granicy. Nowy tunel na Słowację?

| Jakub Madrjas 03.02.2020 373

PLK przygotuje modernizację linii nr 139 od Czechowic do granicy. Nowy tunel na Słowację?
fot. Michał Szymajda
PKP PLK ogłasza kolejne przetargi na studia wykonalności projektów do realizacji w przyszłej perspektywie unijnej. Dokumentacja ma zostać przygotowana dla magistrali C-E65 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń (linia nr 139), który doczekał się tylko częściowej naprawy w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
Projekt modernizacji linii nr 139 jest obecnie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, i to w krótszym zakresie Żywiec – Zwardoń. Mimo odłożenia realizacji projektu na kolejne lata, zdecydowano się wykonać prace rewitalizacyjne na odcinku Żywiec – Węgierska Górka. Modernizację linii zakłada jednak zarówno Polityka Transportowa Państwa, jak i Plan Transportowy, a do tego linia jest elementem sieci bazowej TEN-T. PKP PLK właśnie ogłosiła przetarg na przygotowanie jej kompleksowej modernizacji.

Zamówienie obejmuje opracowanie studium wykonalności dla zadania „prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – granica państwa". Oprócz linii nr 139 na liczącym 68 km odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń obejmuje też budowę łącznic z liniami nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice i 97 Żywiec – Sucha Beskidzka.

Co najmniej 130 km/h

Realizacja projektu ma przynieść podniesienie prędkości pociągów, bezpieczeństwa i przepustowości linii, lepszą dostępność transportu i informację pasażerską oraz "racjonalizację kosztów eksploatacji". Ważne będzie zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie ruchu pociągów o długości 750 metrów (lub przynajmniej 650 metrów, jak po słowackiej stronie granicy). Obecnie linia nr 139 jest na znacznym odcinku jednotorowa, a stan infrastruktury wymusza bardzo niskie prędkości jazdy pociągów. 

Jeśli chodzi o prędkości pociągów, studium ma zbadać zarówno warianty podniesienia prędkości pociągów do 130 km/h w obecnym śladzie linii, jak i do prędkości 160 km/h z możliwymi korektami przebiegu trasy.

Nowy tunel na Słowację? 

Wykonawca studium ma przeprowadzić analizę zarówno odbudowy, jak i likwidacji stacji, by dopasować infrastrukturę do przewidywanego popytu. Sprawdzić należy zasadność dobudowy drugiego toru na wybranych odcinkach. Należy też zbadać, czy perony m.in. w Soli i Lalikach są w optymalnych lokalizacjach – podobnie jak kończenie biegu pociągów na stacji Bielsko-Biała Główna. Niewykluczone jest przenoszenie przystanków i budowa nowych peronów, w tym w Bielsku-Białej i Żywcu. Na odcinku Czechowice-Dziedzice –Bielsko-Biała ma zostać zaprojektowana samoczynna blokada liniowa.

Co ciekawe, wykonawca studium ma skontaktować się ze słowackim ministrem transportu i zarządcą infrastruktury w celu rozpoznania zasadności budowy "wspólnego polsko-słowackiego tunelu"; celem byłoby dostosowanie odcinka linii do ruchu towarowego poprzez ominięcie istniejącego odcinka o najtrudniejszym profilu. Opracowane warianty inwestycyjne mają mieć formę modułową, którą będzie można dopasować do międzynarodowych ustaleń, ponieważ – jak czytamy w dokumentacji – "na dzień dzisiejszy brak jest wspólnych planów rozwojowych całego korytarza TEN-T".
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2020
NUMER 03/2020
Tematem najnowszego numeru jest podsumowanie 2019 roku na kolei. Oprócz tego w numerze rozmowy z: Pauliną Matysiak, Dariuszem Blocherem, Krzysztofem Zdziarskim oraz Aleksiejem Gromem.

W dziale Infrastruktura dużo o wysokich cenach i inwestycjach tramwajowych. W numerze piszemy też o możliwej (?) konkurencji dla PKP Intercity i integracji Trójmiasta z koleją.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5